کد خبر: ۷۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۲۶

کشف بقایای دایناسورها در کرمان + تصاویر

 استان کرمان یکی از معدود نقاطی است که در ایران آثار جانداران خشکی زی دوران‌های گذشته زمین‌شناسی مشاهده شده‌است .

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، وجود منابع عظیم زغال سنگ در شمال استان کرمان بیانگر وجود خشکی وحیات گیاهی وجانوری در این بخش از ایران می‌باشد وهمچنین در این خشکی جانورانی نیز زندگی می‌کرده‌اند که فسیل‌های متعدد از این جانوران کشف گردیده و در موزه تاریخ طبیعی کرمان نگهداری می‌شود و همچنین رد پای این حیوانات نیز بر روی رسوبات دورانهای گذشته زمین‌شناسی به ویژه دوران مزوزوئیک در مناطق مختلف دیده شده‌است. رد پای کشف شده در رسوبات دوره تریاس دوران مزوزوئیک در دره نیزار واقع در نزدیکی روستای ده علیرضا در ۲۰ کیلومتری شمال زرند یکی از این نقاط منحصر به‌فرد می‌باشد.



در جریان پی جویی دایناسورها توسط تیم مشترک ایران- برزیل در نواحی شمال کرمان نخستین آثار اسکلتی دایناسورها شامل یک دندان دایناسور گوشت خوار و قطعاتی از استخوانهای نا معین در روستاهای اطراف زرند مورد شناسایی قرار گرفت که بخشی از ردپای این دایناسور متعلق به ۱۸۰ میلیون سال پیش در عصر ژوراسیک در شمال شهرستان زرند به دلیل بی توجهی از بین رفته‌است. بررسی ردپاهای دایناسور موجود در ناحیه زرند کرمان مشخص ساخت که این آثار توسط دایناسورهای گوشت خوارتروپود ایجاد شده‌است.

تا کنون آثار دایناسورها در ایران محدود به تعدادی ردپا بوده‌است که در «دره نیزار» در شمال زرند کرمان، «بیدو» در شمال کرمان، یافت شده‌است. در جریان دومین پی جویی دایناسورها در ایران که توسط تیم مشترک ایران - برزیل در اواخر تابستان ۱۳۸۱ در نواحی شمال کرمان صورت پذیرفت نخستین آثار اسکلتی دایناسورها در ایران مورد شناسایی قرار گرفت.

قبل از آن هم، نزدیک به ۴۰ سال پیش، محققان فرانسوی مقداری از بقایای یک دایناسور را در حوالی کرمان کشف کردند. البته بقایای آن را بلافاصله به موزه تاریخ طبیعی پاریس منتقل کردند.

مسجد امام جواد معروف به مسجد باغ (لِ لِ ه) مربوط به دوره قاجار است و در شهرکرمان، خیابان شریعتی، کوچه شماره ۱۳، محله ته باغ (لِ لِ ه) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۲۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.. این مسجد دو درب دارد که ورودی اولی طولانی تر است و درب دوم که داخل کوچه است مستقیم به مسجد راه دارد .

کاشی کاری ها و نماهای زیبای این مسجد چشمگیر و زیباست .مثل خیلی از مساجد قدیمی شهر کرمان در دوره قاجار از گچ بری ها و تزئینات آن زمان بهره مند است .صحن کوچک این مسجد دارای دو ایوان بسیار زیبا با کاشی کاری ها ،طاق ها و نماهای زیباست .محراب این مسجد زیبایی منحصر به فردی دارد و تقریبا مثل مسجد ملک توران کرمان است. (لِ لِ ه) در گویش محلی به معنای خرد و کوچک است و در تاریخ کرمان وجه تسمیه ای جداگانه دارد. شایان ذکر است ته باغ از محله های بسیار قدیمی کرمان است که خود این محله از گنیجینه های میراث فر هنگی کرمان به شمار می رود.