کد خبر: ۷۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۷۴

BBC: فضا همچنان مثبت است؛ نزدیکی بی سابقه ایران و 1+5 به توافق هسته ای

تکانون طرفین بحث می کنند که ایران چه میزان تحقیقات هسته ای می تواند انجام دهد و زمان توقف این تحقیقات چه زمانی است و مدت اعتبار توافق هسته ای تا چه زمانی خواهد بود. بنابراین مذاکرات اکنون کاملا بر روی جزئیات متمرکز شده اند اما این بخش بسیار دشوار است و به همین علت رهبران کشورها برای بررسی این جزئیات گردهم آمده اند. در نهایت باید گفت که شکاف میان طرفین همچنان مهم است.

شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد طرفهای حاضر در مذاکرات هسته ای به شکل بی سابقه ای به توافق نزدیک شده اند و فضا همچنان خوب است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، هر چند هنوز جزئیات فنی زیادی در مذاکرات هسته ای باید بررسی شوند و البته همه این جزئیات هم عمیقا سیاسی هستند. ولی طرفین حاضر در مذاکرات هسته ای چنان به توافق نزدیک شده اند که در طول سالیان گذشته کاملا بی سابقه بوده است. بن بست هسته ای ایران در طول دوازده سال گذشته ادامه داشته است اما با توجه به ماهیت این نوع مذاکرات زمانی که مذاکرات به مراحل پایانی نزدیک می شوند طرفین قبل از رسیدن به مرحله پایانی به تدریج مواضع خود را تشدید می کنند. این مرحله نشان می دهد که طرفین قادر خواهند بود که به توافق دست بیابند یا خیر. ما اکنون در این مرحله از مذاکرات هسته ای ایران قرار داریم.

بی بی سی دربا اشاره اختلافات در مذاکرات هسته ای ایران گفت توافقنامه هسته ای ایران یک سند کاملا فنی است. این توافقنامه شامل مواردی مانند تعداد سانتریفیوژها، نوع بازرسی ها از فعالیت های هسته ای ایران و میزان توانایی های هسته ای ایران است. آمریکا و همپیمانان آن می خواهند مطمئن شوند که ایران برای دستیابی به مرحله فرار هسته ای یک سال زمان نیاز داشته باشد. اما هرکسی که در این جا مورد سئوال قرار می گیرد چه مسئولان ایرانی باشند و چه مسئولان غربی باشند و از آنها پرسیده می شود موانع اصلی در مذاکرات کدام ها هستند؟ آنها می گویند دو مانع در مسیر مذاکرات هسته ای وجود دارد یکی از این موانع موضوع تحریم ها است و طرفین درباره رفع کدام بخش از تحریم ها و زمان رفع آنها با هم اختلاف نظر دارند. از نظر ایران مهم ترین تحریم ها تحریم هایی هستند که بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور اعمال شده اند.

مسئولان ایرانی تنها به دنبال رفع تحریم های مالی و اقتصادی نیستند بلکه خواهان رفع انزوای بین المللی هم هستند. این موضوع کاملا سیاسی است زیرا این مساله می تواند موقعیت آنها را در داخل ایران بشدت تقویت کند. مانع دوم در مسیر مذاکرات هسته ای ایران موضوع تحقیق و توسعه هسته ای است. ایران در حالی که می داند که برنامه هسته ای آن کنترل خواهد شد و محدودیت هایی بر آن اعمال خواهد شد اما همچنان خواهان تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای خود است. اکنون طرفین بحث می کنند که ایران چه میزان تحقیقات هسته ای می تواند انجام دهد و زمان توقف این تحقیقات چه زمانی است و مدت اعتبار توافق هسته ای تا چه زمانی خواهد بود. بنابراین مذاکرات اکنون کاملا بر روی جزئیات متمرکز شده اند اما این بخش بسیار دشوار است و به همین علت رهبران کشورها برای بررسی این جزئیات گردهم آمده اند. در نهایت باید گفت که شکاف میان طرفین همچنان مهم است.