کد خبر: ۸۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۸

جريمه جديد براي خودروهاي غيرمجاز محدوده طرح ترافيک

  رييس کميته عمران شوراي شهر تهران با تشريح جزئيات طرح اخذ عوارض شهرداري از کساني که بدون مجوز در محدوده طرح ترافيک تردد شوند، گفت: اين مصوبه توسط رييس شوراي شهر به فرمانداري ابلاغ شده است و تاکنون نيز فرمانداري نظر منفي خود را در اين خصوص اعلام نکرده است.

اقبال شاکري گفت: مصوبه تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيک به منظور جبران آلودگي هوا در تاريخ يازدهم بهمن‌ماه توسط رييس شوراي شهر به فرمانداري ابلاغ شده است و تاکنون نيز فرمانداري نظر منفي خود را در اين خصوص اعلام نکرده است.

وي با بيان اينکه معاونت حمل و نقل ترافيک شهرداري به دنبال اجرايي شدن اين مصوبه است، گفت: نرخ عوارض براساس يک جدول در اختيار مراجع ذي‌صلاح قرار گرفته است اما از آنجايي که هنوز زيرساخت‌هاي اجرايي اين برنامه همچون دوربين‌ها فراهم نشده، اين مصوبه اجرايي نشده است.

رييس کميته عمران شوراي شهر تهران در پاسخ به لزوم اخذ جريمه از خودروهاي غيرمجاز در محدوده طرح ترافيک توسط پليس و شهرداري گفت: پليس به دليل زيرپا گذاشتن مقررات توسط رانندگان اعمال قانون مي‌کند اما شهرداري معتقد است که ايجاد ممنوعيت در معابر پايتخت براي حفظ کيفيت هوا بوده است و افرادي که به صورت غيرمجاز وارد محدوده طرح ترافيک مي‌شوند سبب افزايش آلودگي شده و بايد بابت اين نقص قانون نيز جريمه شوند.

به گفته شاکري، در حال حاضر اين مصوبه مشکل قانوني ندارد چراکه براساس تبصره يک ماده 50 قانون ماليات بر ارزش افزوده و همچنين بند يک برنامه کاهش آلودگي هوا در هشت شهر بزرگ کشور که مصوبه سال 90 هيات وزيران است و همچنين براساس قوانين شوراي شهر تصويب شده است.

وي گفت: مديران شهري معتقد هستند که اين جرايم و عوارض به دليل بازدارندگي بيشتر است تا مانع از ورود افراد به محدوده طرح ترافيک شوند.

وي با بيان اينکه در اين مصوبه تخلف اول رانندگان ناشي از قانون‌شکني براي ورود به محدوده طرح ترافيک است، گفت: عوارض دوم که شهرداري نسبت به اخذ آن اقدام مي‌کند، مربوط به تخلف افزايش آلودگي هوا در پي ورود به محدوده طرح ترافيک است.
*ايسنا