کد خبر: ۸۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۷

شل انگليس آماده بازگشت به صنعت نفت ايران شد

  با گذشت يک هفته از انتشار بيانيه مشترک هسته اي ايران و غرب، شرکت شل که با ۲.۳ ميليارد دلاري بدهي بدهکارترين مشتري نفتي ايران بوده، براي بازگشت به صنعت نفت اعلام آمادگي کرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، با گذشت حدود چهار سال از توقف فروش نفت خام ايران به شرکت شل اما تاکنون بدهي حدود دو ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاري اين غول بزرگ نفتي جهان به دولت ايران پرداخت نشده است.

شرکت شل که تا پيش از افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي سابقه مشارکت در توسعه ميادين نفتي ايران همچون طرح توسعه ميادين نفتي سروش و نوروز را در کارنامه فعاليت‌هاي بين‌المللي خود را داشت، يکي از مشتريان طلاي سياه سنگين ايران هم بود به طوري که روزانه بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت به اين شرکت چند مليتي فروخته مي شد.

با افزايش تحريم‌هاي خصمانه اتحاديه اروپا عليه صنعت نفت ايران، فروش روزانه نفت خام به اين شرکت انگليسي – اروپايي با مشکلاتي همراه شد به طوري‌که با تحريم "سوئيفت" شرکت نفتي رويال داچ شل براي عمل به قراردادهاي نفتي خود با ايران دچار مشکلات متعددي شده بود. ميزان صادرات نفت ايران به شرکت شل به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسيد.

در نهايت با پابرجا ماندن تحريم‌هاي بين‌المللي، شرکت شل موفق به پرداخت بدهي دو ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاري خود به شرکت ملي نفت ايران نشد تا در کنار تعدادي از پالايشگاه هاي يوناني، يکي از بدهکاران دانه درشت نفتي ايران لقب بگيرد.

بيژن زنگنه وزير نفت سال گذشته در پاسخ به پرسش مهر مبني بر پرداخت بدهي ۲.۳ ميليارد دلاري شرکت انگليسي شل به ايران، گفته بود: شل براي پرداخت بدهي نفتي به ايران آمادگي دارد اما فعلا امکان نقل و انتقال اين بدهي ارزي وجود نداردف فعلا اين پول نفتي قفل شده است.

در اين بين با گذشت يک هفته از انتشار بيانيه مشترک هسته اي بين ايران و کشورهاي عضو گروه ۱+۵، اين شرکت بزرگ نفتي انگليس بار ديگر براي بازگشت به طرح‌هاي صنعت نفت ايران اعلام آمادگي کرده است.

پيتر وسر مدير ارشد اجرايي شرکت شل مدير اجرايي شرکت نفت شل امروز به رويترز اعلام کرد: در صورت آمادگي ايران، فرصت سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز اين کشور را بررسي خواهد کرد.

 در تاريخ آغاز تجارت نفتي ايران با کشورهاي مختلف جهان تنها پنج کشور سودان، تانزانيا، نيکاراگوئه، اردن و کره شمالي هيچگاه بدهي نفتي خود به ايران پرداخت نکرده اند و حتي هم اکنون مذاکرات با اين کشورها براي تهاتر بدهي‌هاي معوق نفتي با انواع کالا و خدمات هم به حالت تعليق درآمده است.
*مهر