کد خبر: ۷۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۳

سرمدی: کشورهای منطقه درباره یمن از توهم خارج شوند


قائم مقام وزارت امور خارجه با تاکید بر این که کشورهای منطقه باید از توهم خارج شوند، گفت: مشکل یمن باید با گفت وگو حل شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مرتضی سرمدی روز یکشنبه در حاشیه مراسم ترحیم همسر آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره تحولات یمن افزود: متاسفانه یک اشتباه بسیار راهبردی صورت گرفته است. آنچه در یمن می گذرد بخشی از مشکلات داخلی است و باید برای نزدیک شدن گروه های سیاسی تلاش شده تا این مشکل از طریق گفت وگو حل شود.

قائم وزیر امور خارجه اظهار داشت: با حمله نظامی برعلیه جریان بسیار قوی که پایگاه مردمی بسیار گسترده ای در یمن دارد و تلاش هم می کند که آرامش را به یمن بازگرداند و پیشتاز مبارزه با تروریسم در یمن بوده است، افراطی گری و تروریسم در منطقه افزایش خواهد یافت.

سرمدی، حمله نظامی به یمن را حرکت عمیق و کوری دانست که هیچ گونه نتیجه ای را برای متجاوزان در پی نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: سوابق لشگرکشی های چند دهه اخیر مانند لشگرکشی شوروی به افغانستان و آمریکا به عراق نشان می دهد که هیچ کدام موفق نبوده است و هم اکنون برخی از کشورهای منطقه دچار توهم شده اند.

قائم مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما معتقدیم هرچه سریع تر باید حملات به یمن متوقف شود و گفت وگوها بین گروه های مختلف یمنی آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید هرچه این جنگ طولانی شود و کشتار مردم و از بین بردن زیر ساخت های یمن ادامه پیدا کند کینه، نفرت و تروریست در منطقه افزایش یافته و این حملات برای کشورهای منطقه که به شدت در این زمینه آسیب پذیر هستند، بزرگترین تهدید خواهد بود.



**حضور وزرای خارجه 1+5 در لوزان به روند گفت وگوهای هسته ای کمک می کند

قائم مقام وزارت امور خارجه همچنین درباره مذاکرات هسته ای و روند آن گفت: مذاکرات با جدیت ادامه دارد و این مذاکرات باید درمورد تمامی ابعاد و جزییات گفت وگو شود و پس از آن می توان نام آن را یک توافق گذاشت.

وی افزود: اگر هم مقدار زیادی توافق و پیشرفت حاصل شود، حتی زمانی که درباره همه نکات توافق حاصل نشود در واقع توافقی صورت نگرفته است.

سرمدی تصریح کرد: پیشرفت در بسیاری از زمینه ها صورت گرفته ولی همچنان موضوعاتی باقی مانده که امیدواریم با حضور وزرای امور خارجه 1+5 در لوزان فرصتی برای حل باقی موارد ایجاد شود.

*ایرنا