کد خبر: ۸۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۷

جزيياتي از مذاکرات امروز ايران و آژانس

  نماينده ايران در آژانس بعد از پايان مذاکرات يک روزه هيأت‌هاي فني ايران و آژانس در تهران از مفيد و مثبت بودن اين نشست خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، رضا نجفي با بيان اين که نشست روز چهارشنبه در ادامه نشست قبلي در تهران برگزار شد، گفت: در اين جلسه دو اقدام باقي مانده از مرحله سوم همکاري‌ها مورد بحث قرار گرفت و ابعاد مختلف آن به ويژه ابعاد فني به طور جزيي بررسي شد.

وي نشست امروز را در مجموع مفيد و مثبت خواند و افزود: در اين جلسه راه‌هايي را براي حل دو موضوع باقيمانده از مرحله سوم همکاري‌ها (محاسبات نوتروني و انفجارات با قدرت بالا) بحث کرديم و قرار شد در جلسه بعدي گفت‌و‌گوها و بررسي‌ها درباره اين دو موضوع کامل شود.

نجفي در پاسخ به اين که تا چه اندازه اميدواريد که در نشست بعدي دو طرف دو موضوع باقي مانده حل و فصل شود؟ با ابراز خوشبيني از حل اين دو موضوع گفت: ما اميدواريم و فکر مي‌کنيم در جلسه بعدي بتوانيم از اين موضوع بگذريم.

نماينده ايران در آژانس خاطرنشان کرد: زمان و مکان دور بعدي مذاکرات ايران و آژانس به خاطر درگير بودن کارشناسان فني ايران در مذاکرات هسته‌اي و نيز شرکت در جلسه کميته بازنگري هنوز مشخص نشده است.

به گزارش ايسنا،‌ ترو واريورانتا، معاون آمانو سرپرستي هيأت پنج نفره آژانس را در مذاکرات روز چهارشنبه برعهده داشت. هم‌چنين رضا نجفي، حميد بعيدي‌نژاد، بهروز کمالوندي و برخي از کارشناسان سازمان انرژي اتمي، هيأت فني ايران را تشکيل مي‌دادند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مذاکرات يک روزه ايران و آژانس در ادامه مذاکرات قبلي براي حل و فصل دو موضوع باقي مانده از مرحله سوم همکاري‌ها صبح چهارشنبه در محل سازمان انرژي اتمي آغاز شود.

در قالب تفاهم «چارچوبي براي همکاري» که در آبان سال 1392 به دست آمد قرار شد ايران و آژانس براي حل مسائل باقي مانده مربوط به گذشته و حال فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران با يکديگر همکاري کنند تا اين ابهامات که در قالب مطالعات ادعايي مورد اشاره آژانس قرار مي گيرد، حل شود.

تاکنون 16 مورد از 18 مورد موضوعاتي که ميان ايران و آژانس مورد بحث قرار گرفته حل شده است. اما دو مورد آن يعني موضوع محاسبات نوترونيد و انفجارات با قدرت بالا است.

ترو واريورانتا، معاون پادمان‌هاي مديرکل آژانس در رأس هيأت پنج نفره فني و کارشناسي آژانس بامداد امروز وارد تهران شد.

ايران اعلام کرده است تا موضوعات گام به گام حل و فصل نشود موضوعات ديگر را در دستور کار قرار نخواهد داد.

مذاکرات فني ايران و آژانس در حالي برگزار مي‌شود که ايران و گروه 1+5 در 13 فروردين در لوزان سوييس توانستند به راه‌حل‌ها براي رسيدن به توافق جامع هسته‌اي دست يابند و قرار است از سه‌شنبه هفته آينده مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسي براي آغاز تدوين متن توافق آغاز شود.
*ايسنا