کد خبر: ۷۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۰

سرفه‌هاي شديد و طولاني نشانه چيست؟


 يک فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني سرفه‌هاي شديد و طولاني را نشانه سياه سرفه دانست و اين بيماري را به شدت مسري توصيف کرد.

مسعود مرداني، فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني سياه سرفه را يک بيماري‌ عفوني واگير دستگاه تنفسي دانست و گفت: اين بيماري از طريق استنشاق قطره هاي تنفسي شخص بيمار، سرايت مي‌کند و تمام سنين را درگير مي‌کند ولي در کودکان شايع‌تر است.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني تصريح کرد: سرفه‌هاي شديد، سمج و پيوسته از مشخصات بيماري سياه سرفه است و علت نامگذاري اين بيماري نيز به سبب همين سرفه‌هاست.

مرداني خاطرنشان کرد: شدت سرفه‌هاي بيماري سياه سرفه در حدي است که گاهي سبب کبودشدگي لبها و صورت شده و بيمار را عذاب مي دهد.

وي افزود: سياه سرفه به شدت مسري است و در اين مورد مانند آنفلونزا است و انتقال بيماري از راه استنشاق قطره‌هاي ريزي است که طي سرفه هاي شديد بيمار در فضا پراکنده مي‌شود و به افراد پيرامون بيمار منتقل مي‌شود.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني تأکيد کرد: اين بيماري در کودکان کمتر از پنج سال، از شيوع بالايي برخوردار است و بيشتر از افراد سالمند به آن مبتلا مي‌شوند.

مرداني خاطرنشان کرد: سياه سرفه در کودکان با علايم ذکام و برونشيت شروع مي‌شود و کودک خسته و بي‌اشتها مي‌شود و هنگام حمله سرفه فرو بردن نفس به سختي و با سر و صدا است و حتي لحظه‌اي تنفس بند آمده و کودک کبود مي‌شود و در پايان کودک نفس عميق کشيده و ممکن است استفراغ کند.

وي گفت: از مهمترين عوارض سياه سرفه سينه پهلو و آنسفاليت است بنابراين در صورت مشاهده اين نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنيد و به کودک مايعات زياد بخورانيد.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني خاطرنشان کرد: راه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري تزريق واکسن در کودکي است و خوشبختانه در ايران اين واکسن به شکل اجباري تزريق مي‌شود.