کد خبر: ۷۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۷
ادامه سنگ اندازي کنگره آمريکا

سناتور آمريکايي: تحريم‌هاي جديد عليه ايران ما را به سمت يک توافق خوب مي‌برد

 سناتور آمريکايي «مارک کرک» مدعي شده است که با وضع تحريم هاي جديد عليه ايران به يک توافق خوب خواهيم رسيد.

به گزارش ايرنا به نقل از تلويزيون دولتي آمريکا، سناتور کرک روز چهارشنبه در بيانيه اي، با بيان اينکه 'با تصويب طرح کرک - منندز، فشار بيشتري بر روي ايران براي رسيدن به يک توافق وارد مي آوريم' گفته است: 'بدون آن، ما به يک توافق نامتعادل خواهيم رسيد که راه ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي را هموار مي کند و سرآغاز يک مسابقه تسليحاتي هسته اي در خاور ميانه مي شود'.

اشاره کرک به طرح «کرک - منندز»، همان طرحي است که وي چند ماه پيش به همراه سناتور رابرت منندز براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه تهران در صورت به نتيجه نرسيدن گفت وگوهاي ديپلماتيک جاري ارايه کرده است.

به گزارش ايرنا؛ اين براي چندمين بار است که نمايندگان آمريکا در مسير سياست خارجي دولت اوباما در مذاکرات هسته اي، سنگ اندازي مي کنند؛ ابتدا «جان بوهنر» رييس جمهوريخواه کنگره آمريکا با دعوت بدون هماهنگي با کاخ سفيد از نتانياهو براي سخنراني در کنگره آن هم 2 هفته مانده به برگزاري انتخابات پارلماني رژيم صهيونيستي، خشم باراک اوباما و دمکرات ها را برانگيخت. نتانياهو در کنگره با تکرار ادعاهاي خود، درباره توافقنامه بد با تهران هشدار داد.

بعد از آن، 47 سناتور جمهوريخواه در نامه سرگشاده به مقام هاي ايران، هشدار دادند که هرگونه توافق هسته اي ميان آمريکا و ايران تنها تا پايان دوره رياست جمهوري باراک اوباما دوام خواهد داشت.

سپس رسانه ها از تلاش دو نماينده مجلس آمريکا براي جمع آوري امضاء براي يک نامه ديگر عليه مذاکرات هسته اي، اين بار با مشارکت قانونگذاران اروپايي خبر دادند؛ شماري از قانونگذاران آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان با انتشار نامه اي بي سابقه به سران کشورهاي خود هشدار دادند که «توافق بد با ايران به طور حتم منجر به تحريم هاي بيشتر خواهد شد.

«داگ لمبورن» و «رندي وبر» دو تن از اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا، هفدهم مارس (26 اسفند) توزيع اين نامه در بين اعضاي کميته هاي خدمات نظامي و روابط خارجي مجلس نمايندگان را آغاز کردند.

همچنين چند روز پيش «پيتر روسکام» (نماينده جمهوريخواه ايالت ايلينويز) و «لي زلدين» (نماينده جمهوريخواه نيويورک) دو عضو کنگره در نامه اي به مقام هاي کميته تخصيص بودجه مجلس نمايندگان، درخواست کرده اند بودجه مذاکرات هسته اي کاخ سفيد با تهران که آنها آن را «مذاکرات خطرناک با ايران» توصيف کردند، قطع شود.

در اين نامه آنها توصيه کردند که بودجه مربوط به «شرکت آمريکا در مذاکرات خطرناک 1+5 با ايران» در سال مالي 2016 بطور کامل قطع شود. در صورت عملي شدن اين پيشنهاد، بودجه دولتي براي سفر مقام هاي دولت اوباما و اقامت آنان در هتلها و هرگونه مخارج ديگر مرتبط با مذاکرات قطع مي شود.

همه اينها درحاليست که تيم مذاکره کننده جمهوري اسلامي ايران از روز چهارشنبه پنجم فروردين ماه در مذاکراتي در لوزان سوئيس که مي توان از آن بعنوان سخت ترين مذاکرات قرن ياد کرد به دنبال آن است تا در نهايت حقانيت جمهوري اسلامي ايران را در داشتن فناوري بومي هسته اي براي توسعه و پيشرفت کشور به اثبات برساند.