کد خبر: ۷۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۱

وزير خارجه چين: طرح چهار مرحله اي پکن در لوزان/ پيشرفت مذاکرات غيرقابل انکار است

 وزير امور خارجه چين با اعلام طرح چهار مرحله اي پکن به مذاکره کنندگان در لوزان سوئيس، نتايج و پيشرفت هاي بدست آمده تا به امروز را غيرقابل انکار دانست.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، 'وانگ يي' که روز سه شنبه لوزان سوئيس را به مقصد پکن ترک کرد و معاون خود را به منظور حضور در مذاکرات در لوزان باقي گذاشت، در سخناني اظهار داشت: اختلافات تا حدود زيادي کاهش يافته و در اين مرحله که مرحله نهايي است، طرفين بايد آماده باشند تا مواضع خود را به يکديگر نزديک تر کنند و انگيزه سياسي قوي تري به مذاکرات بدهند.

وي قبل از ترک لوزان در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن اشاره به پيشنهاد چهار بندي چين به مذاکره کنندگان، خواستار نقش فعال تر شوراي امنيت سازمان ملل در رابطه با پرونده هسته اي ايران شد.

وزير امور خارجه چين در خصوص پيشنهاد ارائه شده از سوي هيات چيني حاضر در لوزان سوئيس، يادآور شد: در اين پيشنهادها از ايران و گروه 1 +5 خواسته ايم به منظور دستيابي به توافق جامع، اختلافات را همچنان کاهش داده و مواضع خود را به يکديگر نزديک تر کنند.

وانگ، پافشاري و تاکيد بر «هدايت سياسي»، «همگام بودن و کاستن فاصله ميان مذاکره کنندگان»، «حرکت گام به گام» و در نهايت «نوآوري و دستيابي به بسته تصميمات راهگشا» را چهار پيشنهاد مطرح شده از سوي چين در مرحله پيش روي مذاکرات برشمرد.

وي در خصوص بند اول اين پيشنهاد گفت: در بند اول خواسته ايم هدايت مذاکره بايد هدايتي سياسي باشد. چرا که مساله هسته اي ايران در حقيقت يک مساله سياسي و امنيتي است و طرف ها بايد در اين راستا بر هدايت سياسي پايبند بوده و در زمان مناسب تصميمات سياسي اتخاذ کنند.

وانگ اضافه کرد: همگام بودن و کاستن فاصله ميان مذاکره کنندگان، محور دوم پيشنهاد چين است، به اين معني که طرف ها بايد در حل مساله همگام باشند. طرف هاي مختلف مواضع خود را دارند و در صورت همگامي با يکديگر است که مي توانند با موفقيت به مراحل پاياني مذاکرات برسند.

وي «قدم به قدم حرکت کردن» و «نوآوري» را بندهاي سوم و چهارم پيشنهاد امروز چين عنوان کرد که بايد از سوي شرکت کنندگان در گفت و گوها مورد توجه قرار گيرد.

رييس دستگاه ديپلماسي چين تاکيد کرد، بايد قدم به قدم مراحل توافقنامه را به سمت جلو پيش برد و هر يک از کشورها وظايف خود را انجام دهند. ضمن آنکه نبايد از ياد ببريم براي حل و فصل مسايل، طرف ها بايد نوآوري داشته و ارائه طرح جامع و بسته پيشنهادي را براي حل تمامي مسايل باقي مانده مدنظر داشته باشند.

وزير امور خارجه چين يادآور شد: در نظر گرفتن نگراني تمامي طرف ها در شرايط کنوني اجتناب ناپذير است و به همين خاطر شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد نقش مهم خود را در اين زمينه ايفا کند.

* پيشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته اي
خبرگزاري رويترز نيز روز چهارشنبه به نقل از وزير امور خارجه چين گزارش داد، پيشرفت قابل توجهي در باره مسايل کلي در مذاکرات ايران براي دستيابي به پيمان هسته اي به دست آمده است.

اين خبرگزاري به نقل از بيانيه وزارت امور خارجه چين نوشت: 'وانگ يي' سه شنبه شب گفته است که مواضع همه طرف هاي شرکت کننده در مذاکرات ايران به يکديگر نزديک تر شده است و بايد منافع کلي همه طرف ها را در نظر گرفت.
*ايرنا