کد خبر: ۷۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۱

کاهش بهاي نفت در بازار آسيا

 بهاي نفت روز دوشنبه تحت تأثير چشم‌انداز توافقي بين تهران و قدرت‌هاي بزرگ که باعث خواهد شد نفت ايران بيش از پيش وارد بازاري شود که همين اينک نيز با مازاد عرضه مواجه است، در معاملات الکترونيک آسيا کاهش يافت.

  به گزارش خبرگزاري فرانسه از سنگاپور، هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا (وست تگزاس اينترمديت) براي تحويل در ماه مه با 71 سنت کاهش، 48 دلار و 16 سنت معامله شد.

بهاي هر بشکه نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در مدت مشابه نيز 35 سنت کاهش يافت و به 56 دلار و شش سنت رسيد.

مذاکره‌کننده‌هاي قدرت‌هاي بزرگ و ايران دوشنبه صبح در لوزان سوييس به منظور برداشتن آخرين موانع بر سر توافقي در مورد برنامه هسته‌اي ايران بار ديگر با يکديگر ديدار مي کنند.

صادرات نفت خام ايران به علت تحريم نفتي که آمريکا و اتحاديه اروپا سال 2012 به منظور متوقف کردن بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران وضع کردند، از بيش از دو ميليون و 200 هزار بشکه در سال 2011 به حدود يک ميليون و 300 هزار بشکه در حال حاضر کاهش پيدا کرده است.

بعد از اعمال تحريم نفتي، ايران که عضو سازمان کشورهاي صادر کننده نفت «اوپک» است، نفت استخراج شده خود را ذخيره مي کند و اينها ذخايري هستند که ممکن است در صورت دستيابي به توافق روانه بازار شوند.

ايران، پنجمين توليد کننده اوپک، ممکن است صادرات خود را يک ميليون بشکه در روز افزايش دهد. اين در شرايطي است که بازار نفت هم اينک نيز با مازاد عرضه مواجه است.

اوپک که نزديک به 40 درصد توليد جهاني را روانه بازار مي کند، ماه نوامبر تصميم گرفت سهم توليد خود را 30 ميليون بشکه در روز حفظ کند و از کاهش توليد خود به منظور حمايت از قيمت نفت خودداري کرد. اما در واقع، اوپک بيشتر از سهم خود توليد مي کند.

به علاوه، ذخاير نفت خام آمريکا بي وقفه رو به افزايش است و در حال حاضر در بالاترين سطح از سال 1982 قرار دارد.

از سوي ديگر دست اندرکاران بازار نفت از نزديک اوضاع در يمن را دنبال مي کنند جايي که ائتلافي عربي به سرکردگي عربستان سعودي مداخله‌اي نظامي را عليه حوثي‌ها و متحدانشان آغاز کردند.

در صورت اخلال در توليد نفت يمن و توزيع طلاي سياه در صورتي که دو تنگه راهبردي باب المندب و هرمز بسته شوند، بهاي نفت ممکن است افزايش پيدا کند.

با اين حال، ريک اسپونر از سي ام سي مارکتز در سيدني به خبرگزاري بلومبرگ گفت: «بازار معتقد است همين اوضاع احتمالا ادامه پيدا مي کند و احتمال کمي وجود دارد که بحران از مرزهاي يمن بگذرد».

جمعه در پايان معاملات بازار نيويورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اينترمديت پس از چند روز افزايش، با دو دلار و 43 سنت کاهش، 48 دلار و 87 سنت معامله شده بود.

در بازار لندن نيز از ارزش نفت خام برنت درياي شمال چهار و هفت دهم درصد کاسته شده بود و هر بشکه نفت خام برنت با دو دلار و 78 سنت کاهش، 56 دلار و 41 سنت به فروش رفته بود.