کد خبر: ۷۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۳

راهکارهايي براي تقويت اراده

 آيا گاهي احساس مي کني حوصله نداري دست به کاري بزني؟ آيا گاهي احساس مي کني در برابر کاري که بايد انجام دهي، مقاومت به خرج مي دهي و بهانه مي آوري؟ آيا عادت هايي داري که دلت مي خواهد آن ها را تغيير دهي، ولي اراده قوي و قدرت لازم را نداري؟ يادت باشد قدرت اراده و انضباط مي تواند زندگي ات را متحول کرده و قدرت دروني ات را که براي موفقيت و رشد معنوي مهم است فعال کند.داشتن يا نداشتن اين مهارت ها عامل عمده اي است که تو را به سوي موفقيت ياناکامي مي برد. اين قضيه براي تمام امور خواه پيش پا افتاده يا اساسي نيز بسيار مهم است.
کمي در مورد سوالات زير فکر کن:
-چند بار قصد پياده روي داشتي و مي دانستي که پياده روي حالت را بهتر مي کند ولي تنبلي به تواجازه اين کار را نداد و به جاي آن در خانه ماندي و تلويزيون تماشا کردي؟
-چند بار سعي کردي عادت غذايي ات را تغيير دهي. سيگار کشيدن را ترک کني صبح زودتر از خواب بيدار شوي اما اراده اي براي انجام اين امور نداشتي؟
-چند بار کاري را با ذوق و شوق شروع کردي ولي آن را نيمه تمام گذاشتي؟
اگر جواب هايت نااميد کننده است ناراحت نباش چون مي تواني با اراده قوي رفتارت را بهتر کني.
اراده يعني چه؟
اراده يعني باطني است که براي تصميم گيري، شروع کار، انجام اهداف و وظايف در برابر عقب انداختن کارها و تنبلي، نقش پادزهر را ايفا مي کند.
اراده توانايي و مهارتي است که مي تواند انگيزه ها و هوس هاي مضر و غيرضروري را کنترل يا رد کند.
اراده توانايي تصميم گيري و پيگيري باعزمي راسخ است تا آن هدف و تصميم با موفقيت به پايان برسد.
اراده نيرويي دروني است که تورا مجبور مي کند به ميل خود و از روي هوس رفتار نکني.
اراده نيرويي دروني است که به توامکان مي دهد بر تمام موانع و سدهاي بيروني غلبه کني.
روش هاي تقويت اراده
1-تعيين هدف: کاري را که دلت مي خواهد انجام دهي به طور دقيق مشخص کن. هدف تو بايد شفاف قابل اجرا مطابق توان و استعداد تو و واقع بينانه باشد. اگر هدف تو جنبه بلندپروازي داشته باشد و خارج از توانايي هاي شخصي ات باشد با مشکلاتي مواجه مي شوي که نتيجه آن، نااميدي و دلسردي خواهد بود و تو را از ادامه کار باز مي دارد چون خود را ناتوان و بي اراده مي بيني که همين موارد منفي موجب فشار عصبي در تو مي شوند.
2-شناخت توانايي: در وجودت توانايي و استعداد خاصي نهفته است بايد اينها را کشف کني و براي رسيدن به اهدافت آن ها را به کار ببري.
3-برنامه ريزي: بايد براي تمام امور خودت برنامه اي منظم داشته باشي پس هر روز که از خواب بيدار مي شوي برنامه هاي خودت را طبق اولويت يادداشت کن و خودت را موظف کن که تک تک آن ها را انجام دهي در صورت تخلف در هر کدام خودت را تنبيه و در صورت موفقيت در اجراي هر کدام خودت را تشويق کن و به خودت پاداش بده.
4-تلقين : هر کلامي که از دهانت بيرون مي آيد باور تو را مي سازد. وقتي مي گويي:من آدم زرنگي نيستم در حقيقت حکم محکوميت خود را صادر کرده و به کاينات فرمان داده اي که تمام موارد منفي را به سويت سرازير کند! سعي کن زماني که گفتگوي ذهني با خودت داري کلام تو از موضع قدرت باشد؛ چون هرآن چه را که به خودت مي گويي، چند برابرش به خودت برمي گردد. اول ذهنت را بررسي کن و ببين بيشتر اوقات خودگويي هايت مثبت است يا منفي چون زير بناي هستي تفکر است. اگر مي خواهي مواردي عالي و مثبت در زندگي برايت پيش بيايد نگرش و ذهنيت خود را تغيير بده و يادت باشد که نود درصد تغييرات خوب و بد زندگي ات به نوع نگرش تو نسبت به رويدادهاي زندگي بستگي دارد و ده درصد آن به وقايع بيروني وابسته است. مشکل افراد شکست خورده اي که دست از تلاش برداشتند اين است که خبر نداشتند در يک قدمي موفقيت هستند. راز موفقيت من در اين بود که هر گاه براي باز کردن دري تلاش مي کردم و باز ننمي شد با اراده اي قوي بارها و بارها تلاش مي کردم و با خود مي گفتم: حتما اين کليد اراده صدمين بار در را به رويم خواهد گشود. «اديسون»
تدريجي بودن قدرت اراده
نمي تواني انتظار داشته باشي يک شبه صاحب اراده اي قوي شوي. براي اين کار مي تواني اول از امور جزيي شروع کني:
1-مثلا اراده کن که هر روز صبح نيم ساعت زودتر از خواب بيدار شوي يا اگر عادت به ورزش کردن نداري سعي کن ده دقيقه از صبح خود را به ورزش اختصاص دهي.
2-به خودت قول بده کاري را که برايت سخت است و به خاطر تنبلي مرتب از زير آن در مي روي انجام دهي.
تمرينات تقويت اراده
تمرين شماره يک: اگر در اتوبوس يامترو نشسته اي و مي بيني فرد مسني وارد مي شود بلند شو و جاي خود را به او بده اين تمريني است براي غلبه کردن به مقاومت ذهني و روحي خودت.
تمرين شماره دو:اگر کلي ظرف کثيف در سينک آشپزخانه است که بايد شسته شود و تو به خاطرتنبلي شستن آن ها را عقب مي اندازي به سرعت بلند شو و آن ها را بشور و اجازه نده تنبلي تو را کنترل کند.وقتي اين گونه عمل کني قدرت اراده ات تقويت خواهد شد.
تمرين شماره سه:به خانه مي آيي و مستقيم سراغ تلويزيون مي روي چون احساس تنبلي مي کني نمي خواهي دوش بگيري پس بر اين حال و هوا غلبه کن و اول سراغ دوش گرفتن برو.
تمرين شماره چهار: اگر دوست داري هميشه قهوه يا چاي را با شکر بنوشي يک هفته تمرين کن و چاي يا قهوه ات را بدون شکر بنوش و اگر عادت به مصرف زياد چاي در روي داري سعي کن در مدت ده روز آنرا به دو فنجان در روز برساني؛ چون در اين صورت مي تواني عادت هايت را کنترل کني يا آن ها را تغيير دهي.
تمرين شماره پنج: اگر براي بالا رفتن مي تواني از آسانسور يا پله استفاده کني پله را انتخاب کن البته اگر تعداد طبقات خيلي زياد نباشند.