کد خبر: ۸۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۴۳

وال استريت ژورنال: نگراني آمريکا و عربستان از احتمال ارسال موشک هاي ايران به يمن


 وال استريت ژورنال نوشت: يکي از بزرگترين نگراني هاي آمريکا و عربستان سعودي تلاش احتمالي ايران براي ارسال موشک هاي زمين به هوا براي حوثي ها در يمن است.

روزنامه وال استريت ژورنال در اينترنت امروز در گزارشي به قلم ديون نيسنباون نوشت: به گفته مقامات نظامي آمريکا، نيروي دريايي آمريکا در درياي سرخ اين ماه يک کشتي باري را که مشکوک به ارسال تسليحات ايران براي شورشيان حوثي در يمن بود، مورد بازرسي قرار دادند.

در عمليات تجسس کشتي پانامايي توسط ناوشکن يو اس اس استرت آمريکا در اول آوريل هيچ چيز پيدا نشد. اما به گفته مقامات رسمي اين اقدام اولين مورد از عمليات نيروي دريايي آمريکا در بازرسي کشتي ها بوده است که بخشي از يک تلاش در حال گسترش براي تضمين قطع هرگونه ارسال تجهيزات جنگي تعيين کننده از قبيل موشکهاي زمين به هوا است که تهديدي براي حملات هوايي تحت رهبري سعودي به حوثي ها خواهد بود.

مقامات آمريکايي و سعودي مي گويند تهران سالها از حوثي ها به لحاظ تسليحاتي ، مالي و آموزشي حمايت کرده است.

ايران اين ادعاها را رد مي کند. يک مقام دفاعي ارشد گفت، آمريکا از تلاش تهران براي ارسال موشکهاي زمين به هوا براي اين گروه شبه نظامي مطلع است.

مقامات رسمي آمريکا مي گويند، ارتش آمريکا از زمان تجسس کشتي پانامايي عمليات کنترل و نظارت خود را در منطقه تقويت کرده است تا بتواند اقدامات ايران و حوثي ها را براي تغيير روند جنگ به نفع خودشان به دقت تحت نظر داشته باشند.

يک مقام نظامي ارشد آمريکا در مورد ايرانيان گفت: آنها مسير هوايي و دريايي آساني (به يمن)‌ ندارند و هرگونه تلاش شان - از بارگيري تا تحويل- با قدت تحت کنترل است.

به گفته مقامات نظامي آمريکا، تاکنون ظاهرا عمليات نظامي هماهنگ مانع از آن شده است که ايران براي کمک رساني به حوثي ها به مخاطره جويي بزرگي دست بزند.

مقامات نظامي آمريکا گفتند که اميدوارند تمايل ايران به دستيابي به توافقي با آمريکا و متحدانش به منظور برچيدن شدن تحريم ها در ازاء اعمال محدوديتهايي در مورد برنامه هسته اي اش منجر به تعديل تلاشهاي تهران در کمک به حوثي ها شود.

يک مقام نظامي آمريکا گفت: « فکر نمي کنم سطح تعهد ايران (نسبت به يمن) در اين مرحله به حدي باشد که به مخاطره جويي بيشتري دست بزند. اگر آنها قادر به چنين کاري بودند و هزينه چنداني برايشان نداشت، به نظر من وارد عمل مي شدند اما حوثي ها متحدي نيستند که ايران حاضر باشد هر کاري براي آنها بکند.»

ايران از مدتها قبل به لحاظ کمک نظامي به حوثي ها مورد سوء ظن بوده است. دو سال قبل مقامات يمني يک کشتي مملو از تسليحات شامل موشکهاي زمين به هوا و راکتهاي کاتيوشا را در سواحل آن کشور توقيف و خدمه آنرا دستگير کردند. به عقيده مقامات يمني آن تسليحات به عنوان بخشي از تلاش تهران در حمايت از شبه نظاميان حوثي قرار بود براي آن جنگجويان ارسال شود.

عربستان سعودي در روزهاي اخير ايران را متهم کرده است که اعضاء نيروي سپاه پاسداران قدرتمند خود براي ارائه مشاوره به حوثي ها به يمن اعزام کرده است.

تلاشهاي جديد براي قطع حمايت ايران از شورشيان حوثي در زمانيکه حملات هوايي تحت رهبري سعودي در يمن وارد سومين هفته خود مي شود، براي تضعيف جنگجويان حوثي بسيار مهم است. مقامات رسمي آمريکا گفتند،‌ بمبارانها خسارت قابل ملاحظه اي به حوثي ها وارد کرده و پيشرفت آنها را در شهر جنوبي عدن کند کرده است اما ضربه فلج کننده اي وارد نکرده است.

به همين علت آمريکا و عربستان سعودي سعي دارند مانع از دسترسي جنگجويان حوثي به تسليحات مورد نيازشان براي ادامه جنگ شوند. با توجه به اينکه فرودگاههاي يمن به شدت آسيب ديده و هيچ مسير زميني بين ايران و يمن بدون گذر از عربستان سعودي وجود ندارد، خط ساحلي طولاني اين کشور بهترين گزينه براي ايران جهت ارسال سلاح براي حوثي ها است.

يکي از بزرگترين نگراني هاي آمريکا و عربستان سعودي تلاش احتمالي ايران براي ارسال موشکهاي زمين به هوا به يمن است تا جنگجويان حوثي بتوانند از آن در مقابله با بمباران ها استفاده کنند.

يک مقام دفاعي ارشد آمريکا گفت: ما مراقبيم... مي دانيم آنها چنين قصدي دارند.