کد خبر: ۸۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۹۸
نشریه الاهرام مصر:

اوباما به خاطر ایران بر گردن اعراب گیوتین خواهد گذاشت

امریکائیها دیگر به ایران به عنوان دشمن نگاه نمی کنند. نقشه اوباما برای اعراب این است که آنها سرگرم بحرانهای داخلی خود بویژه مبارزه با تروریسم شوند و از توجه به حوادث خارج از کشورهای خود مثلا حوادث عراق، سوریه، لبنان، لیبی و یمن دست بکشند.
روزنامه الاهرام مصر نوشت: آمریکائیها دیگر به ایران به عنوان دشمن نگاه نمی کنند و این کشور دارد به متحد جدید واشنگتن تبدیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، بسیاریها می گویند ایران توانست با توافق هسته ای برای حل برنامه هسته ایش یک پیروزی بزرگ را محقق کند. این باور واقعی و درست است، زیرا ایران با پایداری و انسجام ملی بین رهبری و ملت و برتری ایران در توانایی علمی ، فن آوری هسته ای و نظامی، شش قدرت بزرگ را مجبور کرد از مواضع سابقشان دست بکشند. در حالیکه این کشورها پیش از این با دستیابی ایران به برنامه هسته ای مسالمت آمیز و حق غنی سازی اورانیوم در داخل خاکش مخالف بودند.

الاهرام اضافه کرد: با وجود این پیروزیها و موفقیتها و پیامدهای آن و در پی آن لغو تحریمهای اقتصادی بویژه در زمینه صادرات نفت سبب خواهد شد ایران به توانائیهای بالای اقتصادی دست یابد اما پیروزی مهمتر ایران، سوق دادن آمریکا بسوی تعدیل راهبرد منطقه ایش در خاورمیانه و دقیقا راهبرد تعامل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. این تعدیل بیشتر به انقلابی در راهبرد آمریکا در خاورمیانه نزدیک است.

این پایگاه اینترنتی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور آمریکا در شنبه 4/4/2015 در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز بعید دانست ایران منبع تهدیدی برای عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد. به اعتقاد من بزرگترین تهدیدهایی که متحدان« عرب سنی » واشنگتن روبرو هستند از سوی ایران نیست بلکه از نارضایتی داخلی این کشورها است.

الاهرام اضافه کرد: این اصطلاحات عجیب و غریب و جدید است! «عرب سنی» و «جوانان سنی» که اوباما می خواهد این اصطلاحات را بر ما تحمیل کند که به چالش کشیدن آشکار مهمترین پایه های تمدن ما است. مهمترین پایه های تمدن ما «عربیت و اسلام» به دور از تقسیم بندیهای مذهبی ، طائفه ای و نژادی است.

در ادامه این مقاله آمده است آمریکائیها دیگر به ایران به عنوان دشمن نگاه نمی کنند. نقشه اوباما برای اعراب این است که آنها سرگرم بحرانهای داخلی خود بویژه مبارزه با تروریسم شوند و از توجه به حوادث خارج از کشورهای خود مثلا حوادث عراق، سوریه، لبنان، لیبی و یمن دست بکشند. این مسولیت آمریکا و متحد جدیدش ایران است. اما اعراب چه در خلیج فارس، چه در مصر و یا مشرق و مغرب میدان رقابت بر سر منافع و نفوذ این سه قدرت منطقه ای با حمایت و نظارت آمریکا هستند.

این بارزترین و خطرناکترین ویژگیهای خاورمیانه جدید و بارزترین نشانه های نقشه ائتلافهایش است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید قبل از اینکه برای گفتگو با اوباما روانه آمریکا (گفتگو در کمپ دیوید) شوند، مواضعشان را مشخص کنند. این کشورها نخست باید با شرکای عرب خود بویژه مصر گفتگو کنند. به نظر می رسد اوباما برای انزوای مصر ودور کردنش از کشورهای خلیج فارس نقشه می کشد و می خواهد از بازگشت مصر به عنوان قدرت منطقه ای، رهبر کشورهای عربی و رقیب در خاورمیانه جدید، جلوگیری کند. این دکترین اوباما درباره خاورمیانه جدید است. اکنون سوال این است که واکنش کشورهای عربی در قبال اقدام اوباما برای گذاشتن گیوتین بر گردن نظامهای عربی و میهن عربی چه خواهد بود؟ ما با توجه نکردن خود، میهن عربی را صرفا به یک منطقه تهی شده از هویت، تاریخ و تمدن تبدیل کردیم.