کد خبر: ۷۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۸۶
فرانس‌پرس:‌

تلاش قدرت‌هاي جهاني و ايران براي رسيدن به توافق نهايي / ظریف: ما در حال پیشرفتیم؛ من تصور می کنم بتوانیم همه موضوعات را حل کنیم

وزرای خارجه قدرت های جهانی قرار است روز یکشنبه برای تلاش نهایی در جهت توافق بر سر برنامه هسته ای ایران گرد هم آیند تا پیش از رسیدن ضرب الاجل به این توافق دست یابند.

 وزرای خارجه قدرت های جهانی قرار است روز یکشنبه برای تلاش نهایی در جهت توافق بر سر برنامه هسته ای ایران گرد هم آیند تا پیش از رسیدن ضرب الاجل به این توافق دست یابند.  روز شنبه مقامات درباره مذاکرات 18 ماهه ابراز خوش بینی محافظه کارانه ای داشتند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک»، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران،‌که از روز پنجشنبه همراه با جان کری وزیر خارجه آمریکا در سوئیس به سر می برد به خبرنگاران گفت:‌ ما در حال پیشرفتیم؛ من تصور می کنم در واقع می توانیم به پیشرفتی دست یابیم که بتوانیم همه موضوعات را حل کنیم و نوشتن آنها را در قالب متون،‌ آغاز کنیم.

فرانک والتر اشتانمایر وزیر خارجه آلمان که همچون لوران فابیوس همتای فرانسوی اش روز شنبه به مذاکرات پیوست گفت این گفتگوها ،‌ بازی آخر است.

وی افزود گام های نهایی دشوارترین و در عین حال حساس ترین هستند.
خبرگزاری ریانووستی به نقل از سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد فرصت ها برای رسیدن به توافق،‌ بیش از پنجاه درصد است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که شامگاه شنبه به سوئیس رسید گفت مذاکره کنندگان تاکنون تا این حد به هم نزدیک نبوده اند ولی افزود هنوز مسائل مهمی برای حل شدن باقی مانده اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی همتای چینی اش قرار است یکشنبه به مذاکرات بپیوندند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز قرار است به مذاکرات ملحق شود.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت انتظار دارد حضور همه وزیران خارجه در لوزان، مذاکرات را جدی کند.

قدرت های جهانی تاکید دارند لغو تحریم ها در روندی تدریجی اعمال شود تا اطمینان یابند ایران به تعهداتش پایبند است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همه چیز به هم مرتبط است؛ اگر همه موضوعات فنی حل شوند ولی سئوالات مربوط به تحریم ها باقی باشد، توافقی حاصل نخواهد شد.

علی واعظ یک کارشناس در گروه بحران بین المللی گفت: تبادل نظرها در این مذاکرات بدون شک تا لحظات آخر به درازا خواهد کشید.

ریابکوف مذاکره کننده ارشد روس گفت حملات هوایی عربستان سعودی که مورد حمایت آمریکا است به مواضع حوثی های یمن، بر فضای حاکم بر لوزان تاثیر دارد. وی افزود:‌ امیدواریم این وضعیت در یمن در موضع شرکت کنندگان در مذاکرات تغییری ایجاد نکند.