کد خبر: ۷۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۶

پوتين: مداخله در امور ديگر کشورها روندي معمول براي غرب است

  ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه روز چهارشنبه با انتشار بيانيه اي، مداخله در امور ديگر کشورها که روند معمول غرب به رهبري آمريکا براي دستيابي به اهداف سياسي شده است، را از طرف خود و کشورهاي عضو گروه بريکس محکوم کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتي کاخ کرملين، پوتين در بيانيه خود به مناسبت آغاز رياست دوره اي يک ساله روسيه بر گروه بريکس گفت: کشورهاي عضو گروه بريکس هر گونه تلاش مداخله جويانه در امور داخلي کشورهاي مستقل را محکوم مي کنند.

گروه بريکس از کشورهاي روسيه، چين، برزيل، هند و آفريقاي جنوبي تشکيل شده است. روسيه رياست گروه بريکس را از برزيل و براي مدت يک سال تحويل گرفت و در اين مدت برنامه هاي مختلفي را برگزار مي کند که مهمترين آن اجلاس سران بريکس در شهر 'اوفا' پايتخت جمهوري باشقيرستان است.

رييس جمهوري روسيه در بيانيه خود خاطرنشان کرد: کشورهاي عضو بريکس از حل و فصل مسالمت آميز همه مناقشات بين المللي حمايت مي کنند.

وي ادامه داد: روسيه در دوره رياست بر بريکس از حداکثر امکانات اين گروه پنج گانه براي تقويت و تحکيم امنيت و ثبات بين المللي استفاده خواهد کرد.

رييس جمهوري روسيه گفت: با توجه به تجربيات تلخ گذشته گروه بريکس بر ضرورت تلاش براي حل و فصل مسالمت آميز تمام اختلافات و مناقشات تاکيد دارد و هر گونه تلاش براي بکارگيري زور و مداخله خارجي را در امور داخلي کشورهاي مستقل محکوم مي کند.

وي يادآوري کرد: روسيه رياست دوره اي بريکس را برعهده گرفت و اين گروه پنج گانه از کشورهاي مقتدر و بانفوذ تشکيل شده است که نيمي از جمعيت جهان را در خود جاي داده و حدود 30 درصد توليد ناخالص ملي جهان را به خود اختصاص داده اند.

پوتين در ادامه بيانيه خود در مورد نقش و جايگاه بين المللي گروه بريکس خاطرنشان کرد: اين گروه در مدت کوتاهي کارايي و تاثيرگذاري خود را نشان داد. کشورهاي عضو بريکس همواره در مسايل مهم بين المللي مواضع خود را با يکديگر هماهنگ و تشريک مساعي مي کنند.

وي افزود: اعضاي بريکس در روند شکل گيري نظام چند قطبي جهاني و تنظيم ساختار جديد اقتصادي و مالي بين المللي مشارکت فعال دارند.

غرب به رهبري آمريکا در سال هاي اخير از مداخله جويي به عنوان شيوه معمول براي دستيابي به اهداف سودجويانه خود استفاده مي کند و رييس جمهوري روسيه امروز در بيانيه خود اين رويکرد را محکوم کرد.

پوتين در گذشته نيز بارها آمريکا و کشورهاي غربي هم پيمان خود را از مداخله در امور داخلي کشورهاي ديگر به هر بهانه برحذر داشته و اين گونه اقدامات را غيرقابل قبول خوانده بود.
*ايرنا