کد خبر: ۸۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۵

افشاي نقش آمريکا در مخفي نگه داشتن اسناد تاسيسات هسته‌اي اسرائيل

  مدارک محرمانه‌اي که به تازگي منتشر شده‌ است، نشان مي‌دهند که آمريکا براي مدت‌ها اطلاعات مربوط به يکي از تاسيسات هسته‌اي اسرائيل را پنهان کرده بود.

به گزارش راشاتودي، مدارک طبقه‌بندي شده در آرشيو امنيت ملي آمريکا نشان مي‌دهد که مقام‌هاي آمريکا براي مدت چندين سال بار‌ها انجام تحقيقات درباره برنامه هسته‌اي اسرائيل را به صورت عمدي به تعويق انداخته‌ و در بسياري از موارد حتي اسمي از تاسيسات هسته‌اي مخفي اسرائيل به ميان نيامده است.

براساس تحقيقات پروژه بين‌المللي گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و مرکز تحقيقات عدم گسترش موسسه «ميدل بري» در دانشکده مطالعات جهان «مونته ري» در ايالت کاليفرنيا، در سال ۱۹۵۵ «ديويد بن گوريون» نخست‌وزير وقت اسرائيل اقدام‌هايي را در راستاي ساخت تاسيسات هسته‌اي در دست داشته است.

«شيمون پرز» نهمين رئيس رژيم صهيونيستي طي سال‌هاي ۱۹۵۵ و ۱۹۵۸ ايده برنامه هسته‌اي ملي را تا حدودي عملي کرد.

بنا بر طرح پرز، فرانسه تامين کننده نخست رآکتور رژيم صهيونيستي و فناوري مربوط به آن بود و آمريکا به عنوان عضو پوششي فعاليت‌هاي هسته‌اي اين رژيم به ويژه تاسيسات هسته‌اي «ديمونا» وارد عمل مي‌شد.

مقام‌هاي آمريکا طي سال‌هاي ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ نشانه‌هايي از فعاليت هسته‌اي رژيم صهيونيستي پيدا کردند و «ريچارد کري» پدر وزير خارجه فعلي آمريکا که در آن زمان به عنوان سفير اين کشور در نروژ فعاليت مي‌کرد، از وجود ۲۰ تن آب سنگين در تاسيسات هسته‌اي اسرائيل خبر داد.

«آونر کوهن» استاد موسسه ميدل بري و «ويليام بور» تحليلگر ارشد امنيت ملي آمريکا تصريح کردند که اطلاعات به دست آمده از فعاليت‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي در دهه ۶۰ به صورت مسکوت باقي ماند.

مقام‌هاي کاخ سفيد در ماه جولاي سال ۱۹۶۰ ميلادي توسط يکي از منابع خود در تل‌آويو گزارشي دريافت کردند که طبق اين گزارش رژيم صهيونيستي به کمک فرانسه در حال ساخت تاسيسات هسته‌اي خود بود، اما بار ديگر دولت وقت آمريکا از انجام تحقيقات در اين باره خودداري کرد.

بن گوريون سرانجام در ماه دسامبر ۱۹۶۰ به صورت رسمي تاييد کرد که رژيم صهيونيستي عمليات ساخت تاسيسات هسته‌اي را انجام داده است، اما اطمينان داد که اين اقدام تنها براي اهداف صلح‌آميز بوده است.

مقام‌هاي کاخ سفيد نيز سخنان بن گوريون را کامل و رضايت‌بخش توصيف کردند.

ژنرال «دوايت آيزنهاور» سي و چهارمين رئيس‌جمهوري آمريکا پس از فاش شدن تاسيسات هسته‌اي ديمونا با مشکل تعريف جديد روابط ميان واشنگتن-تل آويو و واشنگتن-پاريس مواجه بود.

مشکل هسته‌اي شدن رژيم صهيونيستي در دوران رياست‌جمهوري «جان اف کندي»، «ليندون جانسون» و «ريچارد نيکسون» ادامه داشت و نيکسون سرانجام هسته‌اي بودن اين رژيم را پذيرفت.
مقام‌هاي کاخ سفيد در آخرين بيانيه خود اعلام کردند که از حدود سال ۱۹۸۷ ميلادي از هسته‌اي بودن رژيم صهيونيستي اطلاع داشته‌اند.
*ايلنا