کد خبر: ۷۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۵

تاریخ در 9 فروردین چه می‌گوید؟

 به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا(ع) توسط سربازان روسیه و تولد شیخ "محمدتقی بهلول" از دانشمندان معاصر(1328 ق) از رویداد‌های تاریخی امروز هستند.

به گزارش فارس، امروز 9 فروردین 1394 خورشیدی برابر با 8 جمادی الثانی 1436 هجری و 29 مارس 2015 میلادی در تاریخ است.

*به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا(ع) توسط سربازان روسیه (1291ش)

پس از تشکیل ژاندارمری مخصوص خزانه داری کل ایران توسط مورگان شوستر آمریکایی، دولت روسیه که این اقدام را مخالفت مطامع خود در ایران می‏‌دانست، طی اولتیماتومی به دولت ایران، خواستار اخراج شوستر از ایران و نیز استخدام اتباع خارجی با اجازه دُوَل روس و انگلیس شد. در پی ردّ این اولتیماتوم دخالت‏ آمیز توسط مجلس شورای ملی، قوای روسی مستقر در تبریز وارد قزوین شدند. هم‏چنین یکی از دست نشاندگان دولت روس در مشهد به نام یوسف هراتی به تحریک روس‏‌ها، شورشی مصنوعی در مشهد به پا کرد. قوای روس نیز به بهانه‏ این که جانِ اتباع آن‏ها در خطر است به شهر مقدس مشهد وارد شدند و سپس برای تهدید دولت ایران و نیز بی‏ احترامی به عقاید و احساسات مذهبی مردم، حرم مطهر امام رضا(ع) را در روز نهم فروردین 1291ش (نهم ربیع‏الثانی 1330ق برابر با 29 مارس 1912م) به توپ بستند و جنایتی دیگر آفریدند. در اثر شلیک توپخانه، به سَردَرها و گلدسته‌‏های حرم رضوی، خسارات فراوانی وارد آمد. هم‏چنین خزانه حضرتی را به بانک روس منتقل کرده و اشیای قیمتی حرم را به غارت بُردند. پس از آن، مقداری از اموال را برگردانده ولی متولی حرم را با تهدید به مرگ وادار کردند که تصدیق کند که تمام خزانه را تحویل گرفته است. علاوه بر این، عده‏ بسیاری از مردم مشهد در این تهاجم وحشیانه کشته و مجروح شدند.

به دستور ناصرالملک نایب السلطنه عده زیادی از مخالفین تبعید شدند.(1291ش)
در میان تبعیدشدگان سران حزب دموکرات چون سلیمان محسن، وحیدالملک و حسینقلی نواب بودند.

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 8 جمادی الثانی 1436 )

تولد شیخ "محمدتقی بهلول" از دانشمندان معاصر(1328 ق)

شیخ محمدتقی بهلول، خطیب و واعظ شهیر اهل خراسان، در گناباد به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی نزد پدر دانشمندش، به سبزوار رفت و به ادامه‏ تحصیل پرداخت. همزمان به وعظ و خطابه روی آورد و در اندک زمانی در این فن به مهارت دست یافت. پس از واقعه‏ کشف حجاب توسط رضاخان، در اجتماع عظیم مردم مشهد در مسجدگوهرشاد علیه رژیم پهلوی سخنان تندی بیان کرد که به عکس العمل رژیم و کشتار تعداد زیادی از زائران حرم رضوی انجامید. از آن پس از مشهد متواری شد و راهی افغانستان شد. از آن جا که سیاست افغانستانِ آن روز، در راستای سیاست ایران بود، حکام افغان برای این که روابط دو طرف به تیرگی نگراید، بهلول را زندانی کرده و بیش از 30 سال در زندان نگاه می‏‌دارند. بهلول پس از آزادی، به ایران، مصر، عراق و دیگر کشورهای عربی رفته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وارد جمهوری اسلامی ایران می‌‏شود.

کشف سرزمین "کاستاریکا" در امریکای مرکزی توسط کریستف کلمب (1500م)

منطقه کاستاریکا در نیمه هزاره دوم میلادی، محل سکونت قبائل کوچک بود. در 29 مارس 1500 کریستف کلمب در جریان سفرهای خود، به این منطقه رسید اما حضور اروپائیان و سکونت آنها، 60 سال بعد عملی شد. آنها این منطقه را به علت منابع طبیعی فراوان در آن، کاستاریکا نامیدند که به معنای ساحل ثروت‏مند می‏‌باشد. کاستاریکا از سال 1564 به صورت رسمی در سیطره اسپانیا قرار گرفت که تا سال 1821 به طول انجامید. پس از آن، ضمن اعلام استقلال خود، به امپراتوری مکزیک پیوست و با فروپاشی فدراسیون مکزیک، کاستاریکا نیز به استقلال کامل نائل آمد. کاستاریکا با 51/100 کیلومتر مربع وسعت در قاره امریکای مرکزی، در غرب دریای کارائیب و شرق اقیانوس آرام و در همسایگی کشورهای پاناما و نیکاراگوئه واقع شده است. جمعیت آن بیش از 4 میلیون نفر بوده و اسپانیولی‏‌ها، دورگه‌‏ها و سرخ‏پوستان، مهم‏ترین گروه نژادی آن می‏‌باشند و پیش‏بینی شده است جمعیت آن تا سال 2025 به حدود 6 میلیون نفر بالغ شد. مذهب اکثر مردم، کاتولیک، زبان رسمی، اسپانیولی و پایتخت آن، شهر سان خوزه است. شهرهای مهم آن عبارتند از: کارتاگو، آلاخوئلا و بندر لیمون. حکومت کاستاریکا جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‏گزاری بوده و واحد پول آن کولون کاستاریکا است.(ر.ک: 15 سپتامبر)