کد خبر: ۷۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۱

اولاند: فرانسه و آلمان در پرونده هسته اي ايران در کنار هم هستند

رئیس جمهور فرانسه در نشست مشترک خبری با انگلا مرکل صدر اعظم آلمان در برلین گفت آلمان و فرانسه در مورد پرونده هسته ای ایران در کنار هم هستند.

رئیس جمهور فرانسه در نشست مشترک خبری با انگلا مرکل صدر اعظم آلمان در برلین گفت آلمان و فرانسه در مورد پرونده هسته ای ایران در کنار هم هستند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، فرانسوا اولاند دیدار دولت فرانسه و آلمان را با اشاره به حمله تروریستی ماه ژانویه در فرانسه و حادثه سقوط هواپیمای ایرباس ، دیدار در فضایی خاص توصیف کرد.

اولاند گفت در این دیدار آلمان و فرانسه همانند دو کشور بزرگ اروپایی در مورد تمامی موضوعات روز سخن گفتند. هم اکنون هشتصد تن در حال تلاش برای شناسایی قربانیان و تحقیق در مورد حادثه سقوط هستند. وزیر کشور فرانسه تائید کرده است تا پایان هفته جاری اجساد قربانیان شناسایی خواهند شد. با استفاده از آزمایش دی ان ای و آزمایشات علمی ویژه شناسایی همه اجساد امکانپذیر خواهد بود.



اولاند گفت در پی این حادثه جمع بندی های در مورد نظارت بیشتری بر مسافران هواپیماها شود تا بتوان کسانی را که در مرزهای شنگن رفت و آمد می کنند شناسایی کرد. به علاوه در مورد افزایش تدابیر امنیتی در برابر کادر پروازی این هواپیماها سخن گفته شد.

فرانسوا اولاند گفت چگونگی حفاظت از مرزها برای مقابله با مهاجرت های غیرقانونی از دیگر مسائل مطرح شده بود. ما همچنین در مورد کشورهای دوستی که با این مسئله درگیر هستند و از ما انتظار کمک داریم سخن گفتیم. تونس که هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و لیبی که هرچه در توان دارد برای یافتن راه حل سیاسی برای بحان تلاش می کند از جمله این کشورهاست. در واقع ما به طور کلی در مورد همکاری با آفریقا در این زمینه گفتگو کردیم.

رئیس جمهور فرانسه گفت ما در مورد برنامه های مالی و اقتصادی سه نقطه نظر اصلی داریم. نخستین نقطه نظر ما ادامه اصلاحات در کشور برای همکاری و همگرایی بیشتر است. فرانسه و آلمان در مورد اتحادیه پولی و اقتصادی پیشنهاداتی مطرح کردند. از سوی دیگر در حال حاضر باید از سرمایه گذاری حمایت کرد. اگر می خواهیم فرصت شغلی پایدار ایجاد کنیم باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت کنیم.

 در این دیدار نیز تصمیماتی در این باره اتخاذ شد. آماده شدن برای آینده از دیگر نقطه نظرات مشترک ماست. از دیدگاه ما دو کشور فرانسه و آلمان باید همانند یک موتور اقتصادی عمل کنند و باید به نهادهای فعال در حوزه اقتصاد سرمایه لازم برای پیشرفت را اعطا کنند. ما می توانیم گروه های صنعتی هدفمندی برای فعالیت در عرصه فنآوری اطلاعات فراهم کنیم.

اولاند گفت مبحث انرژی نه تنها با اقتصاد بلکه با محیط زیست و سیاست نیز در ارتباط است. انرژی در وهله نخست به ما اجازه می دهد رقابتی تر عمل کنیم، بیشتر به زمین احترام بگذاریم و در نهایت بتوانیم استقلال و امنیت خود را تضمین کنیم. در همین نشست در مورد انرژی، ذخایر ما و قیمت آن رایزنی شد.

فرانسه و آلمان در چارچوب طرح یونکر طرح های سرمایه گذاری در حوزه انرژی امضا کردند که در وهله نخست رشد اقتصادی ما را بهبود می بخشند و همزمان امنیت و استقلال ما و حفظ محیط زیست را موجب می شوند.

اولاند در ادامه سخنان خود از صدر اعظم آلمان به دلیل تلاش هایش برای برگزاری نشست های مربوط به محیط زیست و آب و هوا قدردانی کرد.

وی تاکید کرد اگر می خواهیم نشست آب و هوای پاریس موفقیت آمیز باشد باید از هم اکنون وارد عمل شویم. اروپا در این زمینه کمک های بسیاری کرده است. ما باید فشارهای لازم بر سایر کشورها در این زمینه را اعمال کنیم. این موضوع در نشست گروه هفت در ماه ژوئن به ریاست آنگلا مرکل مطرح خواهد شد.

اولاند در پایان گفت آلمان و فرانسه از سطح مهد کودک تا سطوح دانشگاهی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. حمایت از حق مولف از دیگر مسائل مطرح شده در نشست دولتهای فرانسه و آلمان بود.

اولاند گفت ما خواهان حفظ حق مولفین هستیم.
وی همچنین گفت ما به دنبال بهبود اوضاع زندگی شهروندان خود هستیم. درخصوص سئوالاتی هم که در مورد اوکراین و ایران وجود دارد باید بگوییم ما متفق القول هستیم. در ماههای اخیر نشان داده شده است که آلمان و فرانسه در مورد مسائل بین المللی در کنار هم هستند. هم اکنون وزیران امور خارجه ما در کنار هم کار می کنند تا ایران به طور قطعی از داشتن سلاح هسته ای صرف نظر کند. ما در مبارزه با تروریسم در سراسر جهان نیز در کنار هم خواهیم بود.