کد خبر: ۷۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۰۸

تجاوزعلیه یمن وعصبانیت آل سعود از روشنگری های حزب الله


 روشنگری سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از تجاوزعربستان سعودی در راس به اصطلاح ائتلافی از ده کشورعلیه ملت یمن و قتل عام ده ها شهروند بی گناه به ویژه زنان و کودکان با بمباران گسترده مناطق مسکونی، عصبانیت و واکنش شتابزده توام با ترس و نگرانی آل سعود و همپیمانان لبنانی آن را به همراه داشت.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، یک هفته قبل عربستان سعودی تجاوزهوایی علیه یمن را به بهانه بازگرداندن عبدربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت آغاز کرد و کمتر از یک ساعت از این تجاوز ظالمانه سعدالحریری رییس حزب جریان المستقبل و تحت الحمایه آل سعود در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه، آنچه را که سیاست خویشتنداری دولت لبنان خوانده می شود، با حمایت کامل از این تجاوز مخالف قوانین بین المللی زیرپا گذاشت.

بدنبال این حمایت سعد الحریری که چراغ سبزی به دیگر وابستگان سعودی در لبنان بود، آنها نیز فرصت را برای حمایت از محور آمریکایی – صهیونیستی – سعودی و حمله به محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه جمهوری اسلامی ایران ، حزب الله و نظام سوریه مغتنم دانستند.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله در یک سخنرانی تلویزیونی با اعلام احترام به مواضع همه طرف ها حتی در خصوص تجاوز سعودی ها به یمن، با محکوم کردن و مردود دانستن این تجاوز سعودی - آمریکایی گوشه هایی از اهداف و جنایات آل سعود را فاش کرد.

دبیرکل حزب الله با تاکید بر ضرورت توقف فوری بمباران های مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن و کشتار مردم بی گناه به ویژه زنان و کودکان، تاکید کرد که سرانجام پیروزی از آن مردم یمن و شکست ذلت بار از آن متجاوزان خواهد بود.

درهمین حال سعدالحریری و سید حسن نصرالله با تاکید بر مواضع خود خواستار ادامه گفت وگوهای بین حزب الله و حزب جریان المستقبل برای صیانت از امنیت و ثبات لبنان و کاهش تنش های مذهبی و طایفه ای شدند.

اما تعدادی از اعضای گروه 14 مارس به ویژه دسته ای از عناصر حزب جریان المستقبل ازجمله فواد سنیوره رییس فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان و اشرف ریفی وزیر دادگستری این کشور که از ابتدا مخالف این گفت وگوها بودند، فرصت را برای ادامه کوک ساز مخالفت خود و زمینه سازی برای گسترش تنش سیاسی ، امنیتی و طایفه ای در لبنان مناسب دیدند.

علی عواض عسیری سفیر عربستان سعودی نیز که با شروع تجاوز کشور متبوعش علیه ملت یمن به ریاض رفته بود، بلافاصله بعداز اظهارات دبیرکل حزب الله به بیروت بازگشت و یک بیانیه علیه مواضع سید حسن نصرالله منتشر کرد.

ناظران معتقدند که پاسخ عسیری ترجمه عصبانیت ریاض از برملا شدن برخی توطئه های آل سعود در قبال ملت های لبنان، فلسطین ، یمن و سوریه ناشی از روشنگری دبیرکل حزب الله لبنان است.

مواضع تمام سلام نخست وزیر لبنان در بیست و ششمین نشست اجلاس سران عرب که در تفرجگاه شرم الشیخ مصر برگزار شد نیز با واکنش های متفاوتی در لبنان مواجه شد.

وابستگان عربستان سعودی در لبنان از موضع تمام سلام که از تجاوزعربستان سعودی علیه ملت یمن و تشکیل نیروی نظامی مشترک برای شرکت در این تجاوز با نادیده گرفتن سیاست به اصطلاح خویشتنداری دولت این کشور حمایت کرد، استقبال کردند.

ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه هم که تزلزل و لحظه ای بودن مواضع او در لبنان زبانزد است واخیرا برای حفظ موقعیت خود و تیمور فرزندش که قرار است جانشین او شود حتی حاضر به حمایت از تروریست های تکفیری از جمله جبهه النصره شده است به صف مخالفان محور مقاومت ضد صهیونیستی تروریستی پیوست.

جنبلاط نیز که معروف است بسته به منافع شخصی خود هر لحظه دریک محور و تیم قرار می گیرد ، این بار هم با حمله به جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و نظام سوریه ، از تجاوز عربستان سعودی علیه ملت یمن حمایت کرد.

ناظران تاکید دارند که فصل مشترک همه مخالفان محور ضد مقاومت ، رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم و گروه های تروریستی تکفیری مانند جبهه النصره و داعش ابراز نگرانی از توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران وگروه 1+5 و وانمود کردن تجاوز نظامی به جنگ شیعه و سنی و فارس و عرب است.

درمقابل حامیان محور مقاومت ضد صهیونیستی و احزاب و نیروهای مستقل لبنانی با اعتراض شدید به تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه ملت یمن و کشتار زنان و کودکان و انتقاد از مواضع نخست وزیر لبنان در نشست سران عرب، خواستار توقف فوری این تجاوز شدند.

ژنرال میشل عون رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان تجاوز عربستان سعودی علیه ملت یمن را غیرقانونی ، بدون نتیجه و درتضاد با قوانین بین المللی و منشورهای سازمان ملل و اتحادیه عرب دانست.

حسین الحاج حسن وزیر صنعت دولت کنونی لبنان تاکید کرد که موضع تمام سلام نخست وزیر لبنان در بیست و ششمین نشست عادی سران عرب برآیند رویکرد و رای همه لبنانی ها و نظر رسمی دولت لبنان نیست.

الحاج حسن تصریح کرد: سخنان تمام سلام نخست وزیر لبنان در نشست سران عرب در تفرجگاه شرم الشیخ مصر را شنیدیم که در آن تجاوز برخی کشورهای عربی علیه یمن و ملت آن را توجیه و تشکیل نیروی مشترک عربی در چارچوب اتحادیه عرب را تایید کرد.

عضو برجسته حزب الله تصریح کرد: دو موضوع تجاوز به یمن و تشکیل نیروی مشترک عربی در دولت کنونی لبنان بررسی نشده است بنابراین ، آنچه تمام سلام نخست وزیر در این باره بیان کرد رویکرد و نظر بخشی از لبنانی ها و نظر رسمی دولت لبنان نیست.

وزیر صنعت لبنان خاطرنشان کرد: موضع نخست وزیر لبنان در نشست سران عرب را بزودی برای بررسی در نخستین جلسه هیات دولت لبنان مطرح می کنیم.

حسن فضل الله عضو فراکسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان هم بیانیه سفیر سعودی در بیروت علیه دبیرکل حزب الله را مخالف وظایف و اصول دیپلماتیک خواند و از دولت لبنان خواست تا به سرعت جلوی مداخله ریاض در امور داخلی لبنان را بگیرد.

وی تاکید کرد: عسیری در توهم به سر می برد که می تواند به جایگاه مهم ملی ، عربی و اسلامی سید حسن نصرالله صدمه بزند و بیانیه او تنها بیانگر ترس و نگرانی سعودی ها از شکست دیپلماسی فریبکاری برای مخفی کردن حقایق است.

فضل الله با بیان اینکه لبنانی ها تحت تاثیر این هجمه ها سیاست خارجی خود را ترسیم نمی کنند ، خاطرنشان کرد که سیاست تطمیع با مال و هجمه های رسانه ای برای فریب دادن و منحرف کردن افکار عمومی از حقایق و مواجهه با سخنان حق و منطقی سید حسن نصرالله در باره نقش خارجی عربستان سعودی از جمله متوقف کردن روند انتخاب رییس جمهوری لبنان و تجاوز علیه ملت مظلوم یمن، نتیجه بخش نخواهد بود.

محمد عفیف مسئول روابط با رسانه های حزب الله لبنان نیز واکنش های شتاب زده به اظهارات سید حسن نصرالله را فاقد اطلاعات و داده های منطبق با حقایق و واقعیت ها دانست.

وی اظهارداشت که این واکنش های شتاب زده و بدون بررسی لازم بیانگر سوء نیت ها و برای ایجاد سروصدای رسانه ای به منظور فریب دادن افکار عمومی از موضوعات اساسی و مهمی بود که سید حسن نصرالله در سخنرانی جمعه شب گذشته خود بیان کرد.

محمد عفیف در عین حال خاطرنشان کرد که این واکنش های غیرمفید و بی اهمیت برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی شایسته پاسخ گویی و حتی ارزیابی نیست.
*ایرنا