کد خبر: ۷۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۱

مصر قصد دعوت از بشار اسد را داشت

  پایگاه خبری اسرار عربیه به نقل از یک منبع آگاه عرب نوشت: عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر تصمیم داشت نظام حاکم بر سوریه را برای شرکت در اجلاس شرم الشیخ دعوت کند اما عربستان با این کار شدیدا مخالفت کرد.

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر طی روزهای پیش از برگزاری اجلاس سران عرب در شرم الشیخ بسیار تلاش کرد تا نظام سوریه را برای شرکت در این نشست دعوت کند اما عربستان با این کار مخالفت کرد و خواست هیچ هیئتی از نظام سوریه در این اجلاس نباشد.

اسرار عربیه به نقل از این منبع عربی افزود: سیسی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان خواستار دعوت از نظام سوریه برای مشارکت در اجلاس شرم الشیخ بودند اما ملک سلمان پادشاه عربستان با این کار مخالفت کرد و شاید این خود دلیل غیبت شیخ خلیفه بن زاید رییس امارات و همچنین غیبت محمد بن راشد ولیعهد وی در این اجلاس بود؛ محمد بن زاید مرد اول امارات در این اجلاس حضور نیافت زیرا امارات خواسته هایی داشت که دعوت از بشار اسد برای حضور در این اجلاس از این جمله بود و همچنین امارات در خصوص حمله به یمن ملاحظاتی داشت اما به هر حال با وجود روابط خوبی که با علی عبدالله صالح و جنبش انصارالله داشت، ناچار شد وارد ائتلاف ضد یمن شود.

این منبع عربی خاطر نشان کرد که کرسی سوریه در این اجلاس خالی بود و پرچم نظام سوریه روی میز بود نه پرچم مخالفان سوری که این خود نشان می دهد سیسی که اداره کننده این اجلاس بود، مخالفان سوری را به رسمیت نمی شناسد و بشار اسد را نماینده مردم سوریه می داند نه طرفی دیگر.

این منبع همچنین تاکید کرد که سیسی با دعوت از گروه مخالف سوری موسوم به ائتلاف ملی سوریه یا دیگر تشکل های مخالفان سوری به این اجلاس مخالفت کرد و این در حالی بود که ائتلاف ملی سوریه سال گذشته در این اجلاس حضور داشت و این خود نیز نشان می دهد موضع گیری مصر در خصوص مخالفان سوری تغییر کرده است.

این منبع خاطر نشان کرد: به خاطر اختلاف مصر و عربستان در این خصوص، تصمیم بر این شد که هیچ یک از طرف های درگیر در سوریه به این اجلاس دعوت نشوند زیرا عربستان تمایل داشت تشکل مخالفان سوری موسوم به ائتلاف ملی سوریه ولو به عنوان ناظر در این اجلاس حضور داشته باشد اما مصر تمایل داشت شخص بشار اسد را به این اجلاس دعوت کند؛ به هر حال مصر نتوانست در مقابل عربستان بایستد و تنها پرچم نظام سوریه را بر روی میز مربوط به سوریه قرار داد.

ائتلاف ملی سوریه که از جمله تشکل های مخالفان سوری و نزدیک به عربستان است، در دو دوره گذشته اجلاس سران عرب حضور داشت و حتی رییس این ائتلاف در نشست دوحه در ماه مارس 2013 در جمع رهبران عرب سخنرانی کرد.

نشست دو روزه سران عرب در شرم الشیخ روز گذشته به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا