کد خبر: ۷۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۲۷

یک بیانیه مطبوعاتی کوتاه، سرانجام مذاکرات لوزان؟

در حالی که وزیران امور خارجه فرانسه ، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بیست و هشت مارس ( روز گذشته ) به مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس ملحق شده اند ، به نظر می رسد چشم انداز رسیدن به یک توافق سیاسی در خصوص برنامه هسته ای ایران در روزهای آینده افزایش یافته باشد.

المانیتور نوشت : در حالی که وزیران امور خارجه فرانسه ، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بیست و هشت مارس ( روز گذشته ) به مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس ملحق شده اند ، به نظر می رسد چشم انداز رسیدن به یک توافق سیاسی در خصوص برنامه هسته ای ایران در روزهای آینده افزایش یافته باشد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این پایگاه در تحلیلی به قلم لوران روزن نوشت : در عین حال ، آنچه این هفته ممکن است اعلام شود ، احتمالا یک بیانیه مطبوعاتی کوتاه خواهد بود.

بعد ، چند هفته صرف تهیه پیش نویس10-20 صفحه ای چارچوب توافق خواهد شد.

علی واعظ، تحلیلگر ارشد مسائل ایران در گروه بین المللی بحران بیست و هشت مارس در لوزان به المانیتور گفت :«من فکر می کنم ما به توافق بسیار نزدیک شده ایم. من فکر می کنم رسیدن به یک فرمول قابل قبول برای دو طرف در خصوص تمام عناصر اصلی از یک توافق جامع هسته ای در روزهای آینده، بیشتر از نرسیدن به این توافق محتمل است. »

این تحلیلگر مسائل ایران افزود :« پس از آن ، چند هفته برای به اشتراک گذاشتن پیش نویس اول زمان نیاز است و بعد تا پایان ماه ژوئن صرف تهیه پیش نویس و نهایی کردن ضمایم فنی دقیق در توافق جامع خواهد شد.دستیابی به چنین فرمول مورد قبول دو طرف پیروزی برای دیپلماسی خواهد بود.من فکر می کنم هیچ اختلافی بین یک بیانیه کوتاه و یک سند 10-20 صفحه ای وجود ندارد.جزئیات زیادی باید نوشته شود . خیلی بهتر است بر اختلاف های مهم غلبه و به نبرد برای قبولاندن این توافق پرداخته شود.»

به نظر می رسد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مخالف انتشار یادداشت تفاهمی دو صفحه ای تا زمان تدوین سندی مفصل تر است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت :« ورود وزرای امور خارجه برای شروع مشاوره، هماهنگی و مذاکرات ، مهم است.کار جدی اما دشوار ادامه می یابد . ما انتظار داریم اگر تفاهم امکانپذیر شود ، سرعت مذاکرات افزایش یابد.»