کد خبر: ۷۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۱
کارشناس آمريکايي:

مي توان به توافق هسته اي برد-برد رسيد


کارشناس آمریکایی تصریح کرد می توان به توافق هسته ای برد-برد رسید.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، علیرضا نیدر کارشناس مسائل ایران در موسسه تحقیقاتی رند در واشنگتن در گفتگو با این شبکه گفت:« گفتگوهای هسته ای در شهر لوزان سوئیس درحالی ادامه دارد که گفته می شود درباره بسیاری از مسائل درباره آینده هسته ای ایران توافق شده است.

البته همچنان مسائل حل نشده ای باقی مانده است. تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و خواسته ایران برای برداشته شدن سریع این تحریمها با مخالفت طرف مقابل مواجه شده است و اختلافهای زیادی همچنان باقی مانده است. اما باتوجه به اینکه بسیاری از مسائل حل شده است، احتمالا نوعی توافق اصولی حاصل خواهد شد و به این مرحله نزدیک شده ایم.

 من، تحولات جاری را منفی نمی دانم. هم طرف ایرانی و هم طرف آمریکایی نیازدارند که نشان بدهند پیشرفتهایی حاصل شده است. از جانب کنگره فشار بسیار زیادی بر دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا وارد است. به همین قیاس، دولت ایران می خواهد در داخل کشور نشان بدهد که پیشرفتهایی در مذاکرات حاصل شده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران می خواهد همانطور که قول داده بود تحریمها برداشته شود. هر دو ایرانی و آمریکایی می خواهند توافقی به دست بیاید که بتوانند در داخل کشورشان توجیه کنند. دولت آمریکا می خواهد نشان بدهد که در مذاکرات جدی بود و توافق خوبی به دست آورده است. طرف ایرانی نیز می خواهد نشان بدهد از حقوق اعلامی خودش برای غنی سازی اورانیوم و برنامه هسته ای اش دفاع کرده است.»

وی در ادامه افزود:« باتوجه به مذاکرات جاری می توان به وضعیت برد-برد رسید به این صورت که برنامه هسته ای ایران واقعا محدود شود و از حرکت به سمت تسلیحات هسته ای بازداشته شود و برخی از تحریمهای آن در آینده برداشته شود. فکر نمی کنم تحریمهای ایران تا سه ماه آینده یعنی زمان رسیدن به مهلت تعیین شده تا سی ام ژوئن برداشته شود. به هرحال، دو طرف می خواهند نشان بدهند در مذاکرات به پیشرفتهایی دست یافته اند.»