کد خبر: ۸۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۲

فعلا از کنسرت ياني خبري نيست

  با گذشت چند ماه از انتشار خبر رسمي حضور ياني در ايران اما هنوز هيچ اتفاقي پيرامون برگزاري کنسرت اين هنرمند بين المللي در کشورمان نيفتاده است.

در حاليکه حضور کيتارو در ايران براي برگزاري دو کنسرت در تالار بزرگ وزارت کشور مي توانست مقدمه خوبي براي قطعي شدن کنسرت ياني آهنگساز و نوازنده صاحب سبک جهاني براي حضور در ايران باشد اما به نظر مي آيد همچنان حضور اين هنرمند که در سه ماه آخر سال گذشته به شدت در رسانه‌ها مطرح شد در هاله اي از ابهام قرار گرفته است به طوري که فعلا تهيه کنندگان کنسرت از پاسخگويي به رسانه ها صرف نظر کرده و ماجراي برگزاري کنسرت هاي اين خواننده را به زمان سپرده اند.

ماجراي حضور ياني در ايران براي برگزاري کنسرت به روزهاي پاياني آبان ماه سال گذشته بازمي گردد، زماني که پيروز ارجمند مدير جوان دفتر موسيقي وزارت ارشاد با حضور در نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که اين نوازنده و آهنگساز براي برگزاري چند کنسرت به ايران مي آيد.

خبر حضور ياني در ايران آنچنان در تمامي رسانه ها منتشر شد که ديگر کسي نمي توانست صحت آن را زير سوال ببرد چرا که هم عالي ترين مرجع رسمي موسيقي دولت اين خبر را اعلام کرده بود و هم اين آهنگساز و نوازنده خبر حضورش را تکذيب نکرد و حتي در چندين گفتگو با خبرگزاري ها و روزنامه ها از حضورش در ايران ابراز خرسندي کرد.

حتي ياني سه ماه بعد از انتشار خبر حضورش بود که در برخي از اين گفتگوها بيان کرد: «من هم اين خبر را خوانده‌ام و مي‌توانم بگويم که اميدوارم همه‌ طرف‌هاي درگير بتوانند راهي پيدا کنند که اين اتفاق محقق شود. من از اجرا براي هواداران ايراني در سراسر دنيا بسيار لذت برده‌ام و در کنسرت‌هايم در خارج از ايران، بسياري از آنها را شخصاً ملاقات کرده‌ام. من از طريق فيسبوک و کلوب‌هاي هواداري با طرفداران ايراني‌ام در ارتباطم و احساس مي‌کنم که ايران جايگاه ويژه‌اي براي ما دارد. اين يک روياي محقق شده خواهد بود اگر بتوانم تجربه کنسرت‌هاي زنده را با مردم ايران داشته باشم. من معتقدم کنسرت ايران يکي از بهترين و ارزشمندترين رويدادهايي خواهد بود که من در سراسر جهان برگزار کرده‌ام. حقيقتاً منتظر روزي هستم که بتوانم ايران را ببينم و در آنجا اجرا داشته باشم تا بتوانم مردم اين کشور را از نزديک ببينم و فرهنگ آن را به طور مستقيم خودم درک کنم.»

اما ماجرا آنقدرها هم که به دليل عملي شدن وعده حضور کيتارو (حال با همه حاشيه هايش) خوش بينانه تصور مي شد، روند مطلوبي را طي نکرد و تقريبا در سه ماه آخر سال گذشته بود که به تدريج اخبار ضد و نقيضي پيرامون حضور ياني در رسانه ها منتشر شد. البته در روزهاي پاياني آذرماه بود که مقدمه اين اما و اگرها آغاز شد و علي چراغعلي تهيه کننده کنسرت هاي ياني که سابقه برگزاري کنسرت کيتارو در تهران را به عهده داشت در گفتگويي برگزاري قطعي اجراي زنده اين هنرمند در تهران را منوط به صدور مجوز کتبي مراجع دولتي دانست.

علي چراغعلي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعيت برگزاري کنسرت ياني در تهران گفته بود: «از زماني که خبر حضور ياني کريسوماليس در ايران مطرح شد ما به شدت مشغول هماهنگي‌هاي لازم با مراجع ذي‌صلاح براي برگزاري کنسرت اين نوازنده و آهنگساز در تهران هستيم. حتي کار به جايي رسيده که رزرو سالن ۱۲ هزار نفري آزادي براي اجرا نيز انجام گرفته و ما در اين زمينه هم مشکلي نداشتيم. مسئولان وزارت ارشاد هم موافقت‌هاي ضمني خود را براي برگزاري اين کنسرت اعلام کرده‌اند. البته از چند روز گذشته فعاليت‌هاي ما براي برگزاري کنسرت آغاز شده و ما هم اکنون در مرحله استعلام‌هاي دولتي هستيم، به همين جهت از حالا تا زماني که پاسخ استعلام‌هاي دولتي را از مراجع ذي‌صلاح دريافت نکنيم به هيچ عنوان نمي توانم درباره تاريخ دقيق کنسرت صحبتي کنم اما به محض اينکه مجوزهاي لازم را به صورت کتبي دريافت کنيم، تاريخ برگزاري کنسرت را هم اعلام خواهيم کرد.»

اين تهيه کننده به اما و اگرهاي فني کنسرت ياني قبل از سفر مدير فني برنامه هاي زنده اين آهنگساز که اتفاقا خيلي بي سرو صدا هم به تهران آمده بود، توضيح داد: « سفر مدير برنامه هاي ياني به ايران مستلزم فراهم کردن شرايط لازم از جمله صدور مجوزهاي کتبي است که به محض دريافت اين مجوزها وي براي هماهنگي هاي لازم به ايران سفر خواهد کرد. کما اينکه تاکنون ۴۲ عدد کپي پاسپورت هنرمنداني که قرار است در کنسرت ايران حضور داشته باشند به کشورمان ارسال شده و گروه آمادگي کامل دارد که با اعلام ما کارهاي ديگر را براي حضور در ايران انجام دهد.» و البته گويا بالاخره اين سفر رسمي نيز صورت گرفته اما آنچنان که بايد کيفيت فني سالن ها مورد پذيرش مهمان خارجي قرار نگرفته است.

به هر صورت با آغاز اين اما و اگرها بود که ديگر رسانه ها نيز به موضوع حضور ياني در ايران پرداختند، موضوعي که مي توانست در صورت تحقق به قول مديران فوتبالي بمب خبري سال ۹۳ موسيقي پرحاشيه کشورمان باشد. بمبي که مي توانست بعد از حضور کيتارو در ايران و البته ناکامي حضور ژان ميشل ژار کمي به حال و هواي سرد مخاطبان موسيقي شناس و طرفداران اين هنر گرمايي ببخشد.

سوم دي ماه اين علي چراغعلي بود که مجددا انتشار اخباري مبني بر مشخص شدن تاريخ دقيق برگزاري کنسرت هاي اين نوازنده و آهنگساز در کشورمان را تکذيب کرد.

ياني

علي چراغعلي در يکي از گفتگوهاي آن روزها که همه براي جشنواره موسيقي فجر خود را آماده مي کردند با رد انتشار خبري مبني بر برگزاري کنسرت ياني در ايران طي روزهاي چهارم، پنجم و ششم بهمن ماه توضيح داد: «به طور حتم کنسرت ياني در اين تاريخ برگزار نخواهد شد چرا که طبق برنامه ريزي هاي انجام گرفته اگر بنا باشد ياني در ايران کنسرتي را برگزار کند، اين برنامه در اسفند ماه امسال آن هم در صورت صدور مجوز کتبي خواهد بود. البته من تاکنون با هيچ رسانه اي درباره تاريخ دقيق کنسرت ياني مصاحبه اي نکردم چرا که تا وقتي نتوانيم مجوزهاي کتبي را دريافت کنيم به هيچ عنوان نمي شود تاريخ دقيقي را براي برگزاري کنسرت به رسانه ها اعلام کرد بنابراين از دوستان رسانه اي مي خواهم در اخبار خود به عنوان «شنيده ها» و «منابع موثق» اکتفا نکنند چون انتشار چنين اخباري واقعا موجب ايجاد شبهه هايي مي شود که مخاطبان را دچار سردرگمي و موجب ايجاد حاشيه اي ديگر مي شود. ما تقريبا هر روز با مدير برنامه هاي ياني در ارتباطيم تا بتوانيم طبق برنامه ريزي از قبل انجام شده موفق به برگزاري کنسرت در استاديوم ۱۲ هزار نفري آزادي شويم اين در حالي است که در صورت کسب مجوز کتبي مراجع ذيصلاح دولتي نسبت به اطلاع رساني زمان دقيق برگزاري کنسرت نيز اقدام خواهيم کرد.»

چراغلي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود تصريح کرده بود: «من قبلا هم گفته بودم از زماني که خبر حضور ياني کريسوماليس در ايران مطرح شد ما در تلاشيم که هماهنگي‌هاي لازم با مراجع ذي‌صلاح براي برگزاري کنسرت اين نوازنده و آهنگساز در تهران صورت پذيرد. حتي رزرو سالن ۱۲ هزار نفري آزادي براي اجرا نيز انجام گرفته و ما در اين زمينه هم مشکلي نداشتيم و خوشبختانه مسئولان وزارت ارشاد هم موافقت‌هاي ضمني خود را براي برگزاري اين کنسرت اعلام کرده‌اند.»

و حالا روايت حضور ياني در ايران که هنوز هيچ منبع رسمي در سال جديد پيرامون آن اظهارنظري نکرده اند همچنان به عنوان يکي از ابهامات عرصه موسيقي است.

به هر حال تا امروز که اين گزارش منتشر مي شود نه تهيه کننده کنسرت هاي ياني پاسخ جديدي دارد و نه مرجع رسمي از وزارت ارشاد پاسخ دقيقي را براي حضور ياني در ايران داده است. به هر ترتيب حضور ياني در ايران با تمام مخالف ها و موافق هايي که اين هنرمند دارد مي تواند حرکتي استراتژيک براي گشايش ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران باشد.
*مهر