کد خبر: ۸۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۵

پيشنهاد سناتور امريکايي: الحاق موجوديت اسرائيل به شرايط کنگره براي تصويب توافقنامه هسته‌اي با ايران

فارس/ سناتور مارکو روبيو درصدد ارائه الحاقيه‌اي به طرح پيشين سناتور کورک-منندز است که بر اساس آن، علاوه بر لزوم تصويب توافقنامه احتمالي ايران و 1+5 در کنگره، تهران ملزم خواهد بود که موجوديت اسرائيل را به رسميت بشناسد.

پس از بحث‌هاي فراوان و در ادامه فشارهاي کنگره بر دولت آمريکا براي الزام اوباما به گرفتن امضاي نمايندگان پيش از امضاي توافقنامه هسته‌اي با ايران، حالا يکي از سناتورها الحاقيه‌اي نوشته و گفته که ايران علاوه بر قبول شرايط کنوني، بايد موجوديت اسرائيل را هم به رسميت بشناسد.

بر اساس گزارش نشريه پوليتيکو، «مارکو روبيو» که نماينده اهالي فلوريدا در سنا است، گفته که سند مربوط به اين خواسته را به صورت الحاقيه‌اي، به طرح پيشين کورک-منندز منضم مي‌کند.

سناتور باب کورکر (جمهوري‌خواه و اهل ايالت تنسي) و سناتور رابرت منندز (دموکرات از نيوجرسي) پيش از اين طرحي ارائه داده بودند و خواسته بودند که شأن نظارتي براي کنگره در نتيجه احتمالي گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 درنظر گرفته شود.

اين بدان‌معناست که کنگره خواهد توانست نتيجه مذاکرات را وتو کند. دولت اوباما مي‌گويد که با اين اقدام به شدت مخالف است و «بايد به دموکراسي وقت داد.»