کد خبر: ۸۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

در جلسه محرمانه جان کری با کنگره در مورد توافق با ایران چه گذشت؟

جان کری، وزیر خارجه آمریکا قبل از دیدار با اعضای کنگره در روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از کنگره خواست تا پیش از تصویب لایحه ای که می تواند بر توافق هسته ای ایران تاثیر بگذارد،‌ به او فرصتی بدهند تا مذاکرات با ایران را در دو ماه و نیم آینده کامل کند.

پایگاه اینترنتی سی ان ان در تحلیلی نوشت: اعضای کنگره از اظهارات جان کری درباره توافق هسته ای ایران قانع نشده اند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا قبل از دیدار با اعضای کنگره در روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از کنگره خواست تا پیش از تصویب لایحه ای که می تواند بر توافق هسته ای ایران تاثیر بگذارد،‌ به او فرصتی بدهند تا مذاکرات با ایران را در دو ماه و نیم آینده کامل کند.

اما بعد از جلسه محرمانه یک ساعته جان کری با اعضای مجلس نمایندگان، هیچ شواهدی وجود نداشت که کری ذهنیت جمهوری خواهان و دموکرات های مردد را درباره خطوط کلی توافق، ‌تغییر داده باشد.

کریس استوارت، جمهوری خواه از ایالت یوتا و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت که او به طور کلی با اظهارنظرهای اوباما متقاعد نشده است و او نمی فهمد که چطور مقامات می گویند حتی یک توافقی به دست آمده است.

استوارت گفت،‌ آنچه که من دیدم یک فقدان تفاهم پیچیده میان شرکای ایرانی و آمریکایی است. درباره دسترسی بازرسان به تاسیسات نظامی ما می گوییم بله و آنها به صراحت می گویند نه. آیا همه تحریم ها در زمان امضای توافق برداشته خواهد شد، ما می گوییم نه، آنها می گویند بله.

جلسه دیروز اولین نشست ارائه گزارش توسط جان کری برای قانونگذاران کنگره درباره توافق هسته ای ایران است. در این نشست ها، جک لیو، وزیر خزانه داری و ارنست مونیز وزیر انرژی نیز کری را همراهی می کنند و آنها درباره ابعاد علمی، دیپلماتیک و اقتصادی توافق هسته ای پیش رو به ارائه گزارش به کنگره می پردازند.

استیو اسرائیل، یک نماینده دموکرات، نیز گفت، او می خواهد به مقامات دولت اوباما فرصت بیشتری بدهد، اما او همچنان مردد است.

در اولین ساعات روز دوشنبه فرد شماره دو جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا از لایحه پیشنهادی به سنا برای اعطای اختیار به کنگره به منظور بررسی توافق آمریکا و دیگر کشورها که با ایران در حال مذاکره هستند، موافقت کرد.

کیوین مک کارتی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا و جمهوری خواه از ایالت کالیفرنیا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، ما قصد داریم این لایحه را به صحن مجلس نمایندگان آورده و آن را به جلو ببریم. این اولین اظهار نظر یک رهبر ارشد جمهوری خواهان درباره لایحه از زمانی است که دولت اوباما چارچوب توافق هسته ای با ایران را در اوایل ماه جاری اعلام کرد.

مک کارتی به خبرنگاران گفت که او صبح روز دوشنبه با باب کورکر، رئیس روابط خارجی سنا، سناتور ایالت تنسی و حامی لایحه صحبت کرده و او گفته است لایحه او در سنا حتما تصویب می شود.

حامیان لایحه سنا از جمله چاک شومر، نماینده دموکرات از نیویورک، معتقدند احتمالا این لایحه با اکثریت‌آراء به تصویب رسیده و از وتوی رئیس جمهوری نجات پیدا کند. هدف این لایحه مقابله با اوباما برای برداشتن تحریم های اعمال شده توسط کنگره علیه ایران است.

در حالی که کری از کنگره می خواست به دولت آمریکا در این مذاکرات فرصت دهند، استیو اسرائیل، یکی از اعضای رهبری دموکرات ها در مجلس نمایندگان گفت، من نگرانی هایی درباره موضوع دارم و من معتقدم که کنگره این حق و مسئولیت را دارد که با فحوای توافق هسته ای با ایران مخالفت یا موافقت کند.

این نماینده دموکرات نمی خواهد علنا بگوید که به نفع لایحه رای خواهد داد یا نه، اما احتمال آن را به وجود می آورد.

رهبر اکثریت مجلس نمایندگان متعهد نشده است که مجلس نمایندگان بتواند برای تصویب این لایحه، آرای کافی برای اجتناب از احتمال وتوی ریاست جمهوری را به دست آورد و می گوید این مسئله بستگی به این دارد که سنا چطور ایفای نقش کند. اما او پیش بینی می کند که رای بالا به این لایحه در سنا بتواند شانس موفقیت این لایحه در مجلس نمایندگان و تصویب آن با اکثریت آراء را بالا ببرد.

مک کارتی افزود، من فکر می کنم تعداد زیادی در سنا به این لایحه رای می دهند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی کاشمر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
0
0
قدرت دست ایرانه.ایران هر چی بخواد اونا میدن.پون اونا بیشتر از ایران به این توافق نیاز دارند.