کد خبر: ۷۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارشی از آخرین تحولات مذاکرات هسته ای،

توافق در راه است

دیپلماتهای غربی در آستانه پایان مذاکرات هسته‌ای به لوزان سوئیس سفر کردند تا به قول خودشان یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ را ثبت کنند.
دیپلماتهای غربی در آستانه پایان مذاکرات هسته‌ای به لوزان سوئیس سفر کردند تا به قول خودشان یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ را ثبت کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حضور بی سابقه خبرنگاران رسانه های مختلف جهان در محل برگزاری مذاکرات که به گفته یکی از آنها با اطلاع وزارت امورخارجه کشورش در سوئیس حاضر شده است نوید یک توافق هسته ای را می دهد.

منابع آگاه و دیپلمات هایی که از هتل بوری واژ خارج می شوند هم خبر از توافق می دهند، اینجا برخلاف وین، چهره مذاکره کننده های دو طرف خندان است، آرامشی در صورت آنها دیده می شود که نشان می دهد ظرف امروز، فردا تابلوی بزرگ تاریخی در رسانه ای جهان نقش خواهد بست، تابلویی که در یک سوی آن وزیر امور خارجه ایران ایستاده و در طرف دیگر آن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به همراه همتایان روسی، فرانسوی، بریتانیایی، چینی و آلمانی‌اش.

"کلیات مذاکرات تا حد زیادی مورد توافق قرار گرفته است" این را یکی از دیپلمات های حاضر در مذاکرات می گوید و ادامه می‌دهد: " درخواست ایران لغو فوری تحریم هاست و 5+1 پذیرفته تحریم‌های اقتصادی برداشته شود ولی در مورد تحریم‌های اشاعه‌ای و هسته‌ای هنوز در حال بحث هستیم."

این دیپلمات می گوید: " ایران از این پس قادر خواهد بود فعالیت هسته‌ای خود را داشته باشد و البته در زمان گاز رسانی با هماهنگی بیشتر با آژانس، در مورد زمان دوره تحقیق و توسعه در حال بحث هستیم تا مشخص کنیم 10 سال یا بیشتر فعالیت‌‌های توسعه‌ای ایران ادامه داشته باشد گرچه تحقیق و توسعه نامحدود خواهد بود. در مجموع قرار نیست هیچ ماده‌ای از ایران خارج شود وتولیدات هسته ای در کشور شما باقی خواهد ماند."

موضوع بزرگ اختلاف وضعیت فوردو بود که ظاهرا آن هم تا حدود زیادی حل شده است: " فقط تا این حد می توانم به شما بگویم که موضوع فوردو هم حل شده و ایران پروژه تحقیقاتی خود را انجام خواهد داد."

وزیرامور خارجه فرانسه در چند وقت گذشته تنها کسی بود که سعی می‌کرد مانع تراشی کند اما این‌بار او نیز برای توافق آمده است. فابیوس دیروز در جمع خبرنگاران امیدوار کننده حرف زد، او این‌بار از حق هسته‌ای ایران سخن گفت و تاکید کرد برای یک توافق خوب به لوزان آمده است. این اظهارات او زمانی امیدوارکننده‌تر شد که ظریف بعد از جلسه با فابیوس و اشتاین مایر از اراده این دو نفر برای توافق حرف زد.

روزهای سرد لوزان آبستن اتفاقات داغی است، اتفاقاتی که تاریخ برای همیشه آن را ثبت خواهد کرد. محمد جواد ظریف، حسین فریدون، علی اکبر صالحی و سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای سخت درگیر مذاکره هستند تا به تنشی که بیش از یک دهه افکار عمومی دنیا را به خود مشغول کرده است پایان دهند. اینجا؛ در لوزان سوئیس پای یک توافق در کلیات در میان است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
اسی خطر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
0
2
بچه ها خسته نباشید . خدا قوت