کد خبر: ۸۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۹۴

بيشترين ميزان رضايت براي سريال «درحاشيه»

  بسياري از مخاطبان حرفه اي ، کارشناسان و عموم مردم در اظهار نظرهاي متفاوت، برنامه هاي رسانه ملي در نوروز امسال را موفق ارزيابي کردند.

تقسيم بندي برنامه هاي رسانه ملي در نوروز امسال به دوبخش برنامه هاي مناسبتي و مفرح به مناسبت تقارن با ايام فاطميه و روز هاي پس از آن ، بازتاب هاي مثبتي در ميان مردم و صاحب نظران داشت.

سياست گذاري توليد و پخش برنامه هاي نوروزي امسال در نخستين جلسات دکتر سرافراز رئيس سازمان صدا و سيما با معاونان و مديران شبکه ها ، علي رغم فرصت کوتاه براي توليد ويژه برنامه هاي نوروزي آغاز شد که به اذعان بسياري از مخاطبان، سبد رسانه ملي براي پر کردن اوقات فراغت مخاطبانش در ايام نوروز 94 نسبت به گذشته شنيدني تر و ديدني تر بوده و رسانه توانسته است با آمادگي لازم و موفقيت، نوروز امسال را پشت سر گذارد.

ويژه برنامه هاي تلويزيوني تحويل سال در شبکه هاي سراسري امسال با اقبال مخاطبان همراه بود. درتماس هايي که بينندگان با امور مخاطبان در روابط عمومي رسانه ملي داشتند، از ايجاد فضايي معنوي در برنامه هاي تحويل سال ابراز رضايت شده است.

اشاره مخاطبان روي گنجاندن بخش هايي در باره بزرگداشت خانواده هاي شهدا ، حضور آنان در برنامه هاي مختلف ،حضور جانبازان گرانقدر در برنامه ها و همچنين گفت و گو با زحمت کشاني بوده که در لايه هاي مختلف اجتماعي عموما ديده نمي شوند.

نظرسنجي مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سيما در تهران و شهرستان ها نشان مي دهد که بيش از 75 درصد از مردم ، بيننده حداقل يکي از سريال‌هاي نوروزي سيما بوده‌اند و بر اساس همين نظرسنجي، ميزان بيننده و رضايت مردم از برنامه‌هاي سيما، بيش از سال گذشته بوده است.

طبق اين نظرسنجي عمومي، مجموعه‌هاي تلويزيوني درحاشيه (شبکه سه )، فوق سري (شبکه يک)، کلاه قرمزي (شبکه دو) و سر به راه (شبکه پنج) به ترتيب، رتبه اول تا چهارم ميزان رضايت مخاطب را کسب کرده‌اند.

کارشناسان مرکز تحقيقات صدا و سيما اين نظر سنجي را به تفکيک در باره دو بخش برنامه هاي مناسبتي در ايام فاطميه و برنامه هاي مفرح در نيمه دوم تعطيلات نوروز انجام داده اند .

طبق اين مطالعات ميداني ، مخاطبان در بخش اول ، مجموعه روزگار مادري را با اعلام بيش از 80 درصد رضايت ، بهترين مجموعه تلويزيوني در نيمه اول تعطيلات نوروز برگزيده اند ، برنامه آفتاب شرقي در شبکه سه سيما نيز موفق به کسب بيشترين ميزان رضايت در ميان مخاطبان شده است . اين ميزان ، به رقم 87 درصد رضايت ، در ميان افرادي رسيده است که در سنين و قشر هاي مختلف ، هدف سوال کارشناسان مرکز تحقيقات قرار گرفته اند.

مستند" ايرانگردي" و برنامه هاي "عيد شرقي" ، "خبردارم خبر" ، " نشان مهرباني " و " امضاء" با کسب رضايتمندي بالاي 60 درصد مخاطبان نيز ، در رده هاي بعدي رضايت مخاطبان در روز هاي نخست فروردين امسال بوده اند .

اما در نيمه دوم تعطيلات نوروز و دور جديد برنامه هاي نوروزي که از ششم فروردين آغاز شد ، در ميان مجموعه هاي تلويزيوني ، سريال "درحاشيه" موفق شد با کسب بالاترين ميزان رضايتمندي ، در رده اول جدول نظرسنجي مرکز تحقيقات صدا و سيما قرار گيرد .

پس از آن مجموعه هاي تلويزيوني " فوق سري " ، "کلاه قرمزي" ،" سربه راه " و " آسمان من" به ترتيب بالاترين ميزان رضايت را در ميان مخاطبان کسب کردند .

برنامه هاي نوروزي شبکه ها نيز از موارد سوال کارشناسان مرکز تحقيقات از مخاطبان بوده است . اين نظر سنجي نشان مي دهد مستند "ايرانگردي" در شبکه يک ، برنامه "عموپورنگ" در شبکه دو ، "سمت خدا" در شبکه سه ، "طنزپيشگان" در شبکه چهار ،" بچه هاي ديروز بچه هاي امروز " در شبکه پنج ، "قند پهلو" در شبکه آموزش و "ياد خدا " در شبکه قرآن ،به ترتيب بالاترين ميزان مخاطب و رضايت آنان را داشته اند .

جامه آماري اين نظرسنجي از شهر تهران و 31 شهري که مرکز صدا و سيما در آن ها فعالند انتخاب شده است .

همچنين بايد يادآورد شد که تماس هاي تلفني مردم با امور مخاطبان روابط عمومي نشانگر رضايت عمومي از ويژه برنامه ها بوده است .

استخراج 6722 تماس تلفني مخاطبان در تعطيلات نوروز که در بر گيرنده نگاه هاي کارشناسي تماس گيرندگان بوده است نشان مي دهد برنامه هاي شبکه هاي سه، پنج، يک و دو پر بيننده ترين برنامه ها بوده و همچنين ديگر شبکه هاي تلويزيوني نيز به سهم خود با پخش برنامه هايي متنوع ، مخاطبان زيادي را به خود اختصاص داده اند .

در نوروز امسال به علت همزمان شدن مذاکرات هسته اي با تعطيلات نوروزي ، بخش هاي خبري شبکه هاي راديو و تلويزيوني نيز از اهميت ويژه در نگاه مخاطبان برخوردار بودند .

چهار محور اصلي در تماس هاي مردمي نسبت به حوزه خبرسازمان مورد توجه بوده اند : قدرداني از اطلاع رساني مناسب نسبت به وضعيت آب و هوايي ، ترافيک جاده ها ، گزارش هاي نوروزي که از شهر هاي مختلف پخش شد و مهمتر از آن رضايت از پوشش خبري مذاکرات هسته اي .

در اين ميان شبکه هاي راديويي نيز حجمي از تماس هاي مردمي را به خود اختصاص داده اند و علاقه مندان ويژه برنامه هاي نوروزي راديو از پخش برنامه هاي طنز ، موسيقي هاي بهاري ، برنامه هاي جُنگ ، نمايش هاي راديويي مناسب با ايام ، اطلاع رساني مناسب از رويداد ها قدرداني کرده اند .
*جام جم