کد خبر: ۷۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۸

کفاشيان: چهار سال ديگر در فوتبال هستم!

  فوتبال ايران در سال ۹۳ ناکامي‌هاي زيادي را تجربه کرد که همين اتفاقات فشار زيادي را به رئيس فدراسيون وارد کرد اما به تاييد خودش بدترين اتفاق سال گذشته رفتن دوستانش از فدراسيون بود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، علي کفاشيان که قبل از پايان سال گذشته انجام شد، با بيان اينکه حس پدر بزرگ بودن شيرين است، به مواردي از جمله «بانوان ايران درسال ۹۳ موفق‌تر از آقايان بودند»، «فکرش را مي‌کردم به عراق ببازيم»، «نگران بودم از آرژانتين زياد گل نخوريم»، «بدم نمي‌آمد با مسي عکس بگيرم»، «رئيس صداوسيما به ما وقت ملاقات نداد»، «کارهاي‌مان روي ريل هست اما يک جاهايي پنچري داريم»، «سال ۹۴، سال نوسانات باشد»، «دوست داشتم همگي با هم تغيير کند»، «هزينه يک ريال از فدراسيون براي بنده نوعي حرام است»، «شايد يک روز منتقد فدراسيون شوم»، «هنوز وقت براي تصميم‌گيري در مورد رئيس شدن دوباره، دارم»، «استعفا دادن در خون من نيست»، «سال دوم دبستان يک ضرب مردود شدم»، «در مراسم خواستگاري‌ام، نمي‌خنديدم، خجالت مي‌کشيدم»، «علي کريمي مردانگي کرد» و ... اشاره کرد.
با رئيس فدراسيون فوتبال را مي‌خوانيد:

* حضور در جام جهاني. اين مهم‌ترين اتفاق فوتبال در سال ۹۳ بود، از نظر شما بهترين اتفاقي که در جام جهاني رخ داد، چه بود؟
ـ حضور ايراني‌ها که با چه عشق و علاقه‌اي از سراسر دنيا به برزيل آمده بودند، تا تيم ملي را حمايت و تشويق کنند، خاطرات خيلي قشنگي را براي من رقم زد.

* در روز بازي با آرژانتين چه شرايطي داشتيد و پيش‌بيني شما از نتيجه آن بازي چه بود؟
ـ نگران بودم، آن هم نگران اينکه تيم ملي زياد گل نخورد. خودم فکر مي‌کردم ۳ تا گل مي‌خوريم، اما آن بازي بسيار خوب بود و حتي ايران مي‌توانست نتيجه بهتري را کسب کند، ولي مسي در ثانيه‌هاي آخر کار خودش را کرد.
* خيلي‌ها مي‌گويند ايران در جام جهاني هم ناکام بود؟
ـ نمي‌توانيم بگوييم در جام جهاني ناکام بوديم، زيرا حضور در بازي‌هايمان خوب بود. تنها ۳۲ کشور مي‌توانستند به اين تورنمنت برسند که ايران يکي از آنها بود. شما ببينيد چندين ميليون نفر در ايران بازي ايران و آرژانتين را بازي کرد.

* دوست داشتيد با مسي عکس سلفي بگيريد؟
ـ بدم نمي‌آمد، اما اخلاقم اينگونه نيست به کسي بگويم بايست و با من عکس بگير، حتي اگر مسي باشد. البته فرصتي هم فراهم نشد. مسي هم مانند بقيه. او داشت مصاحبه مي‌کرد و من کنارش خيلي راحت رد شدم.

* قرار بود پيراهن مسي که جواد نکونام گرفت، به موزه فوتبال داده شده يا حراج شود؟
ـ واقعاً؟ خبر نداشتم. اگر اين‌گونه است به جواد مي‌گويم آن را تحويل دهد.

* با توجه به تمام اين مسائلي که پيش آمده، آيا بايد سال ۹۴ را سال جدايي کفاشيان از فوتبال دانست؟
ـ نه اصلاً. زيرا از ابتداي ارديبهشت‌ماه که نايب رئيس AFC خواهم شد، چهار سال ديگر نيز در تشکيلات فوتبال خواهم ماند. اگر بخواهم از رياست فدراسيون هم کنار بروم، طبق قوانين AFC بايد عضو هيات رئيسه فدراسيون بوده و در مجمع هم حضور يابم. همچنين همه دوستان رسانه‌اي از من در مورد مسائل بين‌المللي فدراسيون سئوال مي‌کنند، پس همچنان خواهم بود. شايد هم روزي به عنوان منتقد صحبت کنم. اما اينکه کانديداي رياست فدراسيون خواهم شد، را بايد در روزهاي نزديک به زمان برگزاري مجمع پاسخ دهم.

* اهل استعفا دادن هستيد يا نه؟
ـ استعفا چرا؟ استعفا دادن در خون من نيست و برکناري را بيشتر دوست دارم، زيرا راه مي‌روند و مي‌گويند برکنار و يا عزل شد. ضمن اينکه وقتي مجمع به من اعتماد کرده و راي داده، به نظرم توهين به مجمع است که استعفا دهم. اما اگر مجمع اعلام کند آقاي کفاشيان تا به اين جاي کار که انجام داده‌اي، دستت درد نکند و برو تا يک فرد ديگر را بياوريم، آن زمان ديگر مشکلي وجود ندارد و مي‌روم.

* چه دليلي باعث شد نبي از دبيرکلي فدراسيون فوتبال کنار گذاشته شود؟
ـ هم نامه هيات رئيسه براي برکناري نبي مطرح شد و هم وزارت ورزش خواست که او نباشد. من هم به نظر هيات رئيسه احترام گذاشتم و با اين تغيير موافقت کردم.

* چرا وزارت ورزش و جوانان نمي‌خواست نبي بماند؟ آيا مسائل پشت پرده‌اي در ميان بود؟
ـ نمي‌دانم اما اتفاق خاصي نبود. فقط مي‌خواستند خون جديدي را به مجموعه تزريق کنند. همچنين يک نيروي جديد بيايد و ببيند اوضاع و احوال چگونه است و کاستي‌ها چيست. همين که سيستم به من اعتماد کند که نفر جديد نيز همان حرف‌هاي نفر قبلي را مي‌زند، اتفاق خوبي است.
ـ در سفرهاي تيم ملي و طبق مصوبه هيات رئيسه، همانگونه که مربي، بازيکن، حراست، پزشک يا تدارکات پاداشي دريافت مي‌کردند،‌ از اين پاداش به طباطبايي هم مي‌رسيد که از همه پايين‌تر هم بوده است. قطعا هر تيمي براي اينکه کارهايش به خوبي انجام شود، نياز به تمام عوامل اجرايي و فني دارد. اصلا بحث فاميل بودن ايشان با بنده مطرح نيست. ضمن اينکه ايشان آنچه را که من بايد امضا کنم، بررسي کرده و من به احترام ايشان آنچه را پاراف کرده، امضا مي‌کنم.

* بدترين انتقادي که در سال ۹۳ متوجه شما شد، چه بود؟
ـ انتقاد که زياد مطرح مي‌شود که برخي از آنها بسيار بد بود. بدترينش هم اين بود که ابهامات مالي را مطرح کردند و عملکرد فدراسيون را طوري بيان کردند که انگار در مسائل مالي دچار مشکل است. تمام اين مسائل، آدم را آزار مي‌دهد.

* ارتباط شما با وزير و وزارت وزرش همانند هشت ماه گذشته است؟
ـ با وزير يا مسئولان وزارت ورزش؟ اگر منظورتان وزير است، بايد بگويم نه. اما با ساير مسئولان وزارتخانه از جمله نصرالله سجادي ارتباط خوبي دارم.

* يعني اگر از فوتبال برويد، به هيچ فدراسيون ديگري نخواهيد رفت؟
ـ سن من بالا رفته و تا بخواهم جاي ديگري بروم و دوباره کار را شروع کنم، حوصله‌اش را ندارم.

* شيرين‌ترين و تلخ‌ترين اتفاقي که سال ۹۳ در فدراسيون فوتبال افتاد؟
ـ (بعد از يک مکث طولاني) نمي‌دانم چه بگويم. تلخ‌ترين اتفاق رفتن دوستان‌مان از فدراسيون بود.

* سال ۹۲ براي شما بهتر بود يا سال ۹۳؟
ـ سال ۹۲. زيرا تيم بزرگسالان به المپيک جام جهاني رسيد و تيم‌هاي پايه هم جواز حضور در مسابقات نهايي رده‌هاي خود را به دست آوردند و اميدوار بوديم آنها در سال ۹۳ جهاني مي‌شوند. اما سال ۹۳ سال نتيجه‌گيري بود اما آن نتايجي که مي‌خواستيم، رخ نداد.

* هنوز هم با نبي و آيت‌اللهي در ارتباط هستيد؟
ـ بله. هر چند روز يک بار با نبي صحبت مي‌کنم اما آيت‌اللهي از روزي که از فدراسيون رفت، ديگر نيامد. البته ناراحت هم نيست. ما چند بار تلفني با او صحبت کرديم که گفت بسيار راحت است و نفس راحتي مي‌کشد.

* از پسر پر حرف و حديث‌تان چه خبر که مطالب مختلف در مورد او مطرح مي‌شود؟
ـ منظورتان احسان است؟ او فوق‌ليسانس تربيت‌بدني دارد و در رشته بدنسازي در آسيا عناويني را به دست آورده است. او ۱۰۰ بار از من خواهش کرده که جايي يا سالني براي من بگير، زيرا به بدنسازي علاقه دارد. اما به او گفته‌ام تا زماني که من در فدراسيون و اين تشکيلات هستم، چنين کاري را برايت نمي‌کنم. هيچ وقت نخواستم از امکاناتي که در اختيارم است، براي خانواده‌ام استفاده کنم. حتي او چند پيشنهاد از باشگاه‌ها داشت، اما به او اجازه ندادم زيرا فکر مي‌کردم به خاطر من چنين پيشنهادي مطرح شده است.

* پس چه کار مي‌کند؟ اينکه مي‌گويند پورشه دارد، درست است؟
ـ او ورزش مي‌کند و در خيابان‌ها مي‌گردد تا بيکار نباشد. نه بابا پورشه‌اش کجا بود؟ کاش او برخي کارها را بلد بود. او کلي طرح مي‌دهد و آخر سر مي‌گويد ۲۰ هزار تومان پول توجيبي به من بده.

* تا حالا با مترو يا BRT به سر کار يا خانه رفته‌ايد؟
ـ يک بار با آژانس به فدراسيون فوتبال آمدم که راننده آن از ابتدا تا انتها داشت در رابطه با مسائل فوتبالي صحبت مي‌کرد. وقتي هم به مشهد مي‌روم، مردم آنقدر دورم را مي‌گيرند که نمي‌گذارند زيارت کنم، اصلا يک داستاني داريم. آخرين‌بار که به مشهد رفته بودم، روز ۲۸ صفر بود که تصميم گرفتيم با مترو به حرم بروم. در مترو همه روي سرم ريختند و با يک بدبختي توانستم خارج شوم. در اين شرايط خانمم جايي با من نمي‌آيد و مي‌گويد تو جدا برو و من هم جدا مي‌آيم. يک بار هم با آژانس مسير را طي کرديم و راننده پس از صحبت‌هاي طولاني و تعارف بسيار گفت ۲۰ هزار تومان بدهيد. در حاليکه حداقل هزينه مسير ۱۰ هزار تومان بود.

* با خنده مشکلات کي‌روش را حل مي‌کنيد يا با دعوا؟
ـ خيلي با کي‌روش دعوا کردم و تا دلتان بخواهد، او مرا عصباني مي‌کند. آخرين بار هم به دليل پاداش‌هاي بازيکنان و کار مربيان، با او دعوا کردم. او کمتر خواسته‌هاي خود را مطرح مي‌کند اما مي‌خواهد کار ديگران به خوبي انجام شود.

* پس کار کردن با کي‌روش خيلي سخت است؟
ـ مطمئنا با کارلوس کي‌روش کار کردن و ساختن، بسيار سخت است.

* نمي‌خواهيد در مورد جدايي علي کريمي از تيم ملي شفاف‌سازي کنيد؟
ـ باور کنيد بحث خاصي نبود و او پس از جدايي از تيم ملي تصميم گرفت سکوت کند. اين احساس من است که کي‌روش او را معرفي و انتخاب کرد. از اين موضوع خوشحال شد و آن را قبول کرد. اما وقتي در فضا قرار گرفت، دچار يکسري نارضايتي شد، حالا نمي‌دانم از مربي، بازيکن و يا هر جايي ديگر برايش اين مشکلات پيش آمد. البته او مردانگي کرد و چيزي نگفت و بدون هيچ حاشيه‌اي، کنار رفت و تا امروز هم موضوعي را مطرح نکرده است.

* يعني بحث پول هدايتي در اين موضوع نقشي نداشت؟
ـ نه اصلاً. ايشان پول را به فدراسيون داد و ما هم آنها را تقسيم کرديم. هيچ بحثي هم در اين خصوص باقي نماند.

* امروز مي‌گويند هر کسي وارد فوتبال شود، بعد از آن بايد به زندان برود؟
ـ البته قبلش ما زندان رفتيم. شايد آن اتفاق آميخته به مسائل سياسي بود و اهداف ديگري پشت سر آن وجود داشت که به نفع فوتبال نبود. يک روز است مي‌گويند که فلاني برو يا بيا، اما ما نبايد به بودن و نبودن‌هاي کفاشيان‌ها نگاه کنيم، بلکه بايد ببينيم اين موضوع به سود فوتبال است يا نه.

* با انتخاب سرپرست براي فدراسيون‌ها موافق هستيد؟
- اينکه مثلا امروز به من بگويند برو و يک سرپرست يا نايب رئيس بياورند تا کارها را اداره کند، اوضاع به هم مي‌ريزد و مجامع بين‌المللي به ما بدبين شوند که اين درست و اصولي نيست. سري که درد نمي‌کند را چرا بايد دستمال ببنديد؟ بنده که هستم، همه اعضاي مجمع را جمع کنيد و از طريق قانوني اقدامات را پيش ببريد. بنده را که ۸-۷ سال تحمل کردند، اين ۴-۳ ماه را هم تحمل کنند تا انتخابات به بهترين شکل برگزار شود. درست است، درون خودمان مشکلات زيادي داريم، اما نبايد بروز بدهيم که به فوتبال ضربه وارد شود.

* سال ۹۳ دوست داشتيد کجا برويد که نشد؟
ـ مي‌خواستم با حاج خانوم ۴-۳ روز به شمال بروم که متاسفانه نشد.

*مهر