کد خبر: ۷۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۷
جمع بندي بي.بي.سي از تحولات لوزان

خوشبيني ايران و روسيه به مذاکرات

 پايگاه اينترنتي بي.بي.سي فارسي نوشت: پس از سرآمدن مهلت سه شنبه شب - ضرب الاجلي که طرف ها براي به نتيجه رسيدن مذاکرات براي خود تعيين کرده بودند- وزراي خارجه ايران و روسيه از پيشرفتي قابل توجه در مذاکرات سخن گفتند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، بي.بي.سي در گزارشي افزود: ايران و روسيه اظهار خوشبيني کردند که پيش نويس يک تفاهم نامه روز چهارشنبه نوشته شود اما يک مقام آمريکايي به خبرگزاري فرانسه گفت که هنوز همه مسايل حل نشده است.

تحليلگران مي گويند که اگر دو طرف به يک تفاهم نامه برسند، معلوم نيست که چه جزئياتي را در آن خواهند گنجاند؟

خبرگزاري فرانسه نوشت که اگر تعهدات ملموس ايران در تفاهم نامه نباشد، دولت اوباما براي فروش آن به جمهوري خواهان در کنگره مشکل خواهد داشت؛ تيم ايران هم از سوي تندروها در تهران تحت فشار است به طوري که امتياز زيادي ندهد و در مقابل، رفع تحريم ها را تضمين کند.

بي.بي.سي ادامه داد: مذاکرات، اکنون چند ساعتي است که متوقف شده اما گفته مي شود که از نخستين ساعات صبح چهارشنبه به وقت سوئيس از سر گرفته خواهد شد؛ روزي که طرف ها ابراز اميدواري کرده اند به يک چارچوب يا تفاهم نامه سياسي در اين مرحله منجر شود تا جزئيات توافق جامع نهايي در دو ماه آينده تنظيم شود.

هرچند وزراي خارجه چين و بعد فرانسه - احتمالاً به طور موقت- سوئيس را ترک کرده اند اما جان کري وزير خارجه آمريکا، فيليپ هموند وزير خارجه بريتانيا و فرانک والتر اشتاينماير وزير خارجه آلمان به همراه فدريکا موگريني مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا در لوزان مانده اند. بي.بي.سي اضافه کرد: دولت اوباما گفته است که به هر نوع توافقي - چارچوب سياسي يا تفاهم نامه - دست يابد کنگره را در جريان خواهد گذاشت؛ اما دو مجلس کنگره که در دست جمهوري خواهان است، خواهان تصويب هر توافقي با ايران هستند؛ جمهوري خواهان گفته اند که از اواسط ماه آوريل دست به کار خواهند شد.
*ايرنا