کد خبر: ۸۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۹
تحليلگر آمريکايي:

کنگره به تضعيف رئيس‌جمهور پايان دهد

  «استفان راتنر» در مطلبي براي نيويورک تايمز از مواضع کنگره در قبال مذاکرات هسته‌اي ايران و تلاش آن براي «کاهش اختيارات رياست جمهوري» به شدت انتقاد کرد.

يک تحليلگر آمريکايي در مطلبي درباره مواضع کنگره با اکثريت جمهوريخواه درباره مذاکرات هسته‌اي ايران، تضعيف اختيارات رئيس‌جمهور اين کشور در مذاکرات هسته‌اي از سوي اين قوه قانونگذاري را به باد انتقاد گرفت.

در يادداشت استفان راتنر که در نيويورک تايمز منتشر شده آمده است: «خبر هفته قبل واشنگتن اين بود: يک کنگره ناکارآمد درصدد اعمال فشار روي رئيس‌جمهور اوباما براي صرفنظر کردن وي از ايجاد توافق با ايران با توسل به اختيارات اجرايي خود است».

اين تحليلگر آمريکايي در ادامه نوشت: «اين موضوع، مايه تاسف است. اي کاش رئيس‌جمهور آراي کافي مي‌داشت که روي اين موضوع سرسخت باقي مي‌ماند چرا که اين موضوع سابقه‌اي براي توافقات اجرايي آينده ايجاد خواهد کرد».

راتنر با اشاره به مخالفت‌هاي کنگره با مواضع اوباما در موضوعات مختلف افزود: «طي 4 سال گذشته کنگره که گهگاه کمک دادگاه‌ها را هم داشته، به تدريج و به طور تاسف‌آوري اختيارات رياست جمهوري را دچار فرسايش و تضعيف کرده است».

در ادامه اين مطلب هم آمده است: «کنگره همچنين در توانايي رئيس‌جمهور براي در اختيار داشتن بودجه مورد نياز براي اقدامات درستش هم محدوديت ايجاد کرده است. همچنين خواستار آن شده که متن هرگونه توافق اجرايي جديد فورا به کنگره فرستاده شود».

وي همچنين نوشت: «با اين وجود، اختيار و توانايي رئيس‌جمهور براي وارد شدن به توافقات اجرايي همچنان باقي مانده و در سال‌هاي اخير به طور گسترده‌اي استفاده شده است: بيل کلينتون 2058 بار، آقاي بوش 1876 بار و تا سال 2012 آقاي اوباما 791 بار از آن استفاده کرد».

تحليلگر آمريکايي با برشمردن مشکلات کنوني و دخالت‌هاي کنگره در اختيارات کاخ سفيد به ويژه درباره مذاکرات ايران نوشت: «بياييد توانايي رئيس‌جمهور را براي انجام سازماندهي‌هاي مجدد را تثبيت کنيد. بياييد از تجاوز به اختيار رياست جمهوري استفاده نکنيد چرا که اين موضوع سابقه‌اي براي به چالش کشيدن توافقات اجرايي ايجاد مي‌کند. بياييد به شکايت‌هاي بي معني از فرمانهاي اجرايي او پايان دهيد».

وي يادداشت را با اين جمله به پايان رساند: «ما به رئيس‌جمهوري قدرتمندتر نياز داريم صرفنظر از اينکه او دموکرات باشد و يا جمهوريخواه».
*فارس