کد خبر: ۸۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۹

جمهوري‌خواهان اوباما را بزرگ‌ترين تهديد براي آمريکا مي‌دانند

 يک خبرگزاري روسي نوشت: اغلب اعضاي کنگره از هر دو حزب، مي‌گويند که وضعيت فعلي خاورميانه بي نظمي مطلق است و هيچ کس نمي‌تواند دوست و دشمن را تشخيص دهند.

خبرگزاري اسپوتنيک در گزارشي مي‌نويسد: اوباما مي‌گويد که بد‌ترين دشمنان آمريکا، داعش، ايبولا، ايران و روسيه است، روسيه‌اي که‌گاه حتي دشمن شماره يک آمريکا هم عنوان مي‌شود و البته منظور اوباما خود پوتين است.

اما در يک نظر سنجي که اخيرا انجام شده است، بيش از يک سوم جمهوري خواهان مي‌گويند که خود اوباما بزرگ‌ترين تهديد براي آمريکاست. اتفاقات اخير خاورميانه و کمپين انتخاباتي رياست جمهوري، جمهوري خواهان را بر آن داشته است تا اثبات کنند سياست خارجه اوباما با شکست مواجه شده است تا بدينوسيله آراي احتمالي کلينتون را کاهش دهند.

اغلب اعضاي کنگره از هر دو حزب، مي‌گويند که وضعيت فعلي خاورميانه بي نظمي مطلق است. و هيچ کس، نه سياستمداران، نه افراد نظامي و حتي تحليلگران نظامي نمي‌توانند دوست و دشمن را به درستي تشخيص دهند. فقط مشخص است که يکي از دشمنان ثابت آمريکا يعني ايران، در جنگ عليه داعش کمک دهنده است اما در عين حال، حامي بشار اسد و شيعيان يمني مجاهدي است که مخالف رئيس جمهور حامي آمريکا هستند.

در سوريه، واشنگتن از به اصطلاح شورشيان ميانه رو‌ حمايت مي‌کند که خواهان برکناري اسد از قدرت هستند اما همين ميانه رو‌ها، حول گروهي به نام جبهه النصره گرد هم آمده‌اند که خود از شاخه‌هاي القاعده است، گروهي که تا چندي پيش، اصليترين دشمن آمريکا بود و امروز هم پيمان خوبي براي واشنگتن شده است.

در مذاکرات هسته‌اي با ايران، دشمن مهم آمريکا يعني روسيه بود که نقش کليدي و سازنده‌اي داشت و بدون ان توافق حاصل نمي‌شد. حتي ماريه هارف نيز مي‌گفت که روسيه نقش مهمي در حصول چهارچوب هسته‌اي با ايران بازي کرده است.

با اين حال اوباما اميدوار است تا اقتصاد روسيه را نابود کند و در رهبري جهان تغيير ايجاد کند. اما اين سياست‌ها تاکنون محقق نشده است. حتي برخي از کشورهاي اروپايي نيز به تحريم‌ها عليه روسيه که به اقتصاد خودشان لطمه مي‌زند معترض شده‌اند.

برخي مردم در واشتگتن به دنبال ايده‌هاي بهتري هستند. مثلا هفته پيش در کنگره‌اي که قطعنامه‌ها عليه روسيه يکي پس از ديگري تصويب مي‌شد، يکي از سناتور‌ها اعتراض کرد که سياست‌هاي کاخ سفيد در قبال روسيه کاملا غلط است.

"دينا روهرابچر"، نماينده کاليفرنيا در کنگره و کسي که سخنراني‌هاي ريگان را مي‌نوشته است، به وضوح گفت که به جاي برانگيختن احساسات ضد روسي بايد با پوتين مذاکره کرد و راه حل ديپلماتيک براي مشکلات اوکراين يافت و براي مقابله با اسلام راديکال نيز عمليات‌هاي متشرک برنامه ريزي کرد.

ناظران سياسي مهم، خبرنگاران و حتي يک افسر سابق سيا و پنتاگون نيز از سياست‌هاي کاخ سفيد انتقاد کرده‌اند و گفته شده است که اين سياست‌ها براي خود ايالات متحده خطرناکند زيرا ممکن است به رويارويي نظامي به مسکو منجر شوند.

در همين راستا هم بيش از ۴۸ عضو کنگره با ارسال سلاح به اوکراين مخالفت کردند. در حالي که قبلا اين مخالفت‌ها کم بود.

برخي از منابع خبري قابل استناد نيز مي‌گويند که گروه بانفوذي از جمهوري خواهان به زودي خواهان تغييراتي در سياست خارجه آمريکا خواهند بود و از دولت مي‌خواهند که در ازاي عقب نشيني‌ها از اوکراين، از روسيه در مقابله با حملات تروريستي کمک بگيرد.

آمريکا از جنگ‌هاي بي‌پايان خسته شده و جنگ با روسيه اخرين خواسته واشنگتن است. وقت آن رسيده که اوباما به جاي تخريب پيروزي مشترک عليه المان نازي در جنگ جهاني دوم، به پوتين زنگ بزند و پيشنهاد عقب نشيني از اوکراين را مطرح کند. اين اقدام نه تنها به نفع بشريت است بلکه بي‌ترديد به نفع اوباما خواهد بود.
*نسيم