کد خبر: ۸۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۶۳

روسیه: به ایران S300 را تحویل دادیم تا کشورهایی که قصد حمله دارند، از برنامه شان صرف نظر کنند

رئیس کمیسیون امور خارجه دومای روسیه تحویل موشک های اس سیصد را اقدامی بازدارنده و متضمن تداوم مذاکرات سیاسی برای حل مسئله هسته ای ایران دانست.

رئیس کمیسیون امور خارجه دومای روسیه تحویل موشک های اس سیصد را اقدامی بازدارنده و متضمن تداوم مذاکرات سیاسی برای حل مسئله هسته ای ایران دانست.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار به طور اختصاصی با الکسی پوشکوف رئیس کمیسیون امور خارجی دوما مصاحبه کرد.

مجری گفت: ولادیمیر پوتین به فروش سیستم دفاع ضد موشکی اس سیصد تصمیم گرفت. روسیه تحویل این موشک ها را پنج سال پیش متوقف کرد. تنش بر سر مسئله هسته ای ایران دلیل این تصمیم بود. چراغ سبز برای تحویل این موشک ها داده شد. ما شاهد واکنش های منفی آمریکا و اسرائیل در قبال این تصمیم بودیم. آنها تاکید کردند که روسیه خیلی زود به ایران اعتماد کرده است. نظر شما در این باره چیست؟

پوشکوف گفت: شش کشور در لوزان مذاکره کردند و حرف های ایران منطقی و معتبر ارزیابی شد. اکنون مرحله آماده سازی توافقنامه نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است. ما از مرحله تنش اغراق شده به سوی گفتگوی سیاسی عبور کرده ایم. تحریم های نظامی علیه ایران از سوی شورای امنیت تا لغو نهایی در پایان سال جاری فاصله زیادی دارد. در چنین شرایطی تحویل سلاح های روسیه پس از پایان تحریم های شورای امنیت، نقض تحریم ها نیست.

مجری گفت: آیا این مسئله در مذاکرات مطرح شده بود؟ آیا مسکو قول داده بود کاری انجام بدهد؟

پوشکوف پاسخ داد: نه. تا آنجایی که من می دانم چنین قولی داده نشده است. مسئله هسته ای ایران چیزی است و مسئله تحویل سلاح های دفاعی چیزی دیگر. من تاکید می کنم که این سلاح های تدافعی هستند و نمی توان از اس سیصد در حملات تهاجمی استفاده کرد. اگر کسی بخواهد شما را بمباران کند، شما می توانید این هواپیماها را هدف قرار دهید.

مجری گفت: آیا در شرایط بحرانی منطقه که یمن و سوریه مصداقی از آن است، تصمیم گیری در خصوص اعطای کمک نظامی به ایران، تصمیم عاقلانه ای است؟

پوشکوف گفت: به نظر من این تصمیم تایید کننده گرایش به مذاکرات سیاسی است. به این دلیل که برخی از قدرت های سیاسی در آمریکا و خاورمیانه می خواهند تهدید حمله نظامی به ایران را حفظ کنند. اگر این حمله علیه ایران انجام بگیرد، ما با پایان توافقنامه لوزان، پایان گفتگوی سیاسی مواجه خواهیم شد و میدان مانور ایران در دستیابی به سلاح هسته ای وسیع تر خواهد شد؛ چرا که این کشور مورد حمله قرار گرفته است. من فکر می کنم با تقویت بنیه دفاع هوایی ایران شرایطی به وجود می آید که کشورهایی که قصد حمله به ایران را دارند، از این اقدام چشم پوشی کنند و شانس موفقیت روند سیاسی بیشتر خواهد شد.