کد خبر: ۷۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۲
آسوشیتدپرس:

آیا ظریف و کری اختلافات را حل خواهند کرد؟

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی وی به منظور دستیابی به توافقی سیاسی درباره فعالیت های هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم ها، از روز پنجشنبه سرگرم مذاکره در شهر لوزان سوئیس هستند.
آسوشیتدپرس نوشت: مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران روز دوشنبه در حالی وارد مقطعی حساس شد که کمتر از دو روز به ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق بر سر چارچوب توافقنامه هسته ای احتماالی مانده است و هنوز اختلافاتی بین دو طرف وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، با نزدیک شدن ضرب الاجل سی و یکم مارس، دیپلمات های بلندپایه گروه پنج به علاوه یک و ایران در تلاش برای کاهش اختلافات و توافق بر سر چارچوبی که مبنای توافقنامه نهایی احتمالی است که باید تا پایان ماه ژوئن به دست آید، در حال مذاکره اند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی وی به منظور دستیابی به توافقی سیاسی درباره فعالیت های هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم ها، از روز پنجشنبه سرگرم مذاکره در شهر لوزان سوئیس هستند.

مقامات می گویند طرف ها به برخی پیشرفت ها دست یافته اند. در این میان ایران سرگرم بررسی خواسته های طرف مقابل برای کاهش حجم برنامه غنی سازی اورانیوم خود است، اما درباره مدت زمان اجرای توافقنامه هسته ای احتمالی با طرف غربی اختلاف نظر دارد. مقامات اعلام کردند علاوه بر اختلافات بر سر تحقیق و توسعه برنامه هسته ای، اختلافاتی نیز بر سر زمان و حجم کاهش تحریم ها وجود دارد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد این طرف ایرانی است که باید درباره پیشنهادهای مطرح شده تصمیم گیری کند.

او با حضور در برنامه « دیس ویک» شبکه تلویزیونی ای بی سی در واشنگتن گفت ایرانی ها با پذیرش محدودیت ها « به سخنان خود مبنی بر اینکه برای ساخت سلاح هسته ای تلاش نمی کنند، عمل خواهند کرد.»

مقامات در لوزان اعلام کردند طرف های مذاکره درباره محدودیت برنامه غنی سازی اورانیوم پیشرفت هایی حاصل کرده اند.

تهران اعلام کرده است آماده رفع نگرانی ها درباره ذخایر اورانیوم غنی شده خود است. با وجود این، ایران انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور رد کرده است. یک مقام غربی روز دوشنبه اعلام کرد ایران با رقیق کردن ذخایر اورانیوم خود و کاهش سطح غنای آن به سطحی که قابل استفاده برای ساخت سلاح هسته ای نباشد، باید این مسئله را حل کند.

یکی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور یکی از «گزینه های عملی است که ماههاست درباره آن بحث می شود... اما هنوز این مسئله حل و فصل نشده است.»

موضوع غنی سازی اورانیوم بیش از یک دهه است که مایه اصلی نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران است. اما یک مقام غربی گفت موانع اصلی برای دستیابی به توافق هسته ای فراگیر دیگر مربوط به موضوع غنی سازی نیست، بلکه نوع و مدت محدودیت های اعمال شده بر برنامه تحقیق و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته و سرعت لغو تحریم ها هم اکنون به مسئله اصلی مورد اختلاف تبدیل شده است.