کد خبر: ۸۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۹

تعرفه‌هاي وارداتي چه تغييري کردند؟

  مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران تغييرات تجاري ايران در سال 94 نسبت به سال گذشته را تشريح کرد.

عباس حسيني در گفت‌وگو با اقتصادنيوز درباره جزئيات کتاب مقررات صادرات و واردات سال 94 و تغييرات لحاظ شده در تعرفه‌هاي درج شده در آن نسبت به سال قبل، اظهار کرد: در ارتباط با تعرفه‌ها دولت در گذشته مصوبه‌اي داشت که بر اساس آن بايد طبقات تعرفه‌ها يعني نوع اعداد در جداول تعرفه‌ها تا سال 1396 از 14 طبقه به شش طبقه کاهش پيدا کند.

وي ادامه داد: اين تعرفه‌ها در سال جاري به 10 طبقه کاهش پيدا کرده است. به اين معني که تا پايان سال 1394 چهار طبقه از تعرفه‌ها کاهش پيدا کرده‌ است.

حسيني با بيان اين که در آينده هم روال به همين منوال است و تعرفه‌‌ها روند کاهشي خود را در پيش خواهد گرفت، تصريح کرد: اين روند محاسني دارد. زماني تعداد طبقات بسيار زياد بود و مشکلاتي را در روند اجرايي در گمرک به وجود مي‌آورد. همچنين اختلافات زيادي بين کالاهاي مشابه به وجود مي‌آمد. امسال تنها 10 عدد داريم به اين ترتيب که هرچه عدد شش و هشت بوده به هفت، اعداد 12 به 15، اعداد 18 و 22 به 20 و حقوق ورودي‌هاي 100 درصد حذف شده و بزرگ‌ترين عدد در جداول تعرفه امسال 75 است.

مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به اين که حقوق ورودي ريالي در پارچه‌ها حذف شده و نرخ درصدي نافذ خواهد بود،گفت: بين گمرک و وزارت صنعت،معدن و تجارت بررسي‌هايي دقيقي انجام شد تا قيمت‌هاي واقعي مبناي محاسبه گمرک قرار بگيرد.در سال گذشته حقوق ورودي در بخش پوشاک حذف شد و امسال هم در بخش انواع پارچه‌ها اين کار انجام شد.

وي بيان کرد: سعي شده است در جهت حمايت از توليد قيمت کالاهايي وارداتي نسبت به قيمت تمام شده کالاهاي توليد داخل بيشتر باشد تا واحدهاي توليدي ايران توان رقابتي داشته باشند و در بازار فعال بمانند.

حسيني افزود: بحث حمايت از توليد از طريق تعرفه‌ها اعمال شده به اين ترتيب که واردات مواد اوليه و قطعاتي که توليد داخل ندارند حقوق ورودي حداقلي داشته باشند. بيش از 2400 تعرفه در کتاب سال 94 داريم که سود بازرگاني آنها صفر است.

مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران با تاکيد بر اين که ليست اين ماشين‌آلات و قطعات با نظارت وزارت صنعت،معدن و تجارت تهيه شده‌است، تصريح کرد: نتيجه روند تعرفه‌هاي ما در نظام جديدي که اعمال شده اين است که متوسط حقوق ورودي ما در کل کاهش و از 19.67 درصد در سال 93 به 18.73 درصد برسد.

به گفته وي، در بخش کشاورزي حقوق ورودي از 28.96 درصد به 28.15 درصد و در بخش صنعت از 17.94 در سال 93 به 17 درصد کاهش پيدا کرده‌ است.

حسيني با اشاره به اين که از ابتداي فروردين ماه نظام تعرفه‌اي جديد اعلام مي‌شود، گفت: هرجا لازم بوده تعرفه‌هاي زايد حذف شده و هر جا لازم بوده تعرفه‌هاي جديد اضافه شده است. کتاب در شوراي تجديد چاپ و از اول ارديبهشت ماه قابل تهيه است.

*اقتصاد نيوز