کد خبر: ۷۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۳

روسيه:کساني که اوضاع يمن را بحراني کردند بايد پيامد آن را تحمل کنند

  ميخائيل بوگدانوف معاون وزير امور خارجه روسيه با تاکيد به حل بحران هاي يمن و سوريه از طريق گفت وگو و راهکارهاي مسالمت آميز گفت: کساني که اوضاع يمن را بحراني کرده اند بايد پيامدهاي آن را تحمل کنند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، بوگدانوف که براي تسليم پيام ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه به سران عرب، به شرم الشيخ مصر رفته بود، در گفت وگو با خبرنگاران گفت که روسيه خواستار حل مسالمت آميز بحران هاي منطقه از جمله در سوريه و يمن است.

رييس جمهوري روسيه در اين پيام که احمد بن حلي معاون دبيرکل اتحاديه عرب آن را قرائت کرد، تاکيد کرده است که مبارزه با تروريسم و خاتمه درگيري ها در منطقه بدون حل مسالمت آميز و سياسي بحران هاي سوريه، يمن و ليبي ممکن نيست.

سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودي که از اين پيام پوتين خشمگين و عصباني شده بود، با وارد کردن اتهاماتي عليه مسکو ، مدعي شد که روسيه عامل بخشي از رنج هاي سوريه است.

وي با انتقاد از پيام پوتين و قرائت آن در نشست سران عرب مدعي شد که روسيه ، سلاح هاي زيادي را در اختيار سوريه قرار داده است که فوق نيازهاي آن مي باشد.

وزير خارجه عربستان سعودي که به سختي سخن مي گفت، در ادامه ادعاي خود افزود: پوتين به گونه اي از مشکلات منطقه سخن مي گويد که گويي روسيه در اوضاع منطقه به ويژه سوريه تاثير نداشته است.

وي گفت که روسيه بايد فروش سلاح به سوريه را متوقف کند.

بيست و ششمين اجلاس عادي سران عرب روزهاي شنبه و يکشنبه در تفرجگاه شرم الشيخ مصر برگزار شد و با يک شبه اجماع از تجاوز ائتلاف تحت امرعربستان سعودي عليه ملت يمن و بمباران مناطق مسکوني که تاکنون به کشته و زخمي شدن چند شهروند يمني به ويژه کودکان و زنان منجر شده است، به کار خود پايان داد.

به گزارش ايرنا، روزنامه لبناني الاخبار در شماره روز دوشنبه خود نوشت: بوگدانوف در حاشيه نشست سران عرب در گفت وگو با خبرنگاران از فاش کردن محتواي گفت وگوي تلفني حسن روحاني و ولاديمير پوتين روساي جمهوري ايران و روسيه بعداز تجاوز عربستان سعودي به يمن امتناع کرد.

وي درعين حال تاکيد کرد: ما از همه طرف هاي يمني و سوري خواستار گفت وگوي مسالمت آميز و تلاش براي حل مناسب بحران ها هستيم و اين طرف ها را بخش جدايي ناپذير از جامعه يمن و سوريه مي دانيم.

معاون وزير خارجه روسيه با اشاره به مذاکراتش با روساي هيات ها و يا وزيران خارجه مصر، امارات، عراق ، ليبي ، يمن ، سودان و رييس تشکيلات خودگردان فلسطين در حاشيه نشست سران عرب، تصريح کرد: ما تحولات در يمن را رصد مي کنيم تا بتوانيم يک تصميم درست اتخاذ نماييم.

بوگدانوف درعين حال تاکيد کرد:کساني که موجب شده اند تا اوضاع يمن بحراني شود قطعا پيامدهاي آن را بايد تحمل کنند.

وي خاطرنشان کرد که هنوز موضع همه کشورهاي عربي در باره تشکيل نيروي مشترک عربي و جزئيات اين طرح مشخص نيست بنابراين اظهارنظر در باره آن زود است.

معاون وزير خارجه روسيه در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه لبناني الاخبار در باره تلاش هاي اين کشور براي کمک به انتخاب رييس جمهوري جديد لبنان، تاکيد کرد که مسکو منتظر برخي شخصيت هاي لبناني است تا به زودي از آنها ميزباني کند.

بوگدانوف با تاکيد به ادامه تلاش هاي روسيه براي انتخاب رييس جمهوري جديد لبنان، از فاش کردن نام ميهمانان برجسته لبناني که قرار است به مسکو بروند، خودداري کرده است.

وي گفت: ما طرف مستقيم براي انتخاب رييس جمهوري لبنان نيستيم اما با گروه هاي هشت و 14 مارس پيوسته در تماس و ارتباط هستيم.

براساس اين گزارش، روزنامه لبناني النهار هم به نقل از بوگدانوف نوشت که در صورت درخواست از روسيه اين کشور آماده ميانجي گري بين طرف هاي يمني است تا بحران اين کشور از راه هاي مسالمت آميز و گفت وگو حل شود.
*ايرنا