کد خبر: ۷۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۷۸

عادت هاي مخرب زندگي مشترک

  يک کارشناس ارشد روانشناسي باليني گفت: براي رسيدن به يک زناشويي موفق بهتر است عادات مخرب را شناخته و عادات مهرورزي را جايگزين آن کنيم.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، محمد ترکمان افزود: زوج‌هاي ناخرسند بسياري، وقت و پول خود را صرف يافتن راهي براي احياي زندگي مشترک‌شان و دستيابي به تفاهم مي‌کنند و براي رسيدن به خواسته‌هايشان به هر گونه متخصص و حتي رمال متوسل مي‌شوند.

وي تاکيد کرد: بيشتر اين راه‌ها به بن بست مي‌رسد؛ زيرا زوجين به دنبال راهي مي‌گردند که شريک‌شان را اصلاح کنند و نه خود را؛ در حالي که در هر نوع ارتباط از هر نوع و شکلي، هر کسي مي‌تواند صرفا خود را تغيير دهد و نه هيچ کس ديگر را.

اين روانشناس اضافه کرد: همسران براي رسيدن به اين هدف يعني تغيير دادن رفتار طرف مقابل به تعدادي از رفتارهاي کليشه‌اي رجوع مي‌کنند که به آن‌ها هفت عادت مخرب مي‌گويند. اين رفتارها را به آن دليل «کليشه‌اي» مي‌ناميم که تقريبا همه ما هر روز آن‌ها را تکرار مي‌کنيم، بدون آن که فکر کنيم اين عادت تا چه حد موجب سوءتفاهم و مشکل براي خودمان و ديگران مي‌شوند.

وي عيب جويي يا انتقاد،سرزنش،شکايت و گلايه،نق زدن و غرغر کردن، تهديد، تنبيه و دادن حق حساب يا باج براي تحت کنترل درآوردن ديگري را هفت عادت مخرب ذکر کرد و تصريح کرد: اين عادت‌ها اگر در طولاني مدت به کار گرفته شوند، زندگي مشترک بسياري از زوجين را از بين مي برند.

ترکمان تاکيد کرد: تا زماني که اعتقاد راسخ داريم که مشکل از طرف مقابل بوده و او مقصر است و نه خودمان، طبعا هيچ تلاشي براي تغيير خودمان انجام نداده‌ايم. با گذشت زمان نه تنها ناراحتي ما کم نمي‌شود، بلکه تشديد هم مي‌شود. بنابراين اگر مي‌خواهيم از زندگي بهتري بهره‌مند شويم و با همسرمان تفاهم بيشتري داشته باشيم، بايد تغييراتي در خود و زندگي‌مان بدهيم و با دقت بيشتري به رفتارهايمان توجه کنيم. تقريبا در تمامي موارد، هنگامي که دست از تغيير دادن همسرمان برمي‌داريم و براي تغيير خودمان تلاش مي‌کنيم، همسرمان نيز تغيير مي‌کند.

وي با بيان اينکه لازم است براي نيل به اين هدف هفت عادت مهرورزي را جايگزين رفتارهاي مخرب‌مان کنيم، گفت: گوش سپردن، حمايت، تشويق، احترام، اعتماد، پذيرش و گفت‌وگوي هميشگي بر سر اختلافات هفت عدت مهرورزي است.

ترکمان اضافه کرد: هنگامي که احساس مي‌کنيم با همسرمان روي يک مساله تفاهم نداريم يا احتمال مي‌دهيم اختلافي پيش آيد، اولين کار بايد اين باشد که از اين هفت عادت مخرب اجتناب کنيم، زيرا اين عادات ما را بيشتر از هم دور مي‌کند و بر مشکلات‌مان مي‌افزايد. سپس به منظور رفع اختلاف‌هايمان، يک يا چند مورد از عادات مهرورزي را به کار مي‌بريم.

راهي نو براي تفاهم در زندگي زناشويي
وي تصريح کرد: يکي از راه حل‌هاي مشکلات زناشويي گفت‌وگو با زباني مهرورزانه است. موفقيت در ازدواج، با يادگيري شيوه گفت‌وگوي دونفره نسبت مستقيم دارد. موفقيت گفت‌وگوي زناشويي بدين بستگي دارد که طرفين در گفت‌وگويشان اين اصل را درک کنند و به کار برند که ما فقط مي‌توانيم رفتارهاي خودمان را کنترل کنيم. پس سعي نکنيم همسرمان را تغيير دهيم. بنابراين به جاي استفاده از عادات مخرب بايد از عادات مهرورزي استفاده کنيم.

ترکمان در پايان مطلب خود در مجله سپيده دانايي گفت: هميشه به ياد داشته باشيد که ايجاد ارتباط صميمانه و همدلانه امري بسيار حياتي است؛ اما به محض اين که مشکلي ايجاد شد، بايد آن را با گفت‌وگو و مذاکره حل کرد. اين راه حل شايد ساده و پيش پا افتاده به نظر برسد، اما راهي است که به زندگي مشترک استوار کمک بسياري مي‌کند.
*ايسنا