کد خبر: ۸۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۵۴
واشنگتن تایمز:

امتیازگیری های تهران از توافق هسته ای شروع شد؛ دریافت S300 نشانه ی آن است

تصمیم روسیه برای احیای قرارداد نظامی با ایران توافق هسته ای با این کشور را به شکست سیاسی تهدید می کند.

واشنگتن تایمز نوشت تصمیم روسیه برای احیای قرارداد نظامی با ایران توافق هسته ای با این کشور را به شکست سیاسی تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، چراغ سبز روز دوشنبه روسیه به قرارداد هشتصد میلیون دلاری برای تحویل سسیتم دفاع موشکی پیشرفته به ایران، علاوه بر مواجه با مخالفت های شدید کاخ سفید و اسرائیل احتمال شکست سیاسی جدید برای چشم انداز توافق هسته ای رئیس جمهور اوباما با ایران را نیز افزایش داده است.

ایران از سال 2007 تلاش کرده است تا سامانه دفاع موشکی اس سیصد- سخت افزاری که کارشناسان معتقدند توان ایران را برای دفاع از خود در برابر حملات هوایی از جمله حمله هوایی اسرائیل و آمریکا به تاسیسات اتمی ایران در صورت شکست مذاکرات هسته ای را به شدت افزایش خواهد داد- را از روسیه خریداری کند.

مقامات اسرائیلی می گویند تصمیم رئیس جمهور روسیه برای صدور مجوز فروش سامانه دفاع موشکی نشانه آشکاری است که تقریبا امتیازگیری های تهران از توافق هسته ای با قدرت های دنیا آغاز شده است.

این روزنامه در ادامه چنین استدلال می کند اگر سامانه دفاع موشکی اس سیصد به ایران تحویل داده شود، ایران می تواند پوشش بسیار خوبی در مقابل حمله هوایی احتمالی اسرائیل ایجاد کند. این سیستم که دارای برد بیش از یکصد و بیست و پنج مایل است و می تواند به طور همزمان چندین هدف را رهگیری کند، جزء یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی دنیا محسوب می شود.

بر همین اساس دولت اوباما روز دوشنبه از این تصمیم مسکو به شدت انتقاد کرد. برهمین اساس جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با لاوروف همتای روسی اش برای ابراز مخالفت کاخ سفید با این تصمیم مسکو اذعان کرد واشنگتن قصد دارد برای جلوگیری از فروش این سامانه به ایران اقدامات جدی انجام دهد.

البته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرده است که این تصمیم روسیه تحریم های موجود علیه تهران را لغو نمی کند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این تصمیم مسکو گفت، تصمیم روسیه برای تحویل این سامانه دفاع موشکی به ایران می تواند برنامه های گسترده تر برای کاهش تحریم های بین المللی علیه تهران را به عنوان بخشی از مفاد توافق نهایی به خطر بیاندازد.

این روزنامه نوشت روسیه عضو گروه پنج بعلاوه یک است که در حال مذاکره با ایران درباره برنامه هسته ای آن است. این گروه دو هفته گذشته با ایران درباره اصول توافق به نتیجه رسید که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را در ازای کاهش تحریم های اقتصادی، محدود می کند.

این روزنامه در پایان این مقاله این گونه نتیجه گیری می کند که کاخ سفید معتقد است این تصمیم مسکو اقدامی است که اتحاد و انسجام غرب را در مقابل تهران برهم می زند. البته با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهان در آینده نزدیک، اجرای این تصمیم هنوز مشخص نیست.

بدون تردید تصمیم اخیر روسیه در جدال های میان اوباما و مخالفان داخلی اش از جمله جمهوری خواهان کنگره درباره توافق هسته ای با ایران نیز تاثیر خواهد داشت. به تازگی اوباما با چالش جدیدی از سوی سنا مبنی بر ارائه لایحه جدید بازبینی توافق نهایی در کنگره روبه رو شده است.

این در حالی است که روسیه اعلام کرده است تصمیم مسکو برای ممنوعیت تحویل سامانه اس سیصد به ایران که در آستانه صدور قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران اتخاذ شد، داوطلبانه بوده و هیچ منافاتی با تحریم های بین المللی نداشته است.