کد خبر: ۷۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۳
وال استريت ژورنال:

سرازیری سرمايه گذاران خارجي به سوي ايران با توافق هسته اي

 وال استریت ژورنال نوشت توافق هسته ای می تواند موج سرمایه های خارجی را به بازار ایران سرازیر کند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم بیل اسپیندل و دان کیلر نوشت، اگر ایران به توافق هسته ای دست یابد و تحریم ها لغو شود، احتمالا سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران تمایل بسیاری نشان خواهند داد.

دست کم در ابتدا نخستین مانع برای جریان سرمایه های خارجی دشواری تبادل ارز در تهران است.

در حالی که مذاکره کننده ها جزئیات کارهای خود را محرمانه نگه داشته اند، هدف توافق محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تدریجی تحریم های مختلف اقتصادی اعلام شده است که آمریکا، اتحادیه اروپا وسازمان ملل علیه تهران وضع کرده اند.

 در آستانه پایان ضرب الاجل تعیین شده، نمایندگان طرف های مذاکره اکنون در سوئیس دیدارهای فشرده و سنگینی برای توافق درباره برنامه هسته ای ایران برگزار می کنند.

بحث های زیادی درباره زمانبندی چگونگی و زمان لغو تحریم ها، صورت گرفته است، اما ایران به شدت تاکید دارد تحریم های مالی بر سیستم بانکی اش لغو شود چرا که این تحریم ها یکی از بزرگ ترین موانع پیش روی سرمایه گذاری در بازار سهام است. بسیاری از سرمایه گذاران خارجی اصلا اطلاع ندارند ایران بازار سهام دارد.

البته باید خاطرنشان کرد سرمایه گذاران بالقوه به مجموعه ای از نواقص زیرساختی و اداری در ایران تاکید دارند که باید پیش از لغو تحریم ها که موجب سرازیر شدن سرمایه های خارجی بسیاری به ایران خواهد شد، رفع شوند.