کد خبر: ۷۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۲۶
روزنامه ایتالیایی:

نتیجه مذاکرات لوزان، جهان را تغییر خواهد داد


'کوریره دلاسرا' پرشمارگان ترین روزنامه ایتالیایی طی گزارشی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در لوزان نوشت: مذاکرات هسته ای با هر نتیجه ای که تمام شود، از امشب جهان را تغییر خواهد داد.

این روزنامه ایتالیایی امروز (سه شنبه) نوشت: در زورآزمایی جاری هسته ای در صورت حصول توافق با ایران، اوباما (در مقابل مخالفان خود) پیروز شده و غرب ایران را به عنوان مخاطب به رسمیت می شناسد و در صورت شکست، تهران می تواند بدون کنترل به سوی برنامه اتمی اش برود و در هر صورت جهان تغییر خواهد کرد.

این روزنامه افزود: اگر در لوزان توافقی حاصل شود، ایران تبدیل به دوست غرب نمی شود، بلکه به عنوان مخاطب به رسمیت شناخته خواهد شد و مشارکت تعیین کننده ایران در مبارزه علیه داعش می تواند تناقض کمتری داشته باشد و موقعیت شیعیان در خاورمیانه نیز تحکیم شود.

کوریره دلاسرا نوشت: اگر موضوعات اخیر مانع حصول توافق با ایران شوند، نتانیاهو که از ابتدا مخالف با این توافق بود، برنده خواهد شد و اوباما نیز در کنگره علیل و ناتوان شده و آخرین برگ های بین المللی خود را در اروپا علیه پوتین بازی خواهد کرد. همچنین نقش عربستان سعودی افزایش پیدا کرده و در جهان شیعیان نیز گروه های تندرو سهم بیشتری خواهند داشت.

این روزنامه نوشت: برای درک بهتر این مساله که کدام نتیجه ترجیح دارد، باید به نقطه آغازین که امروز بسیار دور به نظر می رسد بازگشت. همه موافق بوده و هستند که ایران می تواند از انرژی هسته ای غیرنظامی بهره مند شود ولی نباید بمب بسازد، زیرا این کارمنجر به توسعه بدون ترمز هسته ای در منطقه ای بسیار حساس برای جهان می شود.

با این اعتقادات تحریم ها علیه ایران اعمال شدند و پس از روی کار آمدن حسن روحانی، مذاکرات نیز آغاز شد. برای درک بهتر مشکلات کافی است به طرفین یادآور شد؛ آمریکایی ها و شرکای آنان خواهان ضمانت های فنی در مورد برنامه هسته ای ایران هستند و ایرانی ها نیز در قبال این درخواست خواستار لغو همه تحریم های اقتصادی و صنعتی هستند.

جمهوری اسلامی ایران بارها مخالفت خود را با سلاح های هسته ای اعلام کرده و تاکید نموده است که این گونه تسلیحات هیچ گونه جایگاهی در راهبردهای دفاعی کشور ندارند.

کوریره دلاسرا افزود: مذاکرات هسته ای نیز در اطراف دو نیاز به پیش می رود. به عقیده واشنگتن این توافق باید به مدت 10 سال معتبر باشد و به عقیده فرانسه باید 20 سال ولی ایران با بیش از پنج سال موافقت نمی کند. همچنین برای تضمین این توافق، شمار سانتریفیوژها نیز باید از حدود 20 هزار دستگاه کنونی به 6500 دستگاه کاهش یابد و توسعه سانتریفیوژهای جدید نیز ممنوع شده و تحت بازرسی سخت قرار گیرد. تهران در این مورد موافق نیست و آن را مساله ای مرتبط با حق حاکمیت محسوب می کند.

آمریکا در خصوص تحریم ها معتقد است می توان بخشی از آنها را لغو کرد اما برای لغو تحریم های سازمان ملل نیاز به اقدامی تدریجی از طریق کنترل است... باید در خصوص رویکردهای متناقض دیگر نیز قبل از اینکه توافق تا ماه ژوئن تکمیل شود، به تفاهم رسید.

کوریره دلاسرا در پایان با اشاره به سناریوهای مختلف در صورت ناکام شدن مذاکرات، افزود: باید پرسید که جایگزین یک توافق چیست؟ ... مشکل می توان پیش بینی کرد که جهان چگونه تغییر می کند، اما به هر حال از امشب تغییر خواهد کرد.
*ایرنا