کد خبر: ۷۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۴

پیش بینی الجزيره از نتیجه مذاکرات لوزان

 خبرنگار الجزیره گفت اظهارات مقامات روسیه و باقی ماندن وزرای خارجه آلمان و فرانسه در لوزان این احتمال را در بردارد که اتفاقی در خصوص برنامه هسته ای ایران در حال وقوع است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، عیسی طیبی خبرنگار این شبکه در لوزان سوئیس محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در پاسخ به این سوال که آیا توافقی به دست خواهد آمد یا خیر، گفت: تاکید لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاینمایر وزرای خارجه فرانسه و آلمان بر ادامه حضور در لوزان پس از اعلام تصمیم سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای ترک اینجا علائم و نشانه هایی در بر دارد.

 یکی از علائم این است که هنوز مسائل حل نشده ای باقی مانده است و طرفین هنوز درباره آنها به توافق نرسیده اند و برخی منابع ایرانی هم در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده اند، اما ادامه حضور فابیوس و اشتاینمایر و آغاز مذاکرات دوجانبه آمریکا و ایران شاید این علامت را در بر داشته باشد که امکان دستیابی به توافق وجود دارد و در صورتی که اتفاق جدیدی نیفتد ممکن است توافق در ساعات آینده به دست آید.

وی افزود: مسئله دیگر این است که منابع روسی اعلام کردند علائم موفقیت کاملا مشخص است. وقتی منابع روسی چنین اظهاراتی ایراد می کنند به این معناست که اتفاقی در حال روی دادن است.

خبرنگار افزود: سوال دیگر این است که اگر توافقی به دست نیامد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا (مذاکرات) تمدید خواهد شد؟ طرف ها در این شرایط می توانند به دنبال جایگزین دیگری یعنی «یادداشت تفاهم» یا «تفاهم سیاسی» برای دستیابی به یک چارچوب قانونی برای پشت سرگذاشتن مرحله نهایی باشند که تا حدود سی ساعت آینده به پایان می رسد.

خبرنگار در ادامه گزارش درباره مشکلات موجود در مذاکرات گفت: موضوعات مورد اختلاف زیاد نیست، به عنوان مثال یکی از آنها مسئله لغو تحریم هاست. در مذاکرات سابق آمریکا پیشنهاد کرده بود تحریم ها یک سال پس از حصول توافق لغو شوند و ایران مدت شش ماهه را مطرح کرده بود و وقتی فرانسوی ها وارد میدان شدند مسئله ده سال مطرح شد اما اکنون فرانسوی ها می گویند در صورتی که ایران توافق های به دست آمده را رعایت نکرد، قطعنامه دیگری در شورای امنیت برای اعمال تحریم های جدید علیه این کشور صادر شود. بنابراین چنین اظهاراتی که فرانسوی ها ایراد کرده اند می تواند این توافق را از بین ببرد.

 مسئله دیگری که اختلاف درباره آن وجود دارد، موضوع نظارت و تفتیش است. قدرت های بزرگ می خواهند نظارت های شدیدی بر ایران اعمال کنند به گونه ای که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند بدون اجازه وارد مراکز هسته ای شوند. یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف مسئله تحقیقات در تاسیسات هسته ای ایران و امکان ساخت نسل های جدیدی از دستگاه های سانتریفیوژ است.