کد خبر: ۸۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۴

FBI ارتباط سعودي‌ها با 11 سپتامبر را پنهان مي‌کند

  با وجود اينکه اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف.بي.آي) اسناد بسياري از رابطه سعودي‌ها با تروريست‌هاي عامل حملات 11 سپتامبر پيدا کرده است، اما آنها را در اختيار کنگره قرار نداده و منکر وجود چنين ارتباطي است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه نيويورک پست در گزارشي با اشاره به پنهان‌کاري اف بي آي در رابطه با دخالت و اطلاع سعودي‌ها از حملات 11 سپتامبر مي‌نويسد: 15 روز پيش از حملات 11 سپتامبر يک خانواه سرشناس سعودي ناگهان خانه مجلل خود در ساراسوتا واقع در ايالت فلوريدا را رها کرده و جواهرات، پوشاک، اثاثيه گران‌قيمت و يک پارکينگ پر از خودروهاي لوکس و حتي يک يخچال پر از مواد غذايي را بر جاي گذاشتند. تنها چيزي که آنها فراموش نکردند، آدرس خانه جديد بود. ساکنان اين خانه به سادگي و بدون اطلاع دادن به همسايه‌ها، معاملات ملکي و يا حتي پستچي آنجا را ترک کردند.

در ادامه اين مطلب آمده است: اين خانه 3300 متر مربعي متعلق به عصام قضاوي بود که از مشاوران نزديک يکي از بستگان ملک فهد محسوب مي‌شد اما در آن زمان اين خانه از سوي دختر و دامادش مورد استفاده قرار داشت که به سرعت دو هفته پيش از حملات 11 سپتامبر و پس از شش سال استقرار در آن خانه، به عربستان بازگشتند. همسايگان اين مساله را به اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف بي آي) اطلاع دادند و آنها با آغاز تحقيقات خود متوجه شدند که دست‌کم يکي از اعضاي اين خانواده در همان مدرسه‌اي تعليم پرواز ديده بود که برخي از هواپيمارباهاي 11 سپتامبر در نزديکي وينس فلوريدا آموزش ديده بودند. تحقيقات درباره روابط يک خانواده سرشناس سعودي با هواپيمارباها در 19 سپتامبر 2001 آغاز شد و براي سال‌ها ادامه داشت.

نيويوک پست نوشته است: اين تحقيقات از دفتر منطقه تامپاي اف بي آي رهبري مي‌شد اما همچنين شامل دفاتر اين اداره در نيويورک و واشنگتن و نيز نيروي ضربت امنيت داخلي جنوب غرب فلوريدا دنبال مي‌شد. عوامل اف بي آي اشخاص ذي‌نفع در اين پرونده را شناسايي کرده و رابطه آنها با ساير تروريست‌ها، همکاري با اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده و اظهارات ضد آمريکايي را محرز کردند. اف بي آي همچنين حساب‌هاي بانکي آنها، دانشکده و مکان اشتغال آنها را بررسي کرد. آنها همچنين ورود دوباره دست‌کم يکي از مظنونان را به آمريکا رهگيري کردند. ارتباط سعودي‌ها با 11 سپتامبر در فلوريدا بخشي کوچک از مجموع تحقيقات حملات 11 سپتامبر نبود. با اين حال نتايج اين تحقيقات هرگز به اطلاع کنگره آمريکا نرسيد و حتي از آن در گزارش کميسيون 11 سپتامبر اشاره‌اي نشد. حتي هم‌اکنون نيز اف بي آي در حال پنهان‌کاري و ماستمالي دوباره آن است.

در گزارش جديد 11 سپتامبر از سوي کميسيون بازنگري بار ديگر اف بي آي نقش سعودي‌ها را پنهان کرده است. کميسيون مذکور سال گذشته از سوي کنگره ايجاد شد تا تمام مدارک اف بي آي را که از سوي کميسيون 11 سپتامبر بررسي نشده بود، مورد ارزيابي قرار دهد. با وجود اينکه اف بي آي اذعان داشت که از خانواده سعودي مربوطه تحقيقات به عمل آمده است، اما تاکيد دارد که اين بررسي به بن‌بست رسيده است. هيات بازنگري مذکور تاکيد دارد که در گزارش يکي از عوامل محلي اف بي آي درباره رابطه عبدالعزيز و عنود الحاجي، زوج سعودي سرشناسي که از خانه‌شان فرار کردند، ارتباطات بسياري با افراد وابسته به حملات تروريستي 11 سپتامبر 2001 کشف شد. اما اف بي آي به کميسيون بازنگري گفته بود که اين ارتباطات ثبت نشده و غيرقابل استناد است. در گزارش 128 صفحه‌اي اين هيات آمده است: زماني که بعدا ساير عوامل اف بي آي با عامل ويژه‌اي که گزارش اوليه را نوشته بود، گفت‌وگو کردند، مشخص شد که وي هيچ دليلي براي محتويات گزارشش و يا توضيح آنچه نوشته است، نداشت.

اين مساله بسيار عجيب است چراکه خود اعضاي هيات شخصا با عامل ناشناس، مصاحبه نکردند. آنها تنها گزارش اف بي آي را پذيرفتند. عجيب‌تر از آن اين است که گزارش عامل مذکور تنها يکي از ساير مدارکي است که اف بي آي در رابطه با ارتباط خانواده آل سعود و هواپيماربايان به دست آورده‌اند. در حقيقت اکنون از دفتر اف بي آي در تامپا خواسته شده تا بيش از 80 هزار سندي را که در 27 جعبه جاي داده شده و به 11 سپتامبر مربوط است به قضات فدرال تحويل دهد. اين قضات پس از بررسي اسناد اعلام مي‌کنند که کدام يک از اسناد بايد همچنان محرمانه باقي بماند. پيش‌تر اين اسناد بر روي آن محرمانه و NOFORN نوشته شده است و بدين معني است که نبايد در اختيار اتباع خارجي قرار بگيرد و همين امر نشان مي‌دهد که اسناد فوق محرمانه هستند.

توماس جولين، دادستاني که عليه اف بي آي اقامه دعوي کرده بود، گفت: اين گزارش هيچ توضيح معقولي را درباره تناقض ميان ادعاي کنوني اف بي آي که مي‌گويد هيچ چيز به دست نياورده و اينکه گزارش سال 2002 نشان مي‌دهد که ارتباطات بسياري ميان خانواده سوراسوتا و تروريست‌هاي 11 سپتامبر وجود دارد، ارائه نشده است.
*ايسنا