کد خبر: ۷۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۲

ظريف: هدف ما از مذاکره برقراري رابطه با آمريکا نيست

  وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: هدف ما از مذاکره با آمريکا، برقراري رابطه با ايالات متحده نيست بلکه هدفمان حل موضوع پرونده هسته اي کشورمان است.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اتفاقات زيادي در روابط ايران و آمريکا افتاده که بسيار ريشه دار است. از سرنگون کردن يک حکومت منتخب مردم به وسيله يک کودتاي خارجي تا مداخله در امور داخلي و تلاش براي استفاده از گروههاي خشونت طلب و تروريستي براي ضربه زدن به خواست مردم و اينها همه نقض قواعد و حقوق بين الملل هستند.

وي در مورد ترديد در عزم آمريکايي ها نسبت به حل پرونده هسته اي گفت: احساس ميکنم طرف مقابل هم ميل سياسي به حل موضوع هسته اي دارد، اما هنوز لوازم آن را باور نکرده است. يعني فکر ميکنم هنوز در آمريکا کساني هستند که معتقدند تحريم يک سرمايه براي آمريکاست نه يک هزينه و تا زماني که اين باور ايجاد نشود، اتفاقي رخ نميدهد.

ظريف افزود: واقعا به قول ما ايراني ها اگر بنشينند و کلاه خودشان را قاضي بکنند و چرتکه بيندازند، متوجه مي شوند روزي که اين تحريمها عليه ايران شروع به اعمال شد، ايران دويست سانتريفيوژ هم نداشت ولي امروز بيست هزارسانتريفيوژ دارد. آمريکا بايد متوجه شود روزي که تحريمها را شروع کردند، ايران نمي توانست اورانيوم پنج درصد توليد کند ولي امروز هم مي تواند پنج درصد توليد کند و هم بيست درصد. بنابراين ايران با وجود تحريمها توانسته همه کارهايش را به سرانجام برساند.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران رويکرد تيم مذاکره کننده هسته اي را مبتني بر گفتمان انقلاب اسلامي و منطق ذکر کرد و گفت: رويکرد ما منبعث ازگفتمان اصيل انقالب، امام(ره) و دستورات رهبر معظم انقلاب وبالاتر از همه تعاليم اسلامي است. اين تعاليم به ما ميگويند که بايد با دنيا با زبان منطق صحبت کنيم.

وي درخصوص گزارش مذاکرات به مقامات عالي نظام و نمايندگان مجلس گفت: ما در تمام طول کارمان گزارش ريز، به مقام‌معظم ‌رهبري و رياست ‌جمهوري و ساير مقامات مي‌دهيم. ولي ممکن است به همه مقامات به يک اندازه نباشد.

ظريف افزود: تقريبا هر کلمه ‌اي که گفته مي ‌شود و شنيده مي ‌شود براي رياست‌ جمهوري و مقام‌ معظم ‌رهبري گزارش مي‌شود.

وي اضافه کرد: اينکه در چه مواردي اين دو بزرگوار تصميم بگيرند که به ما رهنمود بدهند، اظهارنظر کنند، موافقت يا مخالفت کنند يا سکوت کنند، من تعيين نمي‌کنم، خودشان هستند که معين مي‌کنند.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان ساخت: موردي هم نداشتيم که خط قرمزي براي ما تعيين شده باشد يا دستوري به ما داده شده باشد و ما آن دستور را نقض کرده باشيم. البته ممکن است در مواردي نظري به ما داده نشده باشد. در مواردي که نظر داده نشده ما براساس برداشت خودمان از چارچوب‌هايي که برايمان تعيين شده عمل کرديم. بالاخره مجموعه‌اي از مسوولان نظام چارچوب‌ها را تعيين کردند.

ظريف افزود: هميشه تاکيد داشته و دارم که داخل آن چارچوب‌ ها حرکت کنم. حالا ممکن است در مواردي حتي موضوعات ريزتري را به من داخل چارچوب‌ ها گفته باشند که اين کار بشود يا نشود. در برخي موارد هم صراحتا اعلام شده که فلان کار انجام نشود.

*پارس