کد خبر: ۸۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۳

فيس‌بوک مشترکان خود را افسرده مي‌کند

  فيس‌بوک که تا اين حد نزد کاربران جهاني محبوبيت دارد، احتمالا موقعيت خود را از دست مي‌دهد. زيرا اين شبکه اجتماعي بزرگ مي‌تواند مشترکان خود را در معرض انواع اختلالات رواني از جمله افسردگي، عزت نفس پايين و حسادت‌هاي شديد به ديگر افراد قرار دهد.

مطالعه جديدي که نتايج آن در نشريه بين‌المللي «روانشناسي اجتماعي و باليني» منتشر شده است نشان مي‌دهد که نه تنها فيس‌‌بوک و بروز نشانه‌هاي افسردگي با يکديگر در ارتباط هستند، بلکه به نظر مي‌رسد اين واسطه اجتماعي نوعي اختلال رواني ديگر موسوم به «مقايسه‌هاي اجتماعي» را در افراد تثبيت کند.

اين قياس معمولا بين لحظات يکنواخت زندگي ما و لحظات شاد، سفرها و اتفاقات خوشايند که دوستانمان تصاوير آنها را به اشتراک مي‌گذارند، صورت مي‌گيرد.

مطالعه جديد در دانشگاه هاوستون آمريکا انجام شده است و محققان مواردي از جمله ميزان مراجعه به فيس‌بوک، نحوه ارتباط آن با قياس‌هاي روزانه و احتمال وجود نشانه‌هايي از افسردگي را بررسي کردند. در پايان شخص شد کاربراني که حضور پررنگ‌تري در فيس‌بوک دارند، بيش از ديگران در معرض ابتلا به افسردگي قرار مي‌گيرند.

«ماي-لاي استيرز» از محققان حاضر در اين مطالعه توضيح داد: «اين مسئله به اين معنا نخواهد بود که فيس‌بوک باعث افسردگي مي‌شود. اما احساس افسردگي و هدر دادن زمان در فيس‌بوک و همچنين مقايسه يک شخص با ديگران در اين پلتفورم اجتماعي به طور واضح ديده مي‌شود».