کد خبر: ۷۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۳۱

مواد غذايي که قبل از خواب نبايد بخوريد

  خيلي چيزها هست که ممکن است باعث ايجاد اختلال در خواب شما شود؛ پس ديگر با تصميمات اشتباهي که براي شامتان مي‌گيريد، اوضاع خوابتان را بدتر نکنيد.

همه دوست دارند که قبل از خواب چيزي بخورند اما اينکه تصميم بگيريد چه بخوريد، تاثير قابل‌توجهي بر خوابتان دارد. بااينکه خوردن بعضي غذاها کمک مي‌کند راحت‌تر بخوابيد، خيلي از غذاها (مثل غذاهاي چرب) مي‌تواند به کلي خوابتان را بر هم بزند.

اگر مي‌خواهيد شب‌ها با آرامش کامل بخوابيد، از خوردن اين ۱۰ ماده‌غذايي قبل از خواب خودداري کنيد:

1 - بستني
شايد خوردن يک کاسه بستني قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بيايد اما خاصيت آرامش‌بخشي آن محدوديت دارد!
بستني سرشار از چربي است و مطمئناً نمي‌توانيد قبل از خواب چيزي از آن چربي‌ها را بسوزانيد و همه آن قندها قبل از اينکه بخوابيد، بدنتان را سرشار از انرژي مي‌کنند و به اين ترتيب پيام متناقضي به بدنتان مي‌فرستيد. از اين گذشته، اين قندها در بدن ذخيره شده و به چربي تبديل مي‌شوند. همچنين محققان دريافته‌اند که خوردن موادغذايي با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس مي‌شود. بنابراين بااينکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش مي‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتيجه جالبي برايتان به دنبال نخواهد داشت.

2 - کرفس
شايد ديدن کرفس در اين ليست متعجبتان کند اما يک دليل ساده براي آن وجود دارد: کرفس يک ادرارآور طبيعي است. اين يعني باعث مي‌شود براي رفتن به دستشويي از خواب بيدارتان کند. ادرارآورها به اين دليل ميزان ادرار را بالا مي‌برند که آب وارد بدنتان مي‌کنند. بنابراين اگر قبل از خواب مقدار زيادي کرفس بخوريد، خواب چندان راحتي نخواهيد داشت. سبزيجات ازجمله موادغذايي بسيار مغذي براي بدنتام هستند اما از خوردن بعضي از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداري کنيد.

3 - پاستا
پاستا ازجمله غذاهايي است که درست کردن آن بسيار راحت است و به همين دليل وقتي شب از سر کار خسته به خانه مي‌آييد، يکي از گزينه‌هايي است که مي‌تواند سريع شکمتان را سير کند.
پاستا کربوهيدرات خالص است و اگر بخواهيد بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب برويد، همه آن به چربي تبديل خواهد شد. از اين گذشته، چيزهايي که به آن اضافه مي‌شود مثل روغن، پنير، خامه و سس گوجه‌فرنگي، به انباشته شدن اين چربي‌ها اضافه خواهد شد. پاستاي گوشت هم شاخص گليسمي بالايي دارد و اين يعني قند خونتان را تحريک کرده، خوابتان را به تعويق مي‌اندازد و ممکن است شب بيدار نگهتان دارد.

4 - پيتزا
اگر مي‌خواهيد قبل از خواب به شکمتان يک تمرين حسابي بدهيد، يک پيتزاي چرب و نمکي بخوريد. معده شما، درست مثل ساير اعضاي بدنتان، نياز به استراحت دارد اما پيتزا به هيچ عنوان غذاي سبکي محسوب نمي‌شود. با خوردن آن معده‌تان حسابي مشغول مي‌شود.
لايه سس گوجه‌فرنگي خاصيت اسيدي بالايي دارد که اين هم محرک ديگري براي رفلکس اسيد معده است اما به طور کلي، رويه‌هاي پرچرب پيتزاها ــ بخصوص گوشت‌ و پنير ــ به اندازه کافي ضربان قلب شما را بالا خواهند برد. مطمئناً دوست نداريد شب بخاطر تپش قلب از خواب بيدار شويد. اگر هم واقعاً دوست داريد در اين ساعت از شبانه‌روز پيتزا بخوريد، بهتر است پيتزايي با رويه سبک‌تر انتخاب کنيد. احتمالاً فکر مي‌کنيد با خوردن يک تکه پيتزا هيچ مشکلي برايتان به وجود نمي‌آيد، اما آيا واقعاً با يک تکه مي‌توانيد سير شويد و دست از خوردن بکشيد؟

5 - آب بنات
اگر کابوس ديوي در کمد ديواري يا زير تخت خوابتان را برهم مي‌زند، پس بهتر است خوردن شيريني جات قبل از خواب را کنار بگذاريد.
يکي از ساده‌ترين ــ و بدترين ــ چيزي که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هايي است که خيلي واقعي به نظر مي‌رسند. در يک بررسي جديد مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانيکه قبل از خواب موادغذايي ناسالم مثل آب‌نبات مي‌خوردند، بيشتر دچار کابوس مي‌شدند. فرضيه پشت اين تحقيقات اين است که ميزان بالاي قند، امواج مغزي کابوس‌‌مانند و ترسناک ايجاد مي‌کند. پس اگر مي‌خواهيد شب‌ها راحت بخوابيد، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداري کنيد.

6 - سيريال (غلات صبحانه)
خيلي‌ها دوست دارند درست قبل از خواب يک کاسه سيريال به همراه شير بخورند اما بهتر است مراقب باشيد چه نوعي از آن را انتخاب مي‌کنيد.
سيريال‌ها معمولاً ميزان بالايي قند تصفيه‌شده در خود دارند و سرشار از کربوهيدرات هستند. اينها باعث بالا رفتن قندخون شده که باعث مي‌شود بدنتان ديگر به حالت آرامش قبل از خواب نرسد.
به جاي مصرف سيريال‌هاي پرقند، سيريال‌هاي سالم‌تري انتخاب کنيد. آنها که از غلات کامل و قند بسيار پايين درست شده‌اند، انتخاب بهترين براي قبل از خواب هستند.

7 - سير
اگر کنار کسي مي‌خوابيد، بهتر است از خوردن سير قبل از خواب خودداري کنيد اما به دلايل ديگري هم به جز بوي بد دهان بايد از خوردن آن اجتناب کنيد، سير يکي از سبزيجات گرم است اگر با غذاهاي پرادويه و تند همراه شود، خواصي دارد که مي‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود.
همچنين در خيلي افراد با عارضه جانبي معده‌درد همراه است، بنابراين اگر معده ضعيفي داريد يا در معرض رفلکس اسيد معده هستيد، بهتر است به کلي از خوردن آن قبل از خواب منصرف شويد.

8 - شکلات تلخ
کيست که دوست نداشته باشد قبل از خواب يک تکه شکلات بخورد تا با گرمايي که در بدنش ايجاد مي‌کند آرامش پيدا کند؟ متاسفانه اگر مي‌خواهيد خوابي خوب و باکيفيت داشته باشيد، شکلات تلخ يکي از آن موادغذايي است که بايد از خوردن آن قبل از خواب اجتناب کنيد.
شکلات تلخ منبع خوبي از کافئين است که باعث بيدار نگه داشتن شما مي‌شود. تقريباً همه شکلات‌ها مقداري کافئين در خود دارند و بيشتر از آن شکلات سرشار از محرک‌هايي مثل تئوبرومين است که ضربان قلب را بالا مي‌برد.
تنها شکلات سفيد است که حاوي اين محرک نيست و محتواي کافئين آن هم پايين است و مي‌توانيد با خيال راحت قبل از خواب مصرف کنيد.

9- گوشت قرمز
يکي از ايرادهاي بزرگ گوشت قرمز اين است که سرشار از پروتئين و چربي است که بدنتان را براي ساعاتي طولاني بعد از مصرف، پرکار نگه مي‌دارد. براي اينکه بتوانيد به خواب عميق‌تري برويد، همه اعضاي بدنتان بايد در آرامش باشند. البته منظورمان اين نيست که به کلي مصرف گوشت را کنار بگذاريد، زيرا اين ماده‌غذايي سرشار از آهن و تريپتوفان است که به خواب شما کمک مي‌کند. فقط نبايد آن را درست قبل از خواب مصرف کنيد تا در طول شب بدنتان مشغول هضم و گوارش آن نباشد.