کد خبر: ۷۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۲۶
آخرین اخبار از مذاکرات هسته ای؛

خبرگزاری روسی: تعداد سانتریفیوژها پس از ماه مارس مشخص می شود / اسکای نیوز: اختلافات همچنان پابرجاست / دیپلمات اروپایی: دو مسئله باقی مانده حل شود، توافق می کنیم / عراقچي: در موقعیتی نیستیم که بگوییم فردا یا پیش فردا توافق می شود

یک منبع در هیئت ایرانی حاضر در مذاکرات هسته ای در لوزان اعلام کرد شمار دقیق سانتریفوژهای ایران پس از ضرب الاجل ماه مارس مشخص خواهد شد.
نشست وزیران امور خارجه ایران و گروه۱+۵ پیش از ظهر امروز دوشنبه ( ۹صبح بوقت محلی سوییس ) در هتل بوری واژ لوزان سوییس آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، در نشست عمومی امروز  محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ، جان کری وزیر خارجه آمریکا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ، وانگ یی وزیرخارجه چین ، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان ، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت دارند.

همچنین همه اعضای تیم هسته ای ایران نیز در این نشست حضور دارند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دیشب اعلام کرد این جلسه بسیار  تعیین کننده خواهد بود.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پیش از حضور در نشست  با وزرای امور خارجه ایران و آلمان در گفتگو با خبرنگاران گفت : تهران حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای را دارد.

فابیوس گفت: این برنامه باید شفاف و  تحت کنترل باشد.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان نیز ابراز امیدواری کرد گروه پنج بعلاوه یک و ایران بتوانند درباره موضوع هسته ای تهران به توافق برسند.

در همین حال سخنگوی کاخ سفید گفت : رئیس جمهور آمریکا معتقد است زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق با ایران کافی است.

پایان نشست عمومی وزیران خارجه ایران و 1+5

 نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای بررسی آخرین دیدگاه ها و جمع بندی های به دست آمده بر سر "راه حل ها" پایان یافت.

نشست عمومی وزیران خارجه ایران و 1+5 با رسیدن به پایان مهلت چهارماهه تعیین شده برای رسیدن به تفاهم بر سر راه حلها در حالی آغاز شد که در روزها و هفته های اخیر برخی از کشورهای عضو گروه 1+5 از بعضی از نتایج به دست آمده به لحاظ فنی عقب نشینی کردند. در مذاکرات جاری در لوزان در بخش هایی به بررسی راه های جدید بر سر یکی دو موضوع فنی سیاسی حقوقی که هم چنان باقی است پرداخته شد.

منبع ايراني: شمار دقيق سانتريفوژهاي ايران پس از ماه مارس مشخص مي شود

یک منبع در هیئت ایرانی حاضر در مذاکرات هسته ای در لوزان اعلام کرد شمار دقیق سانتریفوژهای ایران پس از ضرب الاجل ماه مارس مشخص خواهد شد.

این منبع درباره تعداد سانتریفوژهایی که ایران می تواند بر اساس توافق نامه هسته ای در اختیار داشته باشد، اعلام کرد:« این موضوع هنوز نهایی نشده است.»

او همچنین گفت ارقامی که رسانه های خبری درباره آن سخن می گویند، به ارقامی که گروه پنج بعلاوه یک درباره آن بحث و گفتگو می کنند، نزدیک است. رسانه های خبری اعلام کردند پنج بعلاوه یک حدود شش هزار سانتریفوژ عملیاتی را به ایران پیشنهاد کرده است.

این منبع افزود:« امروز، ممکن است ما درباره این موضوع بر اساس یک راه حل توافق کنیم اما جزییات این موضوع بعدها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

 اسکاي نيوز: اختلافها بر سر مسائل فني و برطرف شدن تحريمها در مذاکرات هسته اي پابرجاست

اسکای نیوز گزارش داد : با وجود رسیدن به ساعات پایانی، هنوز اختلافها بر سر مسائل فنی و برطرف شدن تحریمها در مذاکرات هسته ای در لوزان پابرجاست.

شبکه اسکای نیوز عربی درباره جدیدترین خبرها از مذاکرات هسته ای ایران ، با اشرف سعد گزارشگر خود در لوزان گفتگو کرد. اشرف سعد گفت علاوه بر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که قرار است لوزان را ترک کند، احتمال خارج شدن دیگر وزیران خارجه پنج به علاوه یک و بازگشت دوباره آنان به لوزان وجود دارد.

البته نشانه ها حاکی است که مذاکرات آنگونه که باید و شاید پیش نمی رود و سرنوشت مذاکرات چندان مشخص نیست. برخی این سئوال را مطرح می کنند که اگر قرار است اتفاق جدیدی رخ دهد، پس چرا وزیران خارجه لوزان را ترک می کنند. در همین حال هنوز مسائل فراوانی باقیمانده است که دو طرف بر سر آنها به توافق کامل نرسیده اند. این در حالی است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مذاکرات در لوزان شرکت دارد، باید فردا لوزان را ترک کند، زیرا باید برای دیداری رسمی به تونس برود. بر همین اساس هم اکنون اعضای شرکت کننده در مذاکرات باید هرچه سریعتر با بررسی مسائل باقیمانده، به توافق برسند در غیر این صورت ممکن است زمان به پایان برسد و توافق حاصل نشود و این در حالی است که هنوز اختلافها بر سر مسائل فنی و برطرف شدن تحریمها پابرجاست.

 فرانس24:در مورد مسائل مورد مناقشه در مذاکرات هسته اي پيشرفتهايي حاصل شده است

صبح امروز یکی از دیپلمات های اروپایی حاضر در مذاکرات گفت دو مسئله اصلی وجود دارد که باید حل شود. اگر این مسائل حل شوند ما به توافق دست خواهیم یافت.

ماریوتی گفت مسئله نخست لغو تحریم های اتحادیه اروپاست که از چند روز و حتی چند هفته پیش در مورد آن سخن گفته می شود. واضح است که ایران با تحریم های اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد رو به روست. در مورد تحریم های اروپا و آمریکا مشکل چندانی وجود ندارد و اگر توافق حاصل شود هرچه سریعتر لغو خواهند شد. اما تحریم های سازمان ملل متحد است که مشکل ایجاد کرده است. اما به نظر می رسد پیشرفت هایی حاصل شده است. پیشنهادهایی در لوزان در این مطرح شده است.

ديپلمات غربي: دستيابي به توافق هسته اي با ايران در شرايط فعلي مشخص نيست

رویترز نوشت: یک منبع غربی روز دوشنبه گفت سه معضل عمده وجود دارد که اگر ایران و قدرت های اصلی به دنبال دستیابی به توافق هسته ای باشند باید حل و فصل شود.

این دیپلمات غربی گفت دشوارترین موضوعات عبارتست از مدت زمان محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران بعد از دوره اولیه ده ساله، لغو تحریم های سازمان ملل متحد و بازگرداندن مجدد آنها در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند.

این مقام غربی که خواست نامش فاش نشود گفت:«اگر ما پاسخی برای این پرسش ها پیدا نکنیم، توافقی در میان نخواهد بود. احساس این است که اگر قرار است اتفاقی روی دهد، زمان فعلی برای کنار هم قرار گرفتن جزئیات مناسب است. لحظاتی وجود دارد که شما مجبورید بگویید بله یا خیر.»

 عراقچي: مذاکرات روند پيچيده و سخت خود را دنبال مي کند

عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای ایران گفت: مذاکرات روند پیچیده و سخت خود را دنبال می کند.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران بعد از ظهر امروز دوشنبه افزود: هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم آیا می شود تا فردا یا پس فردا به جمع بندی خواهیم رسید.

وی گفت: تلاش ها ادامه دارد و جدیت و اراده سیاسی در همه طرف ها وجود دارد اما ماهیت موضوعات مورد مذاکره به نوعی است که از پیچیدگی های زیادی برخوردار و رسیدن به نتیجه سخت است.