کد خبر: ۷۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۰

آغاز نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده ايران و گروه ۱+۵

  نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ بار ديگر در لوزان سوئيس برگزار شد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، نشست مشترک هيئت‌هاي مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران و گروه 1+5 در لوزان سوئيس برگزار شد.
مذاکرات هسته‌اي لوزان وارد هشتمين روز خود شده است تا ديپلمات‌ها بار ديگر رايزني و چانه‌زني‌ها را براي دستيابي به راه‌حل‌هايي درباره چارچوب يک توافق احتمالي و نيز نحوه ادامه مذاکرات، تداوم بخشند.

در حاليکه مذاکرات عليرغم گذر از ضرب‌الاجل پايان مارس گذشته است، و برخي وزراي خارجه کشورهاي گروه 1+5 همچون وانگ‌يي، لاوروف و فابيوس محل مذاکرات را ترک‌ کرده‌اند، اما آخرين تلاش‌ها را براي دستيابي به راه‌حل‌هايي به منظور تداوم مذاکرات تا انتهاي ماه ژوئن (10 تير) همچنان ادامه دارد.

در غياب وزراي خارجه فرانسه و روسيه، مديران کل سياسي اين دو کشور، رياست هيئت‌هاي مذاکره‌کننده خود را بر عهده داشته باشند.

علي‌رغم فضاسازي‌هاي متعدد رسانه‌هاي غربي به منظور فشار بر تيم مذاکره کننده هسته‌اي، سيد عباس عراقچي، مذاکره کننده ارشد کشورمان، تأکيد کرده است که هيچگونه توافقي تاکنون با گروه 1+5 منعقد نشده و علي‌رغم پيشرفت‌هايي که صورت گرفته است هنوز چندين مسأله وجود دارند که تلاش‌ها براي دستيابي به راه‌حل‌ براي آنها ادامه دارد.

در حقيقت، در اين دور از مذاکرات نبايد انتظار دستيابي به توافقي الزام‌آور براي طرفين را داشت، بلکه همانگونه که ديپلمات‌هاي ارشد کشورمان نيز بيان کرده‌اند هدف از مذاکرات لوزان 2 دستيابي به فهمي مشترک و نيز راه‌حل‌هايي است تا بر اساس آنها مذاکرات هسته‌اي به منظور دستيابي به توافق جامع در تابستان ادامه يابد.
*تسنيم