کد خبر: ۷۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۳

کرزي: حضور داعش در افغانستان تبليغاتي است و حقيقت ندارد

  رئيس‌جمهوري سابق افغانستان حضور داعش در افغانستان را غيرحقيقي و موضوعي تبليغاتي دانست.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حامد کرزي رئيس‌جمهوري سابق افغانستان در سفر به استراليا گفته‌ است: حضور نيروهاي خارجي در افغانستان در سيزده‌ سال گذشته بهره‌اي براي افغانستان نداشته و جنگ تاکنون ادامه دارد.

کرزي که در دوران حکومت خود روابط خوبي با امريکا نداشت، در سال‌هاي پاياني دولت خود نيز با امتناع از امضاي پيمان امنيتي کابل - واشنگتن به شدت مقامات کاخ سفيد را خشمگين کرده بود.

رئيس‌جمهوري سابق افغانستان حضور نيروهاي خارجي را در افغانستان ناکام عنوان کرده و مي‌گويد: جنگ با تروريسم نتيجه‌اي را در بر نداشت.

کرزي اضافه کرد: يکصد پانزده هزار نيرو آمريکايي و خارجي در افغانستان و پاکستان موفق به شکست تروريست‌ها نشده‌اند، پس چطور مي‌توان انتظار داشت که آمريکايي‌ها فقط با 10 هزار نيرو بتوانند آن‌ها را شکست دهند.

وي خاطرنشان کرده است: حضور داعش در افغانستان آوازه‌اي بيش نيست و چنين موردي حقيقت ندارد.

کرزي گفت: تاکنون شواهدي از حضور فيزيکي داعش در افغانستان مشاهده نشده است و حضور اين گروه تروريستي بيشتر جنبه تبليغاتي دارد.

رئيس‌جمهوري سابق افغانستان در مورد شايعات حضور گروه تروريستي داعش در برخي از نقاط افغانستان گفت: برخي از افراد سابق طالبان افغانستان پرچم سفيد را به پرچم سياه تبديل مي‌کنند. اين افراد همان کساني هستند که در گذشته به عنوان طالب مي‌جنگيدند. اگرچه اين تغيير نيز نمي‌تواند به تنهايي صورت بپذيرد و نيازمند فرد، گروه يا کشوري به عنوان حامي مي‌باشد.

حامد کرزي در مورد نقش ايران در مبارزه با اين گروه تروريستي و حاميان و عوامل پشتيبان اين گروه افزود: بدون شک ايران نمي‌تواند از اين گروه پشتيباني کند، زيرا اين کشور در حال جنگ با اين گروه تروريستي مي‌باشد.

با اين حال حکومت وحدت ملي افغانستان از حضور گروه تروريستي داعش در اين کشور چندين مرتبه اظهار نگراني کرده و خواستار مبارزه با اين گروه شده است.

تاکنون اخبار تأييد شده‌اي از حضور گروه تروريستي داعش در افغانستان منتشر نشده است.

پيش از اين فردي به نام ملا عبدالرئوف خادم با نام رهبر گروه تروريستي داعش در افغانستان فعاليت خود را آغا کرد که در همان ابتداي راه با مخالفت شديد گروه طالبان افغانستان روبرو گرديد و پس از مدتي نيز در عملياتي در جنوب اين کشور کشته شد.
*تسنيم