کد خبر: ۷۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۸

گزارش رويترز در مورد تمديد مذاکرات هسته اي در لوزان

 خبرگزاري رويترز از لوزان گزارش داد :شش قدرت جهان و ايران سه شنبه شب ضرب الاجل تعيين شده براي رسيدن به کليات يک توافق براي پرونده هسته اي ايران را از دست دادند و اين مذاکرات در حالي که به سمت يک توافق بدون موافقت بر سر جزئيات تعيين کننده اش نظير لغو تحريمهاي سازمان ملل پيش مي رفت يک روز ديگر تمديد شد.

مذاکره کنندگان در ساعات اوليه چهارشنبه به گفت و گوهاي خود در شهر لوزان سوييس پايان داده و ايران و روسيه هردو ابراز خوشبيني کردند که يک توافق اوليه در دسترس است .

يک توافق اوليه يک نقطه عطف مهم به سمت نيل به يک توافق نهايي تا ضرب الاجل پايان ماه ژوئن خواهد بود و مي تواند به يک اختلاف دوازده ساله پايان داده و خطر وقوع جنگ ديگري در خاورميانه را کاهش دهد.

با تاکيد ايران بر ' حق هسته اي ' خود و تهديد امريکا به ترک مذاکرات ، اين مذاکرات بر سر مسائلي چون تحقيقات هسته اي ، لغو تحريم هاي سازمان ملل و اعاده اين تحريم ها در صورت نقض توافقنامه ها از سوي ايران زمين گير شده است .

به گزارش خبرگزاري تاس ، سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه گفته است مذاکره کنندگان به يک توافق کليدي در مورد ' تمام ابعاد کليدي ' دست يافته اند در حاليکه همتاي ايراني اش گفته است که پيش نويس يک توافقنامه ممکن است روز چهارشنبه آماده شود.

ولي يک ديپلمات نزديک به مذاکرات رسيدن به چنين توافقنامه اي را تکذيب کرده و يک مقام فرانسوي گفته است لوران فابيوس وزير خارجه اين کشور در حال ترک مذاکرات بوده و هرگاه حضورش مفيد تشخيص داده شود باز خواهد گشت .

هنوز معلوم نيست که خروج فابيوس نشانه يک مشکل مهم در مذاکرات است يا نه .

دولت باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا متعهد به اجابت ضرب الاجل 31 مارس براي رسيدن به يک توافق سياسي کلي شده است .

ديپلماتهاي نزديک به مذاکرات گفته اند : مذاکره کنندگان به توافق ضمني در مورد رئوس کلي دشوار يک بيانيه عمومي احتمالي در مورد پيشرفت حاصل شده تا کنون دست يافته اند که نقاط عدم توافق را نيز برجسته خواهد کرد. ولي آنها بر سر تمام جزئيات کليدي که نقش محوري در چارچوب يک توافق سياسي دارد که مي تواند پايه و اساس يک توافق هسته اي آتي را تشکيل دهد به توافق نرسيده اند.

بخش هايي از هرگونه تفاهم حاصل شده توسط طرف ها احتمالا تا آينده قابل پيش بيني محرمانه خواهد ماند.

ناکامي در حصول يک توافق بر سر يک توافقنامه اوليه مفصل به بدبيني در کنگره تحت کنترل جمهوريخواهان امريکا بر سر يک توافق در حال شکل گيري خواهد افزود . کنگره هشدار داده است که اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران را در صورتي که اين هفته توافقي صورت نگيرد مد نظر قرار خواهد داد و اين امر بر احساس ضرورت و فوريت مذاکرات افزوده است .

مقامات هشدار داده اند که هرگونه توافق شکننده و ناقص خواهد بود ولي وزارت خارجه امريکا براي پيشبرد مذاکرات پس از ضرب الاجل خود اعمال شده نيمه شب چراغ سبز نشان داد .

تاس به نقل از لاوروف گزارش داده است که يک توافق احتمال کنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي بر برنامه هسته اي ايران و همچنين برداشتن گام هايي براي لغو تحريم ها را در بر خواهد گرفت .

وي افزود : کارشناسان تا آخر ژوئن بر سر جزئيات فني کار خواهند کرد.

در همين حال وزارت خارجه امريکا پيشتر در بيانيه اي گفته است که پيشرفت کافي در اين مذاکرات حاصل شده است در حدي که مي توان آن را تا چهارشنبه تمديد کرد ولي ' چندين مسئله دشوار کماکان به قوت خود باقي مانده اند. '

يک مذاکره کننده ايراني گفته است که تهران مايل به مذاکره تا زمان رفع بن بست موجود است .
*ايرنا