کد خبر: ۸۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۰

بي‌خواب‌ها سرطان مي‌گيرند؟

 بسياري از کساني که شب‌ها خواب به چشم شان نمي‌آيد، مي‌گويند بعد از تاريک شدن هوا انرژي بيشتري پيدا مي‌کنند و به همين دليل ترجيح مي‌دهند فعاليت‌هاي مهمي که نياز به تمرکز دارد را وقتي همه خوابند انجام دهند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، بعضي‌هاي ديگر اما از بي خوابي دل خوشي ندارند و حتي به قيمت متوصل شدن به قرص‌هاي خواب آور براي خلاص شدن از آن تلاش مي‌کنند. محققان مي‌گويند چه از گروه اول باشيد و چه از گروه دوم، بيدار بودن‌تان در نيمه شب مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به جسم و روان‌تان وارد کند. از نظر آنها بي خوابي مي‌تواند افراد را به‌شدت بيمار کند و حتي جان‌شان را بگيرد.


طلاق مي‌گيريد

بله! به همين سادگي! چند ساعت کمتر خوابيدن در شبانه روز مي‌تواند جرقه‌هاي اختلاف ميان شما و همسرتان را روشن کند و روابط عاطفي تان را دچار مشکل کند. «بي بي سي» به نقل از بنياد سلامت رواني بريتانيا نوشته است که مشکل در روابط عاطفي، خستگي پذيري بالا و فقدان تمرکز فکري از مشکلاتي است که بخاطر بي خوابي ايجاد مي‌شوند.


بي خواب‌ها سرطان مي‌گيرند؟

اين بنياد ادعا مي‌کند که بي خواب‌ها چهار برابر ديگران با مشکل در روابط عاطفي شان روبه‌رو هستند و سه برابر آدم‌هايي که حدود 8 ساعت در شبانه روز مي‌خوابند، افسرده مي‌شوند و تمرکزشان را از دست مي‌دهند. از نظر محققان بي خوابي افراد را وارد چرخه معيوبي از مشکلات رواني مي‌کند که تا زمان تنظيم شدن خواب افراد نمي‌توان اميدي به بهبودشان داشت.


زياد خوراکي مي‌خريد

اگر نمي‌خواهيد جيبتان خالي شود، شب‌ها خوب بخوابيد. محققان مي‌گويند فرداي روز بي خوابي، ميل شما به خريدن مواد غذايي چند برابر مي‌شود. به گزارش مجله چاقي، سطوح هورمون گرلين در خون بي خواب‌ها بالا مي‌رود و باعث گرسنه شدن و افزايش تمايلشان به خريد خوراکي مي‌شود. محققان مي‌گويند که افزايش اين هورمون بر قدرت تصميم‌گيري افرادي که خواب کافي نداشته‌اند تاثير مي‌گذارد و حتي به جاي آنها تصميم مي‌گيرد.
از نظر پژوهشگران يکي از دلايل چاق شدن بي خواب‌ها، افزايش سطح همين هورمون است. آنها معتقدند کساني که به خاطر بيشتر تمرکز داشتن در شب و يا به دليل اجبار شغلي که مشغول انجامش هستند نظم خوابشان را به هم مي‌ريزند و شب زنده‌داري مي‌کنند، بيشتر در معرض چاقي هستند؛‌حتي اگر اشتهايشان زياد نباشد و اهل فست فود خوردن و با مصرف غذا‌هاي پرکالري هم نباشند.


فشارخون بالا مي‌رود

اگر بگوييم که کودکان هم مي‌توانند به مشکل بالا رفتن فشارخون دچار شوند احتمالا تعجب مي‌کنيد؛ اما بي خوابي مي‌تواند اين مشکل را در ميان کودکان هم به وجود بياورد. به نوشته‌ام اس ان بي سي، پژوهشگران مي‌گويند بچه‌هايي که کمتر از شش ساعت و نيم در شبانه روز مي‌خوابند، به مشکلات جدي فشارخون دچار مي‌شوند.
البته نوسان فشار خون تنها مشکلي نيست که سراغ بچه‌هاي بي خواب مي‌رود. پژوهشگران مي‌گويند اين افراد در نوجواني 14 درصد بيشتر از ديگران ممکن است بيش فعال شوند. محققان مي‌گويند کودکان به حدود 9 ساعت خواب در شبانه روز نياز دارند. پس تصور نکنيد تنظيم خواب شبانه کودکتان تنها آموزش نظم به اوست؛ بچه‌هايي که خوابشان ساعات متغييري دارد و تا نيمه شب بيدار مي‌مانند بيشتر چاق مي‌شوند و حتي نوسان‌هاي فشار خون را پيش از آدم‌هايي که ساعات خوابشان تنظيم شده تجربه مي‌کنند.


سکته مغزي مي‌کنيد

مغز تنها به‌خاطر بي خوابي خسته و فرسوده نمي‌شود. محققان مي‌گويند بي خوابي شبانه مي‌تواند مرگ اين عضو بدن را هم به همراه بياورد. از نظر محققان تايواني خطر سکته مغزي به ويژه در ميان جوانان بي خواب بيشتر است.
به نوشته‌ام اس ان بي سي، بي خوابي مي‌تواند خطر سکته مغزي را تا 54 درصد بالاتر ببرد. از نظر آنها خطر سکته مغزي در ميان جوانان 18 تا 24 ساله بي خواب، هشت برابر افرادي است که در اين سنين خواب مناسب و منظم دارند. از نظر آنها حتي بي خوابي گاه و بي گاه هم مي‌تواند مغز را در مرض چنين خطري قرار دهد. از نظر محققان مغز بي‌خواب‌ها در فرداي آن روز هم کارايي پايين‌تري دارد و از پس انجام تکاليف دشواري که در حالت عادي فرد آنها را انجام مي‌دهد برنمي‌آيد. به همين دليل پژوهشگران توصيه مي‌کنند قبل از انجام کار‌هاي مهم، به خوبي بخوابيد و حتي مي‌گويند بهتر است کارمندان در ميانه روز نزديک به بيست دقيقه چرب بزنند، تا براي ادامه فعاليت‌هايشان آماده‌تر شوند.


آلزايمر مي‌گيريد

مغز بي‌خواب‌ها زودتر از ديگران توانايي به خاطر آوردن رويدادها و خاطرات را از دست مي‌دهد. نيويورک ديلي نيوز گزارش کرده است که پروتئيني که وجودش مي‌تواند باعث ابتلا به بيماري آلزايمر شود، با به موقع و کافي خوابيدن در شب از بدن تخليه مي‌شود اما کساني که خواب شان نظم ندارد و کافي نيست، اين پروتئين در بدنشان انباشته مي‌شود و زودتر از ديگران آلزايمر مي‌گيرند. از نظر محققان حتي اگر يک شب کم بخوابيد، سطح اين پروتئين در بدنتان بالاتر مي‌رود و هرچه بي خوابي هايتان بيشتر شود، ميزان آن هم بيشتر و دردسرسازتر مي‌شود.
آمار ابتلا به آلزايمر در جهان هر روز بالاتر مي‌رود و محققان به دنبال پيدا کردن دلايل اين موضوع، کشف کرده‌اند که بي‌خوابي در ايجاد چنين بيماري‌اي مي‌تواند تاثيرگذار باشد.


86 مرض به جان‌تان مي‌اندازد

گفتيم که خطر سکته مغزي، قلبي و ابتلا به مشکلات رواني با بي خواب شدن سراغتان مي‌آيد، اما به نوشته ديلي ميل مشکلاتي که بي خوابي برايتان ايجاد مي‌کند، متاسفانه از اين تعداد بسيار بيشتر هستند. محققان مي‌گويند که با پريدن خواب از سرتان، 86 نوع اختلال و بيماري سراغتان مي‌آيد و بسياري از بيماري‌هاي جسمي که نمي‌توانيد دليلي براي حضورشان پيدا کنيد، ناشي از همين يک مشکل مي‌شوند. از نظر محققان نه يکي دو شب بي خوابي، بلکه مستمر شدن اين مشکل مي‌تواند چنين عواقبي را به همراه بياورد و باعث شود که در اوج جواني، بدني پير و خسته داشته باشيد.


نگذاريد مزمن شود

همه افراد دوره‌يي از بي‌خوابي را در طول سال تجربه مي‌کنند و برخي شب‌ها خواب به چشم‌هايشان نمي‌آيد. اين بي‌خوابي گذرا گرچه مي‌تواند خطر ابتلا به برخي بيماري‌ها را بيشتر کند اما به اندازه بي‌خوابي مزمن نمي‌توان جان شما را تهديد کند. اگر دوره‌هاي گذراي بي‌خوابي شما جاي خود را به بي‌خوابي‌هايي که حدود سه هفته تا شش ماه ادامه پيدا کرده‌اند داده‌اند، بهتر است فورا به روانپزشک مراجعه کنيد و با پيدا کردن منشا بي‌خوابي‌تان، راهي براي درمانش پيدا کنيد.


ديابت مي‌گيريد

اضطراب و افسردگي تنها مشکلات ناشي از بي‌خوابي نيستند. محققان مي‌گويند سطح قند خون افرادي که خواب‌شان ناکافي است هم بالاتر از ديگران مي‌رود و توانايي بدنشان در تنظيم ميزان انسولين خون پايين مي‌آيد. به گزارش بي بي سي، همين دليل است که بي خواب‌ها بيشتر در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع دو قرار مي‌گيرند. محققان مي‌گويند فشارهاي رواني از دلايل اصلي ابتلا به ديابت نوع دو هستند و مرداني که دچار اين فشارها هستند، دو برابر مردهايي که سلامت روان دارند دچار ديابت مي‌شوند.
به گفته محققان از آنجا که بي‌خوابي شبانه مي‌تواند تحمل تنش‌ها براي افراد را دشوارتر کند و از آنجا که کافي نبودن خواب باعث مضطرب شدن و افسردگي مي‌شود، مي‌توان اين مشکل را به عنوان يکي از دلايل ابتلا به ديابت معرفي کرد. گذشته از اين، خود بي‌خوابي هم مي‌تواند ميزان قند خون را دچار نوسان کند و باعث ابتلا به ديابت شود.


بيشتر فست فود مي‌خوريد

تنها ميل به خريد مواد غذايي با کمبود خواب بيشتر نمي‌شود. محققان مي‌گويند حتي ذائقه شما هم تحت تاثير ميزان خواب‌تان قرار مي‌گيرد. از نظر آنها کساني که شب‌ها به اندازه نمي‌خوابند، بيشتر همبرگر و سيب زميني سرخ شده مي‌خورند. اين تحقيقات که نتيجه شان در مجله نيچر چاپ شده است نشان مي‌دهد که بخشي از مغز بي‌خواب‌ها، با ديدن فست فود فعال مي‌شود که باعث کم شدن قدرت اين افراد در کنترل هوس غذايي شان مي‌شود. به همين دليل است که از نظر محققان کساني که خواب کافي ندارند، نمي‌توانند تغذيه سالمي هم داشته باشند.


کمردرد مي‌گيريد

درد استخوان هاي‌تان در پيري را به گردن نخوردن شير و ماست نيندازيد. محققان مي‌گويند ميزان خواب شما هم مي‌تواند به اندازه تغذيه تان در سالم ماندن استخوان‌هاي شما تاثير داشته باشد. به گزارش رويترز، پژوهشگران بر اين باورند که افراد بي خواب در دوران پيري درد بيشتري در ستون فقرات و ناحيه کمرشان تجربه مي‌کنند. از نظر محققان بزرگسالاني که شب‌ها خوب نمي‌خوابند، يک و نيم برابر بيشتر از آنهايي که خواب کافي دارند در پيري دچار کمر درد مي‌شوند.


سرطان مي‌گيريد

محققان مي‌گويند بي‌خوابي نه تنها خطر ابتلا به سرطان سينه را بيشتر مي‌کند، بلکه مجال رشد سلول‌هاي سرطاني را هم بيشتر مي‌کند. از نظر آنها بي‌خوابي براي بيماران سرطاني سم است و باعث سرعت گرفتن رشد سلولهاي سرطاني در بدنشان مي‌شود. اما آنها ادعا مي‌کنند که خواب کافي مي‌تواند يکي از درمان‌هاي کمکي براي اين بيماران باشد و باعث بهبودشان شود. به نوشته تلگراف، مردان بي خواب 2 برابر ديگران در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند و زناني که کمتر از 6 ساعت مي‌خوابند هم به احتمال 62 درصد بيشتر از ديگران به سرطان سينه دچار مي‌شوند.


مي ميريد

مرگ تدريجي بخاطر ابتلا به بيماري‌هاي گفته شده، مي‌تواند گريبان بي خواب‌ها را بگيرد. اما حتي اگر يک فرد مبتلا به بي‌خوابي برخي از بيماري‌هاي گفته شده را تجربه نکند، باز هم احتمال مردنش بخاطر کافي نبودن ميزان خواب زياد است. رويترز نوشته است که نيمي از آمريکايي‌ها بي‌خوابي مزمن دارند و با توجه به گفته‌هاي محققان، مزمن شدن اين مشکل به احتمال 58 درصد بيشتر خطر مرگ را به همراه مي‌آورد. از نظر محققان کساني که حداقل 6 سال با اين مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اند، بيشتر از ديگران در معرض خطر مرگ قرار دارند.


ماه کامل شده؟

بي خوابي دلايل متعددي مي‌تواند داشته باشد و از نظر محققان کامل شدن قرص ماه مي‌تواند يکي از آن دلايل باشد. به گزارش مهر، محققان در بوداپست کشف کرده‌اند که ماه مي‌تواند بر اختلالات خواب و همينطور سلامت رواني انسان‌ها تاثير داشته باشد و در زماني که ماه کامل در آسمان مي‌درخشد، خواب زنان و مردان سبک‌تر از بقيه روزها مي‌شود.


گوشي بازي مي‌کنيد؟

محققان مي‌گويند گوشي بازي قبل از خواب گذشته از تاثيرات منفي که بر مغز مي‌گذارد، مي‌تواند کيفيت خواب شما را پايين بياورد و باعث بي خواب شدن‌تان شود. به گزارش ديلي ميل، افرادي که گوشي شان را به اتاق خواب خود مي‌برند، خواب ناآرام‌تر و بي کيفيت‌تري را تجربه مي‌کنند و فرداي آن روز انرژي کمتري نسبت به ديگران دارند.


افسردگي داريد؟

متخصصان مي‌گويند در بسياري موارد خود افسردگي هم مي‌تواند باعث بي خواب شدن شما شود. پس اگر تغيير واضحي در الگوي خواب‌تان پيدا شده و زيادتر از حد و يا کمتر از معيار مي‌خوابيد، سلامت روان‌تان را با کمک متخصصان بررسي کنيد. شايد يک افسردگي کوچک و درمان‌پذير باعث بي خوابي تان شده باشد .


دستشويي داريد؟

محققان مي‌گويند بسياري از کساني که بي خواب هستند و يا در ميانه شب بارها بيدار مي‌شوند، از مشکل پر بودن مثانه در شب رنج مي‌برند و پس از دستشويي رفتن و روشن کردن چراغ خواب از سرشان مي‌پرد. درحالي که به گزارش ايسنا با نصب ال‌اي دي‌هاي مخصوص و کم نوري که محققان اختراع کرده‌اند،


چند راه ساده براي درمان بي خوابي

بي‌خوابي را گاهي تنها با داروهاي شيميايي مي‌توان درمان کرد و از نظر متخصصان طب سنتي، گاهي چاره از بين بردنش مصرف برخي دم‌نوش‌هاي گياهي است. اما محققان مي‌گويند براي خلاص شدن از اين مشکل، راه‌هاي ساده‌تري هم وجود دارد. راه‌هايي که در ادامه آن‌ها را با شما درميان مي‌گذاريم.


کيوي بخوريد

محققان مي‌گويند اگر 4 هفته به رژيم غذايي تان کيوي اضافه کنيد، بي خوابي تان از بين مي‌رود. آنها به شرکت کنندگان يک تحقيق، يک ساعت قبل از خواب دو کيوي دادند و مشاهده کردند که کيفيت خواب آنها بالاتر رفته است.


شير و مغز بخوريد

توصيه محققان به بي خواب‌ها، خوردن يک مشت مغز آجيل و يک ليوان شير قبل از خواب است. به نوشته ديلي ميل، پژوهشگران بر اين باوردند که با اضافه کردن اين دو مورد به رژيم غذايي بي خواب‌ها مي‌توان مشکل‌شان را کمرنگ کرد.


آلبالو بخوريد

از نظر محققان ملاتون موجود در آلبالو مي‌تواند بر مغز بي خواب‌ها تاثير مفيدي بگذارد و باعث تنظيم شدن چرخه خوابشان شود. محققان مي‌گويند دو وعده خوردن اين ميوه در صبح و شب مي‌تواند به تنظيم شدن خواب افراد کمک کند.


يوگا کار کنيد

اگر ميان سال هستيد و بعد از يائسه شدن به بي خوابي دچار شده ايد، گذشته از اضافه کردن خوراکي‌هاي گفته شده، بايد با ورزش هم آشتي کنيد. محققان مي‌گويند ورزش يوگا بيشتر از هر راه ديگري مي‌تواند به تنظيم شدن خواب خانم‌هاي يائسه کمک کند.