کد خبر: ۷۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۸

ايران بزرگترين دارنده ذخاير گاز طبيعي در جهان

  معاون وزير نفت در امور گاز با بيان اينکه در شرايط فعلي ايران بزرگترين دارنده ذخاير گاز طبيعي در جهان است،گفت: مصرف گاز در چند سال آينده حداکثر تا سال ٢٠٣٥ ميلادي معادل کل سهم ساير انرژي در جهان است.

سياست انرژي کشور براساس بهره گيري هر چه بيشتر از منابع گاز طبيعي و افزايش سهم گاز در سبد مصرفي حامل‌هاي انرژي از طريق توسعه ظرفيت توليد، توسعه شبکه‌هاي انتقال و گازرساني و نيز ارتقاي جايگاه ايران در صادرات گاز به بازارهاي بين‌المللي شکل گرفته است تا از اين رهگذر، صرفه‌جويي اساسي در مصرف نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي مايع که مي‌تواند درآمدهاي صادراتي کشور را افزايش دهد، حاصل شود.

شرکت ملي گاز ايران به عنوان يکي از شرکت‌هاي معتبر در عرصه فعاليت‌هاي مربوط به صنعت گاز در جهان، علاوه بر فعاليت‌هاي داخلي و تامين سوخت صنايع، نيروگاه‌هها و بخش‌هاي خانگي، تجاري، در ابعاد بين‌المللي نيز داراي تحرکات وسيعي شده و برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي براي تامين بخش عمده‌اي از ارز مورد نياز کشور از طريق صادرات و نيز سرمايه گذاري جهت رشد اين صنعت داشته است.

رونق اقتصاد جهان؛ نيازمند منابع انرژي است و مطالعات مختلف نشان مي‌دهد منابع هيدروکربوري تا سال 2050 همچنان به عنوان عمده‌ترين منابع تأمين انرژي باقي خواهند ماند. بررسي روند اين منابع و توزيع جغرافيايي آنها نشان مي‌دهد تا افق 2025 ميلادي تنها پنج کشور حوزه خليج فارس شامل جمهوري اسلامي ايران،عربستان سعودي، کويت، عراق و امارات متحده عربي به عنوان عمده ترين توليدکنندگان نفت و کشورهاي ايران؛ روسيه، قطر، عربستان سعودي؛ و امارات متحده عربي پنج توليدکننده اصلي گاز در آن زمان خواهند بود.

حميدرضا عراقي معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه، توليد گاز در کشور يک روند صعودي داشته اما ويژه ترين سال در طول تاريخ صنعت گاز، سال ١٣٩٣ بوده است، تصريح کرد: در طول تاريخ سابقه نداشته که شرکت گاز بتواند در طول يکسال ١٠٠ ميليون متر مکعب بر توليد گاز روزانه خود اضافه کند.

وي با بيان اينکه، در سال جاري اقدامات متنوعي در حوزه گاز کشور صورت گرفته و در آينده کارهاي بزرگتري را انجام خواهيم داد، گفت: هم اکنون در بحث توليد و مصرف حوزه نفت و گاز بايد با تامل بسيار استراتژي‌هاي مناسب در افق 1404 ترسيم شود تا بتوانيم از اين نعمت خدادادي به صورت مناسب در جهت توسعه کشور استفاده کنيم.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با اشاره به مصرف رو به رشد گاز در جهان، گفت: مصرف گاز مي‌تواند در چند سال آينده حداکثر تا سال 2035 ميلادي معادل کل سهم ساير انرژي در جهان باشد.

معاون وزير نفت در امور گاز با بيان اينکه، قرن بيست و يکم به درستي بعنوان قرن گاز نامگذاري شده است، به سهم 24 درصدي گاز در سبد انرژي جهان اشاره کرد و گفت: در ايران نيز به دليل مزيت نسبي سهم گاز در سبد انرژي بسيار بالا و حتي در رده نخست قرار گرفته است.

عراقي با اعلام اينکه تا سال 94 و انتقال گاز در کشور در روز ٢٠٠ ميليون متر مکعب افزايش مي يابد، اظهار داشت: قرن بيست و يکم به درستي به عنوان قرن گاز نامگذاري شده است و ايران هم به دليل مزيت نسبي سهم گاز در سبد انرژي بسيار بالا و حتي در رده نخست قرار گرفته است.

وي، مصرف گاز در کشور را ١٨٦ ميليارد مترمکعب در سال عنوان کرد و افزود: با ادامه اين روند در سه تا چهار سال آينده ميزان مصرف به ٣٣٠ ميليارد مترمکعب يعني دو برابر ٤٥ سال گذشته خواهد رسيد.

عراقي با اشاره به پنجاه ساله شدن تاسيس شرکت ملي گاز ايران، تبيين کرد: همزمان با افزايش ظرفيت توليد گاز از سال اينده حجم صادرات اين انرژي هم افزايش مي‌يابد.

معاون وزير نفت با يادآوري اينکه در طول سه سال آينده تمام شهرها و روستاهاي فاقد گاز در کشور که حداکثر دو ميليون خانوار دارند به شبکه گاز کشور متصل خواهند شد، بيان کرد: در حال حاضر بيش از ٦٠ درصد روستاهاي کشور از نعمت گاز برخوردار شده اند.

عراقي با بيان اينکه در حال حاضر بيش از ٩٥ درصد از شهرها و روستاهاي کشور از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند، يادآور شد: هم اکنون٨٠ درصد نيروگاه‌هاي کشور و به عبارتي ١٥٠ نيروگاه از گاز طبيعي استفاده مي کنند.

مديرعامل شرکت گاز با بيان آنکه، از نظر سند چشم انداز ١٤٠٤ ايران بايد سومين توليدکننده گاز جهان با ٨ تا ١٠ درصد صادرات گاز باشد، خاطرنشان کرد: هم اکنون سهم صادرات گاز ايران در بازار جهاني حدود ١,٥ درصد است در حالي که براي رسيدن به ٨ تا ١٠ درصد نياز به سرمايه گذاري هرچه بيشتر در زمينه دانش و فن آوري روز در اين حوزه داريم.

*باشگاه خبرنگاران